World Federation Advertisers (WFA) suosittaa jäsenistölleen markkinoinnin ja mainonnan keskeyttämistä Venäjällä.
WFA kysyi jäsenistöltään, millaisia toimenpiteistä ne ovat tehneet Venäjän aloittamien sotatoimien jälkeen. Kolme neljästä suurimmasta brändistä on joko lopettanut markkinoinnin tai vähentänyt markkinointia Venäjällä.
“In light of the horrifying events in Ukraine, the global marketing industry must speak out. Every company will have to make its own decision but our recommendation is that media investment and marketing in Russia should end for now.” WFA CEO Stephan Loerke.
WFA kehottaa jäseniään lopettamaan mainostamisen toistaiseksi erityisesti Venäjän hallintoon kytköksissä olevissa medioissa.
WFA seuraa jatkuvasti tilannetta mm. the Global Alliance for Responsible Marketing (GARM) -partnereidensa kanssa.
Myös Msrketing Finland suosittelee jäsenilleen markkinoinnin lopettamista Venäjällä ja etenkin Venäjän valtion omistamissa medioissa. ”Mainostamalla tuet mediaa ja sen eettistä linjaa”, muistuttaa Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki. Marketing Finlandin tietoon on tullut jonkun verran tapauksia, joissa suomalaisten brändien mainoksia on edelleen näkynyt venäläisissä medioissa. Tieto on saatu kansainvälisestä verkostosta. ”Olemme olleet yhteydessä suoraan brändin edustajiin ja jokaisessa tapauksessa mainos on jäänyt vahingossa päälle tai sen kohdentamisessa on ollut virhe”, kertoo Lemminki. Marketing Finland on toimittanut mainostajille sekä toimistoille listan Venäjän valtion omistamista medioista.
Lue GARM-hankkeen vetäjän Rob Rakowitzin kirjoitus Navigating digital media safety and suitability in the time of war. Ote kirjoituksesta: ”Chasing out the bad is one part of the response, while supporting the good is equally essential.”
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.