AdProfit 2019 -kilpailun voitti McDonald’sin kotiinkuljetuspalvelua vahvasti kasvattanut kampanja.
Tavoitteet
McDonald’sin kotiinkuljetuspalvelu McDeliveryn asiakasmäärien ja myynnin kasvu, tunnettuuden lisääminen sekä kiinnostuksen kasvattaminen McDonald’sia kohtaan.
Idea/insight
McDonald’sissa syödään monesti salaa, sillä se ei ole erityisen trendikästä ja nykyajankuvaan sopivaa, mutta tästä huolimatta ”kaikki” kuitenkin käyvät McDonald’sissa, vaikka eivät siitä itse kovaa ääntä pidäkään. Konseptin nimeksi muodostui ”Syö missä syöt” ja se on suunnattu ”Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä”. Tiesimme kulman olevan rohkea ja huomiota herättävä, mutta samaan aikaan myös tosi isolle osalle potentiaalisista asiakkaistamme.
Toteutus
Laajan yleisön tavoittamiseksi ja McDonald’sin ravintolasijainnit huomioon ottaen valtakunnallisuus oli kampanjassa tärkeää.TV:llä tavoitettiin kohderyhmää kotona, ulkomainonnalla vilkkaiden liikenneyhteyksien varrella ja radiolla etenkin autolla liikenteessä olevia. Somekanavilla, Spotifylla, YouTubella ja ohjelmallisella videolla tavoitettiin kohderyhmää heidän luonnollista mediakäyttöänsä mukaillen. Geokohdennuksien avulla pystyttiin viestimään lähiravintoloiden palvelutarjonnan mukaan McDeliverystä sekä Drive Through’sta.
Lisäksi kampanjaa elävöitettiin vaikuttajamarkkinoinnilla, jossa Tuure Boelius, Seksikäs Suklaa ja Blokess toivat omintakeisella tyylillä esiin Mäkkärin McDeliveryä, Drive Through’ta ja Take Awaytä. Vaikuttajat toivat kampanjaan uutta näkökulmaa ja sisällöt sitouttivat kohderyhmää perinteistä mainontaa enemmän.
Tuloksia
McDeliveryn myynti kasvoi +180 % ja asiakasmäärä +170 % verrattuna samaan ajankohtaan vuotta aikaisemmin. Kampanjajakson aikana McDeliveryn tunnettuus parani +120 %, noussen ennen kampanjoinnin alkua mitatusta 15 %:sta kampanjan lopun 33 %:iin. Lisäksi 39 % kampanjamittaukseen vastanneista totesi kampanjan kasvattaneen kiinnostusta McDonald’sia kohtaan keskiarvon ollessa 26 %.
Tuomaristo:
”Kampanjassa olivat sekä oivallus että tulokulma erinomaiset ja selkeästi erottuvat. Edelleen on melko harvinaista, että kampanjassa on osuva ja selkeä luova insight, joka on myös osattu toteuttaa hyvin ja johdonmukaisesti. Siltäkin osin tässä on tehty poikkeuksellisen hyvää työtä. Mediavalinnoissa on ollut rohkeutta tehdä muutakin, kuin ottaa aina sama tuttu paketti. Kolmikannan roolitus ja toimiva yhteistyö näkyvät lopputuloksessa.”
Linkki videoon: McDonald’s – Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Asiakas: Food Folk Suomi Oy / McDonald’s Finland
Toteutus: Nord DDB Helsinki Oy ja OMD Finland Oy
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.