Saimme harmillisia uutisia viime vuonna, kun Cannes Lions peruutettiin. Olemme kuitenkin iloisia, että saamme lähettää Young Lions Finland 2020 -voittajat Cannesiin tänä vuonna.
Suomessa Young Lions Finland -kilpailua ei järjestetä vuonna 2021, sillä jokaisesta maasta kilpailuun voi osallistua vain yksi joukkue per kategoria. Kilpailu järjestetään seuraavan kerran vuonna 2022. Jatkossa tapahtuman markkinoinnista ja viestinnästä Suomessa vastaa Marketing Finland, joka järjestää myös Young Lions Finland -kilpailun, josta valitaan osallistujat kansainväliseen Young Lions -kilpailuun.
Young Lions Finland 2020 kilpailua sponsoroi Plusprint
Young Lions Finland -voittajien matka tulee olemaan huokea. Vuoden 2020 kilpailun tuotolla katetaan osittain kisapassien hinta. Kilpailua sponsoroi Plusprint.
Cannes Lions lupaa poikkeuksellisesti hyväksyä yli 30 vuotta täyttäneiden osallistumisen koronasta johtuen. Jos siis vuoden 2020 kansallisten kilpailujen voittajat ovat ehtineet täyttää yli 30 vuotta, he voivat yhä osallistua kilpailuun tänä vuonna.
Toivotamme voittajille: Bon Voyage!
Kategorioiden palkitut ja tuomariston perustelut olivat seuraavat
DESIGN
Kulta
Zerobox
Emma Rinneheimo & Katariina Karjalainen, Myy Agency
”Sarjan näyttävin ja tyylikkäin design vakuutti tuomarit. Loppuun asti mietitty kokonaisuus, joka pysyi koherenttina läpi presentaation. Kirsikkana kakun päällä presentoimassa sympaattinen tiimi. Kaiken kaikkiaan selvä ykkönen.”
Hopea
Talkoo Thinking
Joonas Vähäkallio & Fanny Haga, TBWA\Helsinki
“Työ erottui sarjan muista töistä erilaisella tulokulmallaan: ilmiön luominen käyttöön otettavalla tunnuksella on hauska ja oivaltava idea. Toteutuksen osalta työ kaipasi vielä pientä lisätyöstöä.
Pronssi
Right to roam
Janika Lähdes & Elina Cajan-Nikkinen, Bob the Robot
”Tyylikäs ja pirteä kokonaisuus, joka puhutteli tuomaristoa. Jokamiehenoikeuksiin tarttuminen sai erityisesti kiitosta.”
DIGITAL
Kulta
Nakuna
Mya Rydman & Joel Huttunen, Drama Queen Communications
”Valloittava idea ja erittäin ammattimainen kokonaisuus. Tiimin poikkeuksellinen, täysin kansainvälisen tasoinen presentaatio varmisti kullan ja matkaliput.”
Hopea
#coronaproofed
Saana Sundberg & Lara Ala-Olla, TBWA\Helsinki
”Jykevä oivallus olemassa olevan alustan käytöstä viestinviejänä. Nerokkaan yksinkertainen toteutus, jossa ilmiön syntymisen aistii jo matkalle pelipaikalle.”
Pronssi
Finnish it
Roni Regnér & Tommi Selander, TBWA\Helsinki
”Riemukas ajatus siitä, miten kulttuurimme ominaisuus, vaivaantunut hiljaisuus, muuttuukin vihapuheen poistajaksi. Selkeä ja ammattimainen esitys.”
FILM
Kulta
The Word Collection A/W 20
Jimi Hyvärinen & Minttu Aarniovuori, NORD DDB
”Film-kategoria haastoi osallistujat niin löytämään relevantin insightin, synnyttämään kirkkaan idean kuin luomaan visuaalisesti kiehtovan toteutuksenkin. The Word collection A/W onnistui ainutlaatuisen hyvin kaikissa näissä. Tällaisia töitä maailma tarvitsisi lisää!”
Hopea
Kalsarikännit
Anton Paananen & Okko Käyhkö, Pictures Helsinki
”Riemastuttava, jopa eeppinen kuvaus maailmanmaineeseenkin nousseesta suomalaisilmiöstä. Tekijöillä on taitoa kuljettaa tarinaa eheästi erilaisia kuvamateriaaleja hyödyntäen.”
