Suomen lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa Young Lions Finland -suunnittelukilpailussa.
Palkintojenjakotapahtuma pidettiin A-lehtien pääkonttorilla. (Kuva: Niklas Meltio)
Kilpailun seitsemään sarjaan osallistui yhteensä 44 tiimiä 50 kilpailutyöllä. Jokaisen sarjan paras tiimi pääsee edustamaan Suomea kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun sekä osallistumaan Ranskassa järjestettävään Cannes Festival of Creativity -tapahtumaan kesäkuussa 2023.
Young Lions Finland -kilpailussa toteutettiin markkinoinnin ja viestinnän töitä seitsemässä eri sarjassa Aamu Säätiön antamien toimeksiantojen perusteella muun muassa mainosfilmin suunnittelusta luovaan briiffiin, mediasuunnitelman laadintaan sekä viestintä- ja vaikuttamisstrategian laadintaan liittyen. Sarjasta riippuen kilpailutyö tuli toteuttaa vain 24 tai 48 tunnissa. Aamu Säätiö tukee lasten syöpätutkimusta. Säätiö voi halutessaan keskustella voittajien kanssa mahdollisuudesta toteuttaa heidän suunnitelmansa omassa markkinoinnissaan ja viestinnässään tulevaisuudessa.
Markkinointiviestinnän kattojärjestö Marketing Finlandin ensimmäistä kertaa järjestämän Young Lions Finland -kilpailun tavoitteena on auttaa nuoria luovan alan suunnittelijoita kasvamaan ammatissaan.
”Olemme erittäin ylpeitä nuorista lahjakkuuksistamme, jotka ovat osoittaneet poikkeuksellista osaamista ja innovatiivisuutta. Tämä kilpailu tarjoaa heille mahdollisuuden kehittää itseään, verrata omia kykyjään kansainväliseen tasoon sekä saada arvokasta kokemusta kansainvälisestä kilpailusta. Haluamme järjestäjänä vaikuttaa alan elinvoimaisuuteen sekä varmistaa, että Suomessa on tulevaisuudessa riittävästi kansainvälisen tason markkinoinnin ja viestinnän osaamista. Se on tärkeää myös sekä kotimaisten luovia palveluita myyvien toimistojen, että niitä ostavien, kansainvälisillä markkinoilla toimivien suomalaisten yritysten näkökulmasta”, sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.
Kotimaisista ja kansainvälisistä markkinoinnin ja viestinnän asiakkaista, toimistoista, tuotantoyhtiöistä ja mediasta koostuva tuomaristo painotti voittajien valinnoissa luovien töiden ideaa ja vaikuttavuutta, jotka edustavat perinteisistä ratkaisuista poikkeavuutta sekä uudenkaltaista ajattelua ja näkemyksellisyyttä.
”Kiitän lämpimästi kaikkia tiimejä osallistumisesta kilpailuun. On hienoa nähdä, kuinka nuoret suunnittelijat ovat lähestyneet haasteellista aihetta ja tuoneet esiin uusia, raikkaita ideoita auttaakseen meitä keräämään varoja. Toivon, että tämä kilpailu on inspiroinut heitä myös jatkamaan työtään hyväntekeväisyyteen liittyvien projektien parissa. Toivotan palkituille onnea Cannesiin,” iloitsee Aamu Säätiön asiamies Laura Paasio.
