Elon Musk haastoi maailman suurimmat brändit ja GARM-hankkeen oikeuteen

Global Alliance for Responsible Media eli GARM on kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on tehdä internetistä turvallisempi vähentämällä haitallisia sisältöjä sekä näiden avulla hankittuja mainostuloja.

X (entinen Twitter) on nostanut kanteen WFA:ta ja joitakin sen jäseniä vastaan syyttäen Yhdysvaltojen kilpailulainsäädännön rikkomisesta GARM-hankkeen kautta. Vastaava kanne on nostettu samassa oikeudessa myös Rumble-yhtiön toimesta.

”Otamme tämän asian erittäin vakavasti, tulemme kiistämään nämä syytökset oikeudessa”, WFA CEO Stephan Loerke kommentoi.

”WFA ja GARM ovat aina pyrkineet noudattamaan korkeimpia vaatimuksia kaikkien lakien ja määräysten osalta, mukaan lukien kilpailulainsäädäntö. Olemme vakuuttuneita, että oikeuden päätös osoittaa toimintamme vastaavan kilpailulainsäädännön vaatimuksia kaikilta osin.”

WFA päätti keskeyttää kaikki GARM:n toiminnot siihen asti, kunnes oikeus on antanut päätöksen asiasta. 

”Päätös ei ollut helppo. GARM on voittoa tavoittelematon organisaatio, jonka resurssit ovat rajalliset. Olemme ylpeitä saavutuksistamme vastuullisen median edistämisessä ja työstämme. Nyt on kuitenkin aika keskittyä muihin tärkeisiin aloitteisiin. Kiitämme jäseniämme ja yhteistyökumppaneitamme vankkumattomasta tuestaan ja panoksestaan”, Loerke sanoo.

GARM

GARM eli Global Alliance for Responsible Media on kansainvälinen voittoa tavoittelematon yhteistyöelin, joka pyrkii edistämään vastuullisia mainontakäytäntöjä ja vähentämään haitallista sisältöä verkkomedioissa.

Sen on perustanut World Federation of Advertisers (WFA) vuonna 2019 yhteistyössä johtavien mainostajien, teknologiayritysten ja sosiaalisen median alustojen kanssa.

GARM keskittyy erityisesti varmistamaan, että mainostajat voivat toimia turvallisessa ja vastuullisessa mediaympäristössä, jossa haitalliset sisällöt, kuten vihapuhe, väkivalta ja väärä tieto, eivät kukoista.

Suomessa GARM-aloitetta edistää Marketing Fibland ja pohjoismaisiin kokouksiin on osallistunut kotimaisia brändien edustajia.

WFA

Marketing Finland on osa kansainvälistä World Federation of Advertisers (WFA) verkostoa, joka edustaa yli 90 % kaikista maailman mainosinvestoinneista.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki edusti vuosina 2018-2021 suomalaisia mainostajia WFA:n hallituksessa.

GARM-hanke jalkautuu Suomeen ja kitkee pois haitallisia sisältöjä internetistä

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 + thirteen =