Mikä on sinun tekosyysi?
Elokuvateattereihin maailmanlaajuisesti jalkautetussa lyhytfilmissä valtava dinosaurus ilmaantuu tuomiopäivän musiikin saattelemana pitämään puhetta YK:ssa, ettei ihmisten kannata valita sukupuuttoa.
”Kuunnelkaapa, minä tiedän jotain sukupuutosta. Sukupuuttoon kuoleminen on huono juttu”, Frankieksi nimitetty dinosaurus aloittaa puhujapöntössä.
”Se että ajaa itse itsensä sukupuuttoon, on naurettavin asia minkä olen miljooniin vuosiin kuullut. Meihin sentään osui asteroidi, mikä on teidän tekosyy”, muinaislisko haastaa ihmisiä. Saman aikaisesti inhimillistetyn hahmon esityksessä napajäätiköt sulavat.
Yleisö kuuntelee hiljaa penkeissään hahmon luetellessa, miten maailman ongelmat köyhyydestä ja hallitusten varojen käytöstä lähtien ovat todella huonoja valintoja. Musiikki on jo vaihtunut toiveikkuuteen.
Minulla on teille villi idea, älkää valitko sukupuuttoa!
”Tämä on suuri tilaisuus ihmisyydelle. Minulla on teille villi idea, älkää valitko sukupuuttoa! Säilyttäkää lajit, kunnes on liian myöhäistä. On aika lopettaa tekosyyt ja aloittaa muutos”, Frankie julistaa. Esitys saa yleisön aplodeeraamaan liskolle seisaaltaan.
Hashtagilla #dontchooseextinction merkitty kampanja on YK:n kehitysohjelman ja SAWA:n (The Global Cinema Advertising Association) käsialaa. Sen tarkoitus on tuoda esille kriittisiä globaaleja ongelmia ja haastaa ihmiset torjumaan katastrofeja välittömällä toiminnalla. Tekijät kertovat Cannes Lions 2022 -tapahtumassa, että luovan alan toimijoiden pitää olla osa ratkaisua.
Kampanja on ehdolla kahdeksassa eri kategoriassa Cannesissa. Lyhytfilmiä esitetään tällä hetkellä yli 30:ssä eri maassa kahdeksan viikon ajan. Cannes Lions 2022 -tapahtuman alkaessa se on saanut jo 1,8 miljardia näyttöä.
Teksti: Paula Harmaala
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.