Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Tänä vuonna kilpailun seitsemään sarjaan osallistui yhteensä 37 tiimiä 53 kilpailutyöllä. Jokaisen sarjan kultaa voittanut tiimi lähtee edustamaan Suomea kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun sekä osallistumaan Ranskassa järjestettävään Cannes Lions International Festival of Creativity -tapahtumaan kesäkuussa 2024.
7 kullan lisäksi tuomaristo jakoi 5 hopeaa, 3 pronssia ja 6 kunniamainintaa.
Young Lions Finland -kilpailussa toteutettiin markkinoinnin ja viestinnän töitä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n antamien toimeksiantojen perusteella. Sarjasta riippuen kilpailutyö tuli toteuttaa vain 24 tai 48 tunnissa.
Kotimaisista ja kansainvälisistä markkinoinnin ja viestinnän asiakkaista, toimistoista, tuotantoyhtiöistä ja mediasta koostuva tuomaristo kiinnitti voittajien valinnoissaan aivan erityistä huomiota töiden strategisiin ratkaisuihin, näkemyksellisyyteen, erottuvuuteen ja luovaan ongelmanratkaisuun.
”Jos voittajatyöt asettaa riviin, huomaa, että jokaisen kategorian parhaimmistossa on selkeä strategia, siitä juonnettu kirkas idea ja viimeistelty toteutus. Suuri arvo oli myös tämän vuoden tuomarityössä – 47 tuomaria eri puolilta maailmaa käytti aikaansa arvioidakseen töitä analyyttisesti ja strategisesti keskustellen. Toivoa vain voi, että ensi vuonna yhä useampi nuori näkisi juuri tämän kisan arvon ja se näkyisi myös osallistujamäärässä. Lopulta kuitenkin joka vuosi Young Lions Finland vie toista kymmentä suomalaista nuorta suoraan Cannesin kansainvälisille lavoille.”, sanoo kilpailun päätuomari, SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde.
Markkinointiviestinnän kattojärjestö Marketing Finland järjesti Young Lions Finland -kilpailun nyt toista kertaa.
”Olemme erittäin ylpeitä voittajatiimeistä; tämän vuoden nuoret lahjakkuutemme osoittivat poikkeuksellisen korkeatasoista luovuutta ja innovatiivisuutta. Nyt suomalaistiimeille tarjoutuu mahdollisuus verrata omaa osaamistaan kansainväliseen kärkeen. Mahdollistamalla Young Lions Finland -kilpailun haluamme osaltamme varmistaa, että Suomessa on tulevaisuudessa riittävästi kansainvälisen tason luovaa markkinoinnin ja viestinnän osaamista. Se edesauttaa maamme kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta”, sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.
Myös MIELI ry:n kampanjapäällikkö Katri Korpinen on vaikuttunut tiimien ennakkoluulottoman luovista ratkaisuista.
”Rohkeus, ennakkoluulottomuus ja uuden näkökulman löytäminen – tätä kaikkea toivoimme Young Lions Finland -kisan nuorten lahjakkuuksien kilpailutöiltä. On hienoa nähdä, kuinka nuorten suunnittelijoiden luovat ideat ovat kiteytyneet vaikuttaviksi töiksi. Isot onnittelut palkituille tiimeille. Ja voittajille onnea Cannesiin”, Katri Korpinen toivottaa.
MIELI ry voi halutessaan keskustella voittajien kanssa mahdollisuudesta toteuttaa heidän suunnitelmansa omassa markkinoinnissaan ja viestinnässään.
Vuoden 2024 Young Lions Finland -kilpailun palkitut tiimit ovat:
DESIGN
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
This is a call for help
Veera Paukku, Loiva & Emma Rinneheimo, Myy Agency
Silver
Happy Mind Club
Joel Petzold & Anh Ngo, Great Apes
DIGITAL
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Mood Ring
Jimi Hyvärinen, Reaktor Creative & Veeti Ossi, Freelancer
Silver
Access Denied
Lauri Arjas & Erika Danielsson, Kurio
Bronze
Mielingo
Petrina Puranen & Marianna Metsänheimo, NORD DDB Helsinki
Kummikumppanina:
FILM
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Don’t Battle Alone
Elisa Willman & Maria Kirjonen, The Walt Disney Company
Silver
Unfriendly thoughts
Jimi Hyvärinen, Reaktor Creative & Veeti Ossi, Freelancer
Honorary Mention
New Record
Marianne Mannila & Suvi Österman, Genero
MARKETERS
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Mielibonus
Vilja Turunen & Nelli Pajuharju, SOK
Kummikumppanina:
MEDIA
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Unwrap your mental health
Jenny Kettunen & Emma Koukonen, Havas Helsinki
Bronze
Calling Attention
Elina Lehtinen & Iiris Tolonen, Toinen PHD
Honorary Mention
one for you, one for me
Dimitri Eskelinen & Ignacio Guerrero, Shook Digital
Honorary Mention
In line for help
Malin Hertsberg & Emma Juureva, Valve Branding Oy
Kummikumppanina:
PR
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Suicide Room
Katariina Ollari, Bob the Robot & Johanna Vierimaa, United Imaginations
Silver
Youth Mental Health Investment Account
Vivi Sallinen, Nitro Group Oy & Vilma Laitakari, Ivalo Creative Agency
Bronze
Please hold
Tuuli Linna, Vapa Media & Atte Maunula, Bob the Robot / NoA
Honorary Mention
MENTAL HEALTH PACKAGE – prepared for life from the first cry
Essi-Maria Rouhiainen & Ira Pöllänen, Valve Branding Oy
Gold & Cannes Young Lions competitions representative
Subtle Signs
Eevi Kolinen & Emilia Nordgren, SEK Part of GREY
Silver
The Smiling Girl
Katariina Ollari, Bob the Robot & Johanna Vierimaa, United Imaginations
Honorary Mention
Heroes Are Human Beings As Well
Veikko Heikkilä, Bob the Robot, & Okko Käyhkö, Pictures Helsinki
Honorary Mention
Inconvenience
Taneli Lahtinen & Mikko Roininen, TBWA\Helsinki
Kummikumppanina:
Kuvateksti: Young Lions Finland -kilpailussa palkitut tiimit United Imaginations -toimistolla Helsingissä 11.4.2024 pidetyssä palkintojen julkistustilaisuudessa. Kuva: Janne Pappila
Lisätietoja:
Maarit Aarrekangas, Senior Advisor, Cannes Lions Representative, Marketing Finland, tel. +358 50 435 5613, maarit.aarrekangas@marketingfinland.fi
Kampanjapäällikkö Katri Korpinen, MIELI ry, puh. +358 40 156 1766, katri.korpinen@mieli.fi
Executive Creative Director Suvi Lähde, SEK, puh. +358 40 703 0337, suvi.lahde@sek.fi
Cannes Young Lions -kilpailu haastaa nuoria luovia tekijöitä markkinoinnin ja viestinnän alan joka alueelta. Kilpailu on yksi nuorien kykyjen parhaista tavoista juhlia luovuutta globaalilla tasolla. Vuodesta 2006 lähtien Young Lions Finland -kilpailu on antanut kotimaamme nuorille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille mahdollisuuden näyttää potentiaaliaan ja kykyjään. Young Lions Finland 2024 on paikallinen kilpailu, jonka järjestää Marketing Finland. Se on Cannes Lions Awardsien, Eurobest Awardsien ja Cannes Lions Festival of Creativity -tapahtuman virallinen edustaja Suomessa. Dubai Lynx ja Spikes Asia Awards kuuluvat myös Marketing Finlandin edustamaan Cannes Lions -perheeseen.
Marketing Finland on markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto, jonka yli 500 jäsentä edustavat noin 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Marketing Finland toimii markkinointi- ja viestintäalan edunvalvojana, järjestää ja edustaa kilpailuja ja koulutuksia, sekä tarjoaa verkostoitumismahdollisuuksia ja jäsenetuja. Se kuuluu kansainvälisiin markkinoinnin ja viestinnän WFA, EACA ja ICCO -verkostoihin.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.