Cannes Lions – sinne pitää päästä

Cannes Lions

Tämän jutun tarkoitus on kertoa, miksi sinun kannattaa lähteä Cannes Lionsiin – tai lähettää sinne työntekijöitäsi.

Cannesissa kokoontuu joka vuosi mainonnan ja markkinoinnin huiput ympäri maailmaa. Tapahtumaan osallistujille Cannes Lions on valtava mahdollisuus inspiroitua ja tasata näkemyksensä maailman kärjen kanssa, sillä valtava huipputöiden ja huipputekijöiden kohtaaminen ei voi olla vaikuttamatta.

”Jos Cannes Lions järjestettäisiin marraskuussa Uppsalassa, matka olisi helkutin paljon helpompi perustella johdolle, vaikka se maksaisi ihan saman verran. Kun tapahtuma on juuri ennen kesälomakautta ja Rivieralla, kuulostaa se pahalta”, festivaalia parikymmentä vuotta kolunnut mainoskonkari Anssi Järvinen naurahtaa.

Alun perin mainonnan festivaalina tunnettu Cannes Lions ei ole enää pitkiin aikoihin ollut pelkkää mainontaa ja markkinointia, vaan nykyään pääroolin on ottanut luovuus. Nimikin on vaivihkaa vaihtunut luovuuden festivaaliksi: Cannes Lions International Festival of Creativity. Se jos mikä passaa näinä epävarmoina aikoina, sillä luovuuden avulla vaikeudetkin voi kääntää menestykseksi.

Cannes Lions ei ole enää pitkiin aikoihin ollut pelkkää mainontaa ja markkinointia.

”Meidän suomalaisten etu olisi, että mahdollisimman monet ihmiset yrityksissä lähtisivät Cannesiin oppimaan ja kuuntelemaan”, Anssi Järvinen sanoo. Tällä hän tarkoittaa muitakin kuin mainosalan ihmisiä.

Esimerkiksi markkinointiviestinnän ostajia Lionsiin osallistuminen auttaa nostamaan rimaa oikealle tasolle ja samalla päivittyy kokonaiskuva siitä, missä tällä hetkellä mennään. Lisätään etua, tuoteinnovaatiota ja kanssakäymistä. Markkinoinnin kehittämistä ja kunnianhimoa ei kannata jättää vain toimistojen vastuulle.

”Paitsi että Cannes Lionsissa käyminen on opettavaista, on se myös kiva tapa aloittaa kesä”, Järvinen vahvistaa.

Maailman mainonnan huiput inspiroituvat Cannesissa

Mainos- ja markkinointialalla tapahtuva muutos on jatkuvaa ja viime vuosikymmeninä se on vain kiihtynyt kiihtymistään. Alan ammattilaiselle Cannesin kattaus auttaa kirkastamaan, mikä on tätä päivää ja mikä jo jäänyt eiliseen.

”Cannesista saa paljon inspiraatiota omaan työhönsä ja voi löytää oman tapansa toteutuksiin”, sanoo mm. mainonnan ”sankariansasta” kirjan kirjoittanut Mr. Goodvertising Thomas Kolster.

Ensikertaa hän kävi festivaaleilla parikymmentä vuotta sitten alan opiskelijana. Sittemmin menestyksekkään uran copywriterinä tehnyt mainosmies on käynyt Cannes Lionsissa joka vuosi. Koko ala on mullistunut huomattavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, ja se on nähtävissä myös Cannesissa esillä olevissa töissä.

Thomas Kolster
Koko ala on mullistunut huomattavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, sanoo Thomas Kolster.

”Aiemmin toimistoille annettiin runsaasti aikaa luoda hieno idea ja hioa sitä. Nykyään ajatukset tulee viedä käytäntöön välittömästi ja korjaukset tehdään vasta jälkijunassa”, Thomas Kolster mainitsee esimerkkinä.

Mainonnassa mennään syvään päätyyn

Enää mainosala ei ole yhtä pinnallinen kuin aiemmin. Tänä päivänä se on keskittynyt tärkeisiin yhteiskunnallisiin asioihin, joista yhtenä esimerkkinä mainittakoon Cannes Lionsissakin palkittu Ukrainan työ. Aiheesta kuultiin festivaaleilla neljän ukrainalaisen luovan ammattilaisen esitys siitä, kuinka he tekevät työtään tehdään pommien putoillessa, ja kuinka sota ratkaistaan luovuudella.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kutsui Cannes Lionsissa videon kautta pitämässään puheessa maailman luovia kykyjä tukemaan Ukrainaa sanomansa levittämisessä ja varainhankinnassa, jotta Ukraina ei pääse unohtumaan.

