Yhä useampi maallikko tekee markkinointia Canvalla ja siinä kannattaa nyt kehittyä paremmaksi

Canva alkaa olla tiimeissä brändin ilmeen hallinnassa must. Sillä tekee ne aineistot, mihin aiemmin tarvittiin Photoshop, Illustrator, InDesign ja PowerPoint.

Markkinointiaineistojen toteuttaminen ei ole tänä päivänä enää ammattilaisten yksinoikeus, kun helppokäyttöiset monitoimityökalut ovat yleistyneet vauhdilla. 

Tunnetuin niistä lienee Canva, jonka avulla miltei kuka vaan voi toteuttaa visuaalisia aineistoja nopeasti ja tehokkaasti. Myös ammattilaiset ovat kiitelleet Canvan nopeutta ja sujuvuutta, samaan ominaisuuteen ovat ihastuneet myös suuret massat.

”Moni on aloittanut Canvan käytön tekemällä synttärikutsuja ja ruokalistoja. Kun tämä on niin innostava ja helppo työkalu, ihmiset ovat voineet ottaa sen omin päin käyttöön myös töissä”, Marketing Finland Academyssa Canvan yrityskäyttöä kouluttava Sara Kuusivuo kertoo.

Uhka vai mahdollisuus?

Monitoimityökalun laajamittainen käyttö on aiheuttanut sen, että brändi ja sen tarina ovat voineet kokea kolhuja sillisalaattimaisen aineiston vuoksi.

Kuvat, värit ja graafiset elementit toistuvat vähän sinne päin. Tämä vaara koskee etenkin ilmaisversion käyttöä.

Tästä monitoimityökaluja on arvosteltu, sillä Canva ei tee kenestäkäään graafista suunnittelijaa, vaikka kuka vaan pystyy aineistoja sen avulla nopeasti tuottamaan.

”Organisaatioissa Canva pitäisi valjastaa käyttöön siten, että laitetaan sinne oma brändipaketti kuntoon ja sovitaan käytöstä yhteisesti”, Sara Kuusivuo sanoo.

Brändipaketissa on koottuna yrityksen kuvat ja graafiset elementit, kuten myös valmiit pohjat, joiden päälle kaikki toteutukset tehdään. 

Samoja aineistoja voi muokata useampi ihminen tiimissä, missä piilee Canvan yrityskäytön vahvuus.  Tätä Kuusivuo kouluttaa.

Nitron luova johtaja Riku Eteläkoski.

Tiimityön salat

Jokapäiväisten markkinointiaineistojen tekeminen monitoimityökaluilla omissa inhouse-tiimeissä on monissa organisaatioissa tätä päivää.

”En näe, että ne syövät toimistojen kannattavuutta vaan vapauttavat aikaa strategiseen ajatteluun”, Nitron luova johtaja Riku Eteläkoski sanoo.

Työnjako menee siten, että toimisto luo Canvaan brändipaketin, jota asiakkaalla arjessa hyödynnetään nopeiden ja reaktiivisempien markkinointiaineistojen tekemisessä.

”Toimiston tehtävä on varmistaa, että kun soihtu annetaan eteenpäin, brändi ja tarina pysyvät yhtenäisenä. Brändipaketin materiaalien pitää olla niin laadukkaita, että aineistot toistuvat oikein kenen tahansa käsissä”, Eteläkoski alleviivaa.

Voiko ei-ammattilainen tuottaa laatua?

”Haluan uskoa, että kun tekijöillä on hyvä ohjaus ja hyvät työkalut, yhteys pelaa niin, että tehdään aidosti yhteistyötä, tämä toteutuu. Toimiston rooli on brändin vartijana pitää laatutaso korkealla.”

AI harppoo

Canva, kuten myös monet muut ohjelmistot hyödyntävät kasvavissa määrin tekoälyä. Onko promptaaminen markkinoinnin ammattilaisen tärkein tulevaisuuden taito?

”On, ala kuin ala. Tekoäly on erittäin tärkeässä roolissa, se pystyy ottamaan aikaa pois suorittavalta käsityöltä ja jopa taustatutkimukselta – riippuen ihmisen roolista”, Riku Eteläkoski sanoo.

Visuaalisella puolella hän luonnehtii tekoälyn kehitysvauhtia tautiseksi.

”Miltä videopromptit näyttivät vuosi sitten, niin jo tässä ajassa on tapahtunut valtava harppaus. Voi vain kuvitella, missä tullaan olemaan vuoden päästä.”

Tekoälyn mahdollisuuksien vahvistuessa ihmisaivoja tarvitaan edelleen strategiseen ajatteluun, yllättävien yhteyksien luomiseen ja myös päältä katsomiseen, jotka kaikki ovat edelleen ammattilaisille kuuluvaa työtä.

”Taitava promptaaja vain saa arjesta käsityöaikaa pois, jolloin aikaa vapautuu lisäarvon tuottamiseen”, Eteläkoski tarkentaa.

 

Teksti: Paula Harmaala

 

Canva360: kattava verkkokurssi markkinointiin ja viestintään

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × four =