Markkinointibarometrin ennakkotiedot lupaavat varsin maltillisia muutoksia ensi vuoden markkinointibudjetteihin. Panostusten vähentäjiä on vain 12 % vastaajista. Mainonta digikanavissa on edelleen kasvussa.
Alla pian julkistettavan Markkinointibarometri 2023:n ennakkotietoja. Marketing Finland toteutti markkinointibarometri-kyselyn yhdessä Vuoden toimisto -kilpailua järjestävän Regin kanssa.
1. Miten yrityksesi markkinointiviestinnän panostukset kehittyvät vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022?
(osuus vastaajista)
- Kasvaa 33 %
- Pysyy ennallaan 55 %
- Pienenee 12 %
2. Miten yrityksenne näkyvyys kehittyy eri kanavissa vuonna 2023? Otos: suurimmat muutokset kanavissa.
(osuus vastaajista)
Kasvaa jonkin verran tai paljon
- Sosiaalisen median näkyvyys 73 %
- Muu digitaalinen näkyvyys 71 %
- Hakukonenäkyvyys 70 %
- Omat verkkopalvelut 56 %
Vähenee
- Lehtimainonta 26 %
- Liike- ja mainoslahjat 22 %
- Sponsorointi 19 %
Lisäksi
- 56 % vastaajista on tyytyväisiä kumppaniinsa
- 67 % vastaajista hyödyntää ostettua dataa
- markkinoinnin tärkeimpinä kehityskohteina eniten mainintoja saivat digitaalisten kanavien hyödyntäminen (30 %) ja osaamisen kehittäminen (21 %)
Vertailun vuoksi WFA:n tuoreessa globaalissa tutkimuksessa mediainvestointeja aikoo vahentää 29 % vastaajista, ja 49 % aikoo vähentää panostuksia muuhun kuin digitaaliseen mediaan. Lue lisää
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.