Webinaarisarjat on uusi musta

Sourcella on kymmenien isojen webinaaritoteutusten myötä syntynyt selkeä näkemys toimivan webinaarin ja konseptin anatomiasta. Käytännössä hyvän webinaarin rakentaminen ei eroa laadukkaan tapahtuman rakentamisesta. Tarvitaan hyvää konseptointia, suunnittelua, perusteellista valmistautumista, ammattimainen toteutus ja jälkihoito. Webinaariin ei tule suhtautua pelkkänä teknisenä toteutuksena, vaan kaikki toimijat tulee osallistaa projektiin alusta lähtien miettimään parasta mahdollista toteutusta – tavoitteiden ja osallistujien näkökulmasta.

Webinaarit kannattaa tehdä sarjamaisesti ja tunteella. Sarjamaisuus toimii niin podcastissä kuin webinaareissa liimana, joka kerää ympärilleen yhä enemmän seuraajia. Tunteeseen liittyy puolestaan sekä sisällön imu että hyvin tuotettu tekninen kokonaisuus.

Case Health TV – paljon enemmän kuin pelkkä webinaari

Sourcen ja Health Capital Helsingin yhdessä luoma Health TV -webinaarisarja vie Suomen terveystoimialan osaamista kansainvälisille markkinoille.

Haaste

Suomi on ollut jo vuosia terveydenhuollon edelläkävijä, mutta Suomen erinomainen osaaminen on jäänyt toistaiseksi maailmalla huomaamatta. Siksi tavoitteena oli brändätä Helsingin metropolialueesta maailman terveyspääkaupunki. Health Capital Helsinki on kuitenkin vielä Suomen tavoin melko tuntematon toimija kansainvälisellä tasolla, mikä asetti työlle oman haasteensa. Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi lähestymistavan olisi oltava alalla täysin ainutlaatuinen ja uusi. 

Toteutus

Ideointiprosessista syntyi Health TV -webinaarisarja, jonka toteutus muistuttaa live-TV-lähetystä. Lähetyksien paneelikeskusteluissa on mukana alan huippu-asiantuntijoita käsittelemässä ajankohtaisia teemoja. Vaikeita aiheita avataan tapahtumien tiiseri- sekä sisältövideoilla, jotka ovat myös rytmittäneet hyvin itse tapahtumaa. Samalla esittelemme suomalaisia yrityksiä sekä heidän innovatiivisia ratkaisujaan, tavoitteena saada kansainväliset lääke- ja terveysteknologiayritykset kiinnostumaan yhteistyöstä.

Kansainvälisellä yleisöllä on erinomainen tilaisuus keskustella ja verkostoitua muiden osallistujien kanssa sekä tapahtuman aikana että sen jälkeen. Lisäksi konseptiin kuuluu myös vahva ennakko- ja jälkimarkkinointi sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä sekä osallistujayritysten ja panelistien verkostoissa. Tilaisuuksista tehtävät tallenteet ovat pitkäikäisiä, ja niitä voidaan käyttää useissa eri markkinointiyhteyksissä ja -kanavissa.

 Tulokset

Omaperäisen ratkaisun ansiosta webinaarit ovat saaneet kansainvälistä huomiota, ja niihin on osallistunut noin 300 alan vaikeasti tavoitettavaa päättäjää 17:sta kansainvälisestä suuryrityksestä. Sisältöjatkona toimivia nauhoituksia katsotaan pitkään tapahtuman jälkeen, ja häntä ei katkea. Konsepti on saanut kiitosta erinomaisista sisällöistä ja intensiivisestä kerronnasta. Katsojakunta on koostunut tavoitellusta toimitusjohtaja-ja johtotason kohderyhmästä ympäri maailmaa yli 49 eri maasta. Tapahtumat ovat tuottaneet myös kymmeniä arvokkaita kontakteja Health Capital Helsingille ja osallistujayrityksille