AdProfit 2019: Haaga-Helian syksyn yhteishakukampanja

Haaga-Helian syksyn yhteishakukampanja saavutti tavoitteensa tunnettuuden kasvattamisessa ja hakijoiden määrässä. 

Tavoitteet

Kampanjalla haluttiin vankistaa kuvaa Haaga-Heliasta korkeakouluna, joka tarjoaa parhaat eväät tulevaisuuteen. Tavoitteena oli parantaa Haaga-Helian bränditunnettuutta ja nostaa tutkintojen hakijamääriä entisestään. Kampanjalla haluttiin tavoittaa tulevaisuuttaan pohtiva nuori kohderyhmä oikeina hetkinä ja esitellä Haaga-Helia erottuvana, laadukkaana opiskeluvaihtoehtona. 

Idea/insight

Kohderyhmämme sukupolvi on tutkitusti empaattinen ja sosiaalinen. Vaikka mainonnassa nojasimme myös fakta-argumentteihin, emme halunneet sanella totuuksia vaan antaa äänen nuorille. Mikä heille on tärkeää opiskelussa, työssä ja elämässä? Siksi kaikki aineistoissa näkyvät nuoret ovat Haaga-Helian opiskelijoita tai alumneja. Luova markkinointikonseptimme vie nuoret futuristiseen kuvastoon, jossa he käynnistävät oman muutoksensa kohti osaavampaa ja valovoimaisempaa itseään. 

Toteutus

Toteutuksen luovana konseptina toimi vuonna 2019 käyttöönotettu Luo itsesi. Sen ydinviesti on, että opiskelu Haaga-Heliassa on enemmän kuin valmistumista ammattiin. Opiskelu on sisäinen muutosmatka, jossa jokainen polku on uniikki.

Ohjelmallinen mainonta jaettiin kolmeen eri vaiheeseen: 1) Haaga-Helian nostaminen harkintavaiheessa kiinnostavimmaksi AMK:si. 2) Haun käynnistyttyä kerrytimme tuloksia laadukkaiden hakijoiden muodossa aiempaa tarkemmalla kohdennuksella. 3) Retargetoimme ja teimme liikenteenohjausta kustannustehokkaiden konversioiden hankkimisessa. Kokonaisuutta optimoitiin kampanjan aikana.

Display-mainonnalla tuettiin hakuun ohjaavaa ja brändäävää mainontaa. Natiivin, Snapchatin ja YouTuben puolella esittelimme Haaga-Helian opetustarjontaa myös opiskelijatarinoiden kautta. Facebookissa ja Instagramissa tavoittelimme AMK- ja YAMK-tutkinnoista kiinnostuneita (YAMK = ylempi ammattikorkeakoulu). LinkedInissä ajoimme vain YAMK-mainontaa kohdentaen sen AMK-tutkinnon omaaville, joilla ei ole YAMK-tutkintoa. 

Huomiota herättävänä massamediana ulkomainonta toimi tietoisuuden kasvattajana sekä tehokkaana peiton ja toiston kerryttäjänä. Mainospinnoista valittiin mukaan jättiscreenit Helsingin Rautatientorin metroasemalla ja päärautatieasemalla sekä digiscreenit metroissa ja raitiovaunuissa. 

Tuloksia

Haaga-Helia onnistui tavoitteessaan olla Suomen tunnetuin ammattikorkeakoulu.?Taloustutkimuksen kevään 2020 mittauksessa 44 % vastaajista sanoi tietävänsä tai tuntevansa Haaga-Helian. Ero seuraavana olevaan kilpailevaan ammattikorkeakouluun oli jopa yli 10 %. Ensisijaisten hakijoiden määrää Haaga-Heliassa nousi yhteensä n. 5 % ja kaikkien hakijoiden määrä 16,5 %. YAMK-ohjelmien vetovoima kasvoi kustannustehokkaasti, ja Haaga-Helia pystyi täyttämään kaikki YAMK-aloituspaikkansa. 

Asiakas: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Toteutus: Isobar, Vizeum

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 + sixteen =