Vuoden 2023 Young Lions Finland -kilpailun palkitut tiimit ovat:
Design (visuaalisen identiteetin suunnittelu)
· Hopeaa: Keep Hope Alive. Sasu Lahdensuo Woerks Oy & Samuli Kyttälä, Freelancer
· Kunniamaininta: The Morning Ribbon. Idaliina Karppanen, Drama Queen Communications & Julia Suvisalmi, Folk Finland
Digital (digikampanjan suunnittelu)
· Kultaa: Don’t be patient. Joel Petzold, KIDS Agency & Marianna Metsänheimo, KIDS Agency
· Hopeaa: ReSearch Engine. Jimi Hyvärinen, Reaktor Creative & Veeti Ossi, Freelancer
· Pronssia: Aamu Initiative – Turn ”If” into ”When”. Yana Basenko, Bou & Eemeli Tani, Bou
· Kunniamaininta: Life is worth playing. Rasmus Kärkkäinen, Bob the Robot Oy & Pauline Korp, Bob the Robot Oy
Film (mainosfilmin suunnittelu)
· Kultaa: Let there be swipe. Unni Leino, Oy SEK Ab & Matilda Leppäkoski, Oy SEK Ab
· Hopeaa: The invisible ones. Jimi Hyvärinen, Reaktor Creative & Veeti Ossi, Freelancer
Marketers (mainostajan inhouse -toiminnoissa työskenteleville, luovan briiffin suunnittelu)
· Pronssia: Keep on dreaming. Vilja Turunen, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta & Nelli Pajuharju, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Media (mediasuunnitelma, jossa hyödynnetään myös perinteisen median ulkopuolisia kanavia)
· Kultaa: Cause: Unknown. Jenny Kettunen, Havas Helsinki & Emma Koukonen, Havas Helsinki
· Pronssia: Play Your Role. Eveliina Pärssinen, OMD Finland Oy & Salla Keränen, N2 Creative Oy
· Pronssia: Brewing hope for the Childhood Cancer. Aino Mäki, IPG Mediabrands Finland Oy & Sofia Hendrén, IPG Mediabrands Finland Oy
PR (innovatiivisen viestintä- ja vaikuttamisstrategian laadinta)
· Kultaa: Dawn.web. Saana Simander, Bob the Robot & Samy Wilkman, Bob the Robot
· Hopeaa: Brave for a Reason. Oona Pääskynen, Miltton Oy & Erika Raiskinen, Miltton Oy
· Hopeaa: Tear down the walls of cancer isolation. Liisa Myllymäki, Bou & Jutta Sibakov, Bou
· Kunniamaininta: The Cancer Experience. Tiia Rahkonen, TBWA\Helsinki & Emma Pettersson, TBWA\Helsinki
Print (printtimainoskampanjan suunnittelu)
· Kultaa: No Last Words. Emilia Nordgren, SEK & Eevi Kolinen, SEK
· Hopeaa: The Other Alphabet. Johanna Vierimaa, TBWA\Helsinki & Katariina Ollari, Bob The Robot
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland, puh. + 358 40 578 1974, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi
Asiamies Laura Paasio, Aamu Säätiö, puh. 050 597 0554, info@aamusaatio.fi
Cannes Young Lions -kilpailu haastaa nuoria luovia tekijöitä markkinoinnin ja viestinnän alan joka alueelta. Kilpailu on yksi nuorien kykyjen parhaista tavoista juhlia luovuutta globaalilla tasolla. Vuodesta 2006 lähtien Young Lions Finland -kilpailu on antanut kotimaamme nuorille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille mahdollisuuden näyttää potentiaaliaan ja kykyjään. Young Lions Finland 2023 on paikallinen kilpailu, jonka järjestää Marketing Finland. Se on Cannes Lions Awardsien, Eurobest Awardsien ja Cannes Lions Festival of Creativity -tapahtuman virallinen edustaja Suomessa. Dubai Lynx ja Spikes Asia Awards kuuluvat myös Marketing Finlandin edustamaan Cannes Lions -perheeseen.
Marketing Finland on markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto, jonka 500 jäsentä edustavat noin 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Marketing Finland toimii markkinointi- ja viestintäalan edunvalvojana, järjestää ja edustaa kilpailuja ja koulutuksia, sekä tarjoaa verkostoitumismahdollisuuksia ja jäsenetuja. Se kuuluu kansainvälisiin markkinoinnin ja viestinnän WFA, EACA ja ICCO -verkostoihin.
Suomessa sairastuu noin 150 alle 15-vuotiasta lasta vuosittain syöpään, joista edelleen joka viides lapsi menehtyy. Lisäksi syövästä selvinneistä lapsista yli 60 % kärsii jossain elämän vaiheessa syövän tai syöpähoitojen aiheuttamista myöhäishaitoista ja näin ollen ei elä tervettä aikuisuutta.
Aamu Säätiön tavoitteena on mahdollista paras ja uudenaikaisin syöpähoito, jotta kaikki sairastuneet lapset selviäisivät ja he voisivat elää terveen aikuisuuden. Säätiö kerää varoja ja kohdistaa ne lasten syöpähoidon tutkimukseen ja kehitykseen.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.