”Ei vain meidän, vaan koko maailman vapauden vuoksi”, presidentti vetosi. Samalla esitettiin, millä konkreettisilla tavoilla Ukrainaa voi tukea. Esimerkiksi omaa ilmoitusmediaa voi lainata sanoman levittämiseen ja varainhankintaan. Ihmiset voivat osoittaa yksinkertaisena eleenä tukensa Ukrainalle kantamalla mukanaan sinikeltaista nauhaa.

”The power of human creativity is greater than the power of a nuclear state that is stuck in the past” – Volodymyr Zelenskyi

Maailman pelastaminen on ilmiönä vahvasti tätä päivää, ja se näkyy aivan kaikessa. Ilmastoasiat, yhdenvertaisuus, työyhteisöjen monimuotoisuus ja vastuullisuus katsotaan kuuluvan kaikkien vastuulle. Edelläkävijöillä se näkyy vahvasti viestissä.

”Aikaisemmin alalla oltiin keskitytty puhtaasti vain mainontaan, mutta nykyään isona teemana alalla on luoda parempi maailma”, paremman markkinoinnin puolestapuhujana tunnettu Thomas Kolster alleviivaa.

Luontevasti huippujen mukana

Marketing Finland vei tämän vuoden festivaaleille suuren joukon suomalaisia. Omasta henkilökunnasta otimme matkaan mahdollisimman monenlaisia tekijöitä, aina harjoittelijoista lähtien. Uransa eri vaiheessa ja erilaisissa tehtävissä toimivat havaitsevat erilaisia asioita ja päätyvät eri johtopäätöksiin, mikä on organisaatiolle suuri rikkaus.

Marketing Finland halusi palkita Cannesin matkalla kaksi edellisen Young Lions -kilpailun shortlistattua tiimiä. Festivaalipassilla he pääsivät tutustumaan viisipäiväisen ohjelman kaikkeen tarjontaan. Luennot, brändien omat pisteet sekä monenlainen matalan kynnyksen tekeminen pitivät huolen siitä, että inspiraatiota riitti.

”Kokemus on ollut oikein nautinnollinen ja ilahduttavan laaja-alainen. Mainosmaailmakin huomaa olevansa yhä enemmän oikean maailman jatke”, luova suunnittelija Aleksi Erma luonnehtii festivaalitarjontaa kotiinlähdön aamuna.

Cannesissa koko aikaa ei tarvitse käyttää verkostoitumiseen, vaan pääset juttelemaan eri ihmisten kanssa jopa ilman, että asiasta olisi etukäteen sovittu.

Cannes Lionsissa maailman huippujen kohtaaminen on jokapäiväistä ja luontevaa. Siitä pitää huolen myös runsas viihteellinen oheisohjelma, jota brändit tarjoavat eri teemoilla. Google Pride Beach, Meta Beach, TikTok Beach… tapahtumaa löytyy joka lähtöön.

”Cannesissa koko aikaa ei tarvitse käyttää verkostoitumiseen, vaan pääset juttelemaan eri ihmisten kanssa jopa ilman, että asiasta olisi etukäteen sovittu”, designer Atso Wilén sanoo.

Mitä kotiin viemisiksi?

Mainonnan ammattilaiset näkevät, että festivaalien tarjonnassa korkealle nousee etenkin presentoinnin tärkeys. Viestitulva on valtava ja jokainen iso toimija haluaa huomion kohdistuvan juuri itseensä.

”Esittämisen taito on se mikä Cannesissa korostuu eikä niinkään itse sisältö, mistä puhutaan. Kun Niken luova johtaja esittelee hienosti keissinsä, ei siinä hienovaraisuudelle ole sijaa, kun haluaa puolessatoista minuutissa saada kaikki ihmettelemään, kuinka hienon jutun he ovat tehneet. Näistä kannattaa meidän jokaisen oppia”, Aleksi Erma toteaa.

Samoilla linjoilla on Atso Wilén.

”Se miten ihmiset esittävät keissinsä, on täällä ollut tosi vaikuttavaa. Kuinka tiivistetään asioita todella pieneen aikaan ja se järjetön itsevarmuus, jolla jengi esiintyy suurelle yleisölle.”

Young Lionsit ovat vakuuttuneita siitä, että Cannes Lionsissa käyminen tulee näkymään tulevaisuudessa myös arkityössä.

”Satavarmasti Cannesista jäi alitajuntaan jotain, mikä tulee kuplimaan pintaan arkiduunissa”, Atso Vilen vakuuttaa.

Teksti: Paula Harmaala

Lue MRKTNG-lehdestä koko artikkeli ja katso kuuden sivun kuvagalleria ”tältä näyttää kun yli 200 suomalaista jalkautuu Cannes Lionsiin”.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen + twenty =