Brändin takana: Paulig Coffee ja kohtaamisten summa

Uudistuminen ja värikkyys ovat suuntaviivoja, joilla Paulig Coffeen markkinointijohtaja Tomi Wirtanen kehittää tiiminsä kanssa ikonista 140-vuotiasta brändiä.

Kohtaamiset

”Brändimielikuva on summa kaikista kuluttajan ja tuotteen kohtaamisista”, Tomi Wirtanen uskoo. Kaupan hyllyllä kohdattavat pakkaukset ovat Pauligille tärkeä media, mutta yhtä lailla olennaisia ovat asiakaspalvelu verkossa ja puhelinpalvelussa, markkinointiviestintä tai kahvilakulttuuria edistävä Paulig Kulma -kahvitalo Helsingin Kluuvissa.

 

 

Tuotekehitys

Makukokemukset, laatu ja vastuullisuus ovat Pauligin tuotekehityksen kolme johtotähteä. Valikoima on laaja, ja Juhla Mokka ja Presidentti -kahvien rinnalla on joukko vähemmän tunnettuja tuotemerkkejä kuten Cold Brew, Frezza ja Tazza. Tavoite uudistua ja pysyä ajassa näkyvät uusien tuotteiden lanseerauksissa, kuten maailman eri kahvikulttuureista inspiroituneiden city-kahvien sarjassa.

 

Johtaminen

Paulig Coffeen brändiä johdetaan Brand Power Index -mittareilla, jotka on johdettu brändistrategiasta. Suomessa Pauligin tunnettuus ei ole haaste, mutta tavoitteena on pitää brändi uudistuvana, värikkäänä ja ajassa pysyvänä. Vaikka Suomessa on eri fokusalueet kuin muilla markkinoilla, on mittaristo kaikkialla yhdenmukainen.

Markkinointiviestintä

Pauligin brändin kehittämisessä markkinointiviestinnällä on iso rooli. City-kahvien markkinointimateriaaleihin haettiin yksinkertaista ja oivaltavaa linjaa.

Uudet avaukset

Suomen markkinajohtaja on levittäytynyt laajasti Baltiaan ja Venäjälle, ja ammattilaistuotteissa kenttänä ovat myös Ruotsi ja Norja. Suomessa haasteena on saada kuluttajat kokeilemaan ja löytämään erilaiset kahvit. Kokonaan uusi tuotekategoria on kylmäuutetut ja hapotetut Cold Brew Sparkling -tuotteet. Brändiuskollisia ei haluta hylätä, mutta Wirtasen mielestä brändi ei kehity, jollei sitä urheilutermein jatkuvasti hieman venytä.

Vastuullisuusteot

Jokainen Pauligin vuosittain myymästä 370 miljardista kahvipavusta tulee vastuullisiksi varmennetuista lähteistä. Saavutus on suuri ja Paulig kansainvälisesti yksi ensimmäisistä suurista paahtimoista, joka voi näin sanoa. Viime vuonna lanseerattu Blend 2080 -hanke lisää ilmastotietoisuutta: ilmaston lämpeneminen vaikeuttaa kahvinviljelyä. Vuosaaren tehdas ja paahtimo toimivat täysin biokaasulla.

 

Teksti: Anna Kurkela-Vilén
Kuvat: Paulig

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen − fourteen =