MEDIA
Kulta
ORAVA – Redefine Your Scale
Johan Korsbäck & Jaakko Ylönen, Sanoma Media Finland
”Online educational platform ORAVA todettiin kategorian laadukkaimmaksi kokonaisuudeksi. Työn näkemys ja konsepti tukivat upeasti toisiaan.’’
Hopea
A Generational Dream in Danger
Anssi Soini & Leo Järstä, Carat & Frankly Partners
’’Tämä työ yhdisti hienosti ajankohtaisia aiheita kokonaisuudeksi, jolla olisi onnistuessaan valtava mediapotentiaali.’’
PR
Kulta
The Box Challenge
Miikka Saari & Reetta Haanpää, N2 Marketing & Kuubi
”Kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas idea, joka inspiroi osallistumaan välittömästi. Ajan hengen mukainen haastemainen kampanja, joka saa kuluttajat ja yritykset laajasti mukaan. Voisi laittaa samantien toteutukseen. ”
Hopea
Score with your head
Venla Väkeväinen & Liisa Helle, Bou
”Vakuuttava ja ammattimainen presentointi. Perinteinen. mutta tehokas strategia, jossa hyödynnetään urheiluidoleita vaikuttajina ja hienosti tunnettua perinnettä, jossa pelaaja saapuu kentälle lapsen saattamana. ”
Pronssi
The Free Press
Akseli Kouvo & Samy Wilkman, hasan partners
”Rohkea, erottuva ja iso idea ongelmaan, johon Suomella on maailmalle paljon annettavaa. Käytännön toteutuksessa muutama kysymys vaatisi vielä miettimistä.”
Kulta
Exporting Finnish Equality
Aleksi Erma & Atso Wilén, TBWA\Helsinki
“Suomalaisen saunan ja tasa-arvon risteyksestä on löydetty jotain ainutlaatuista, kansainvälisesti kiinnostavaa ja äärimmäisen vetovoimaista. Suoritteet suorastaan huokuvat suomalaisuutta, tasa-arvoa ja ovat vielä läpikotaisin totta. Miksi viedä maailmalle ainoastaan kiukaita, jos voi viedä suomalaista saunakulttuuria ja tasa-arvoa. Tuomaristo kannustaakin tätä onnekasta kiuasvalmistajaa ottamaan tästä välittömästi onkeensa.”
Hopea
Box of hope
Riku Eteläkoski & Jonathan Fanta, Bob the Robot Oy
“Äitiyspakkauksen valjastaminen pakolaisvauvojen ja -lasten avuksi ei ole ainoastaan fantastinen idea, se pitäisi jalkauttaa välittömästi. Tämä yksinkertaisuudessaan loistava ajatus tarjoiltiin vielä vaikuttavan visuaalisen idean ja nokkelaa copyn saattelemana. Tuomaristo ei voi muuta kuin kiittää ja onnitella.
Pronssi
Take the bus like a Finn
Mya Rydman & Joel Huttunen, Drama Queen Communications
“It’s funny because it’s true” -lausahdus on harvoin yhtä totta kuin tämän työn kohdalla. Riemastuttava, oivaltava ja äärimmäisen ajankohtainen. Tuomaristo haluaa antaa erityiskiitoksen allekirjoituksesta: “Stereotypes have never been healthier.” Koko homman olisi voinut jopa rakentaa tuon lauseen ympärille.
Merit*)
The Parental State of Mind
Viivi Tervonen & Mikko Sippola, C2 Advertising
”Tämän työn visuaalinen idea oli niin vahva ja pysäyttävä, ettei teksteille ollut juurikaan tarvetta. Tärkeä aihe ja hieno toteutus.”
Merit*)
IKIOMA
Riikka Rechardt & Pauline Korp, hasan & partners
”Hyvä aihe, hieno idea ja viimeistelty toteutus. Onnea kahdesta shortista ja kunniamaininnasta.”
Lisätiedot
- Pauli Aalto-Setälä, 040 543 7444 (päätuomari 2020)
- Maarit Aarrekangas, 050 435 5613
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.