AdProfit-kilpailun Non-profit-sarjan kampanja ekaluokkalaisten liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Tavoitteet
If jakoi heijastavat keltanokkalippikset uusille ekaluokkalaisille elokuussa 2019 jo 14. kerran. Konkreettisen teon ympärille If luo vuosittain medianäkyvyyttä, jotta yhteiskunnallisesti tärkeä aihe saisi mahdollisimman paljon sen ansaitsemaa huomiota koulujen alkaessa. Strategisesti kyse on merkittävästä panostuksesta, jolla If haluaa olla osaltaan mukana edistämässä lasten liikenneturvallisuutta. 2019 vuoden mediakampanjassa If keskittyi paitsi huomioarvoon ja tykättävyyteen, myös Ifin omistajuuden vahvistamiseen aktiviteetin takana.
Idea/insight
Kampanjan luovaa toteutusta haluttiin yksinkertaistaa aikaisemmasta ja keskittyä kampanjan ”ytimeen”, eli heijastavaan keltanokkalippikseen, ja tuoda se esiin uudella tavalla. Mediakampanjan ensisijainen kohderyhmä oli 25-65 vuotiaat. Tämän lisäksi kampanjalla haluttiin tavoittaa myös nuoret autoilijat, jotka hekin vasta ”opettelevat liikenteessä” ekaluokkalaisten tapaan.
Toteutus
Toteutuksen voima kiteytyi kokonaisvaltaiseen toimenpiteiden yhteisvaikutukseen. Monikanavaisesti puhuttelemalla kampanjan sanoma tavoitti kohderyhmän oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa, erityisesti aamu- ja iltapäiväliikenteessä. Toimenpiteet herättivät myös haluttua huomiota ja keskustelua liikenneturvallisuudesta.
Yhteiskunnallisesti merkittävä kampanja sekä sen ympärille rakennettu medianäkyvyys saivat useita osumia ansaitussa mediassa. Maksetun median osalta kampanja koostui radiospoteista ja -promootiosta, radion somekanavien hyödyntämisestä, TV:n kelluvasta ohjelmayhteistyöstä, digimainonnasta, Hesarin monikanavaisesta etusivusta sekä ulkomainonnasta. Lisäksi liikenneturvallisuudesta viestittiin Ifin asiakkuusviestinnässä ja kokonaisuutta tuettiin Ifin orgaanisia some-tilejä ja vahvaa sisäistä viestintää hyödyntämällä.
Tuloksia
Keltaisen heijastavan lippiksen sai päähänsä yli 55 000 ekaluokkalaista. Koulunsa aloittaneiden ekaluokkalaisten lukumäärä oli kokonaisuudessaan noin 60 000, joten yli 90 prosenttia ikäluokasta tilasi lippikset Ifiltä. Kampanjan huomioarvo ylsi asetettuun tavoitteeseen 60 %, eli kuusi kymmenestä kohderyhmään kuuluneesta muisti törmänneensä mainontaan. Tykättävyyden osalta 60 % tavoitetaso ylitettiin ja kampanjan tykättävyydeksi muodostui 63 %. Lisäksi 70 % kampanjan nähneistä osasi kertoa kampanjan pääviestin; If turvaa jälleen ekaluokkalaisia.
Asiakas: If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike
Toteutus: If Creative Agency, OMD
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.