WTF! Hasan & Partnersin kampanja on ainoana suomalaisena shortlistalla WARC Europe Awardsissa

Hasan & Partnersin Rakennuskemian kanssa suunnittelema WTF (World’s Toughest Fix) on päässyt ainoana suomalaisena kampanjana ja brändinä mukaan vuoden 2025 WARC Europe Awards -shortlistalle. Kyseessä on yksi maailman arvostetuimmista strategisen markkinoinnin kilpailuista, joka on osa Cannes Lionsin kilpailuekosysteemiä.

WARC palkitsee kampanjoita, jotka osoittavat strategista terävyyttä, luovaa näkemyksellisyyttä ja mitattavaa vaikuttavuutta.

Hasan & Partnersin toimitusjohtajaa Riku Vassinen kertoo haastattelussamme, miksi he pärjäävät niin hyvin alan kansainvälisissä kilpailuissa ja mitä luovuus heille merkitsee.

Entä miltä toimiston taloustilanne ja tulevaisuus näyttää?

WARC on strategisen vaikuttavuuden mittari

WARCin kilpailu ja WARC Creative 100 -lista eivät ole Suomessa yhtä tunnettuja kuin esimerkiksi Effie tai Cannes Lions, mutta globaalisti moni pitää niitä alan tärkeinä laatumittareina.

WARC Creative 100 -lista kokoaa maailman luovimmat ja tuloksellisimmat toimistot. Lista perustuu kilpailumenestykseen lukuisissa arvostetuissa kisoissa, kuten WARC Awards, Effie, Cannes Lions, The Golden Drum, The One Show ja LIA. Siksi monille toimistoille WARC-listalle pääsy on keskeinen osa kansainvälistä näkyvyyttä ja kilpailustrategiaa.

“Kun kilpailuita maailmalla on satoja, on tärkeää valita niistä arvostetuimmat, joihin toimisto osallistuu. WARC ei mittaa pelkkää estetiikkaa vaan luovan työn vaikuttavuutta bisnekseen ja tekee sen dataan ja näyttöön perustuen,” kuvaa Riku Vassinen.

Vassisen johdolla Hasan & Partnersille on luotu kilpailustrategia, joka on samalla myös yrityksen markkinointistrategia. Hän on puhunut kilpailuihin osallistumisen tärkeydestä toimistoille myös Marketing Finlandin järjestämän Effie Finland -kilpailun yhteydessä.

”Kilpailujen kautta toimistot saavat itsensä näkyviin ostajille. Ne myös tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden peilata omaa luovuutta kansainväliseen tasoon. On eri asia pärjätä pienissä paikallisissa kilpailuissa kuin kansainvälisissä kilpailuissa. WARC eroaa muista kilpailuista siinä, että siinä punnitaan ja mitataan strategiaa. Entryt tulee kirjoittaa huolella ja taidokkaasti, jos mielii pärjätä.”

Luovuuden ydin ei ole kadonnut vaan kirkastunut

Hasan & Partnersin perusti vuonna 1991 suomalaisen mainonnan uudistaja Ami Hasan. Hän toi Suomeen kansainvälisen ajattelutavan, jossa luovuus ei ollut enää vain visuaalinen lisä, vaan liiketoiminnan ytimessä oleva voima.

Toimiston perintö rakentuu tämän näkemyksen varaan tänäkin päivänä. Ami Hasanin jälkeen toimitusjohtajina ovat toimineet muun muassa Eka Ruola, Johanna Juuvinmaa ja vuodesta 2022 lähtien kansainvälisen markkinoinnin konkari Riku Vassinen.

Kysyessämme Hasan & Partnersin merkittävintä kilpailuetua, Vassinen nostaa esiin kaksi asiaa: yhteyden asiakkaan liiketoimintaan ja luovuuden.

”Kaikki toimistot sanovat, että luovuus on keskiössä. Kaikilla se ei linkity välttämättä siihen, että saadaan parempia bisnestuloksia saati, että aina oltaisiin erityisen luoviakaan.”

Toimistoissa on tärkeää nostaa rima riittävän korkealle ja vertailla tekemistä kansainvälisesti, ei vain kotimarkkinalla. Vassisen mukaan näin on aina tehty Hasan & Partnersilla.

”Hasan & Partnersilla luovuus ei ole pelkkä periaate, se on käytäntö. Meillä ei ole koskaan lähdetty tekemään asioita sinne päin vaan aina haetaan maailmanluokan laatua. Se ei ole aina ollut helpoin tie, mutta se on meidän tie,” Vassinen sanoo.

Yrityssaneeraus kirkasti fokuksen

Tammikuussa 2025 Hasan & Partners hakeutui yrityssaneeraukseen. Syynä olivat liiketoiminnalliset riskit, joita oli otettu sekä kansainvälisessä että toiminnan laajentamisessa.

“Hasan & Partnersilla otettiin liiketoiminnallisia riskejä varsinkin kansainvälisen laajentumisen osalta, jotka sitten realisoituivat. Jälkikäteen voi sanoa, että ei olisi kannattanut laajentaa, mutta kukapa meistä näki koronat, Ukrainan sodan tai esimerkiksi nyt Trumpin tullit”, Vassinen avaa taloudellisten haasteiden taustoja.

Monet yritykset tekevät virheen etääntyessään ytimestään, kun laajennetaan toimialoille, jotka eivät kuulu omaan ydinosaamiseen.

”Mainostoimiston tulee reagoida ketterästi markkinaan, mutta joissain ratkaisuissa annoimme markkinan ohjailla itseämme liikaa. Toimiston ydin ja vahvuudet unohtuivat” Vassinen pohtii.

Saneerauksen myötä toimisto on palannut juurilleen. Strateginen suunnittelu, luova ajattelu ja laadukas käsityömäinen toteutus ovat jälleen ytimessä. Vassinen ei usko, että toimisto voi hankkia kaikkia tärkeitä osaamisia itselleen. Siksi tuotantoa on ulkoistettu ja fokus keskitetty siihen, missä Hasan & Partners on parhaimmillaan eli ajattelua vaativaan ja vaikuttavaan luovuuteen.

”Mainostoimisto ei ole kuitenkaan kulttuuri-instituutio vaan liiketoiminnassa pitää tehdä myös tulosta, vaikka puhutaankin luovuudesta ja taiteellisista visioista”, Vassinen muistuttaa.

AI ei korvaa intuitiota ja oivallusta

Viimeiset pari vuotta eivät ole olleet helpoimpia alalla, kun yleinen taloudellinen tilanne on ollut matalavireinen. Tekoäly on ravistellut luovia aloja, mutta se ei muuta luovan työn ydintä.

“Tekoäly ei vielä osaa yhdistää asioita kuten ihminen. Se ei kykene samaan intuitiiviseen, kulttuurisesti herkkään ajatteluun, jota hyvä luova työ vaatii. Ihminen on edelleen paras yllättävien yhteyksien löytäjä. AI parhaimmillaan kirittää ihmistä ja toimii kumppanina siinä, että näitä yllättäviä yhteyksiä löytyy nopeammin ja tehokkaammin, mutta myös odottamattomimmista paikoista”, Vassinen sanoo.

Luovan työn ensisijaisena lähteenä Vassinen ei tekoälyyn luottaisi, mutta hän näkee sen tuovan merkittäviä hyötyjä esimerkiksi analytiikassa ja sisällöntuotannon tehostamisessa.  Hasanilla tekoälyä hyödynnetään jokaisessa prosessin vaiheessa, mutta oivallus ja strateginen näkemys syntyvät loppujen lopuksi ihmisistä.

“Meillä on vajaa viidenkymmenen hengen tiimi. Keskitymme siihen, missä olemme vahvimmillamme eli strategiaan, luovuuteen ja craftiin. Tiedämme myös, missä käytämme parhaita kumppaneita”, Vassinen sanoo ja listaa ydinkysymykset.

Mikä on oikea kokoonpano ja toimintamalli tulevaisuutta varten. Mikä on optimaalinen ydintiimi. Ketkä ovat parhaat kumppanit. Miten AI tukee sekä tehostaa toimintaa. Miten varmistetaan se, että houkutellaan ja kasvatetaan uusia kykyjä.

“Brändi on viimeinen kilpailuetu maailmassa, jossa kaikki muu on kopioitavissa. Suhde brändiin on irrationaalinen ja juuri siksi sitä on vaikea kopioida. Nyt on aika nostaa suomalaisen osaamisen jalostusarvoa. En tarkoita vain tuotteita, vaan ratkaisuja ja tunnetta. Se on myös meidän roolimme Hasanilla.”

Katse eteenpäin, brändien aika on nyt

Taloudellinen tilanne on edelleen monilla toimialoilla edelleen haastava, mutta Vassinen uskoo valoisaan markkinoinnin ja Hasan & Partnersin tulevaisuuteen.

”Viime vuodet ovat olleet haasteellisia ja hetkittäin on ollut helvetin vaikeatakin. Mutta uskon, että haasteissa on aina myös uudistava mahdollisuus. Tämän rebootin päälle toivottavasti rakennetaan seuraava Hasan & Partnersin menestysvaihe”.

Nyt ja tulevaisuudessakin laadukkaalle, bisneslähtöiselle luovuudelle on kysyntää.

“Jos en uskoisi, että korkealaatuinen, ajattelua ja tunnetta yhdistävä luova toimisto voi pärjätä Suomessa ja maailmalla, olisin jo palannut ulkomaille. Mutta minä uskon. Ja siksi olen täällä yhä rakentamassa uutta Hasan & Partnersia.”

Korkeamman jalostusarvon tie on Suomelle ainoa mahdollinen

Suomessa voitaisiin ottaa laajemmin käyttöön markkinointilähtöinen, lisäarvoa korostava ajattelumalli – eikä vain mainonnassa, vaan koko liiketoimintakulttuurissa. Suomi ei voi kilpailla halpatuotannolla globaalissa kilpailussa, vaan sen on erottauduttava korkeatasoisilla ratkaisuilla, brändeillä ja kaupallistamisella.

”Jos jää maahan makaamaan ja odottamaan, mikä seuraavaksi iskee, niin se ei toimi. Näen, että meidän koko kansantalouden ja menestyksen A ja O on se, pystymmekö paremmin kaupallistamaan tuotteitamme ja siirtymään tuotteiden myymisestä ratkaisujen ja brändien myymiseen. Vain siten voimme nostaa jalostusarvoa,” Vassinen painottaa.

Suomi ei enää ole monilla mittareilla maailman huipulla. Juuri siksi meidän on entistä tärkeämpää tunnistaa, missä voimme olla huippuja jatkossa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

four × 2 =