WFA:n tekemä tuore kysely osoittaa, että kolme neljästä yrityksestä käyttää markkinoinnissaan generatiivista tekoälyä, tai aikoo käyttää sitä pian.
Kyselyn vastaajista 45 % ilmoitti jo käyttävänsä tekoälyä, kun taas kolmannes (33 %) suunnittelee tekevänsä niin pian. Vain 14 % vastaajista sanoi, ettei heillä ole tällä hetkellä suunnitelmia käyttää tekoälyä markkinoinnissaan.
Vastaajat kertoivat, että generatiivista tekoälyä käytetään yleisimmin
- sisällöntuotannossa (74%),
- personoinnissa ja asiakaskokemuksessa (58%)
- sisällön ideointiprosesseissa (55%)
Useimmat markkinoijat suhtautuvat varovaisen optimistisesti tekoälyn potentiaaliin liiketoiminnan kasvun ajurina: vastaajat arvioivat hyödyksi 7 asteikolla 1-10. Hallinto- ja lakiosastojen vastaajien arvio oli kuitenkin vain 4,5.
Generatiivisen tekoälyn käytön välittömiksi eduiksi mainittiin
- parantunut tuottavuus ja tehokkuus (89%)
- kustannusten aleneminen (76%)
- luovuuden parantuminen (46%)
Useimmin mainitut generatiivisen tekoälyn riskit olivat tietosuoja ja yksityisyys sekä immateriaalioikeudet ja tekijänoikeudet, joista 77 % vastaajista ilmoitti olevansa erittäin tai kohtuullisen huolissaan. Muita huolenaiheita olivat bränditurvallisuus sekä monimuotoisuus, tasa-arvo ja inkluusio, joista vastaavasti 71 % ja 54 % vastaajista sanoi olevansa erittäin tai kohtuullisen huolissaan.
Muita mainittuja huolenaiheita olivat AI:n sääntelyhankkeet ja yhteiskunnalliset kysymykset kuten työpaikkojen poistuminen, vaikutus luoville aloille ja haitat ympäristölle.
Tutkimustulokset perustuvat syyskuussa 2023 kerättyyn palautteeseen, joka saatiin 69 senioritasoisen vastaajan keskuudessa WFA:n 55 jäsenyrityksestä. Kyseiset yritykset käyttävät yhteensä 118 miljardia dollaria globaaliin markkinointiin.
Lue myös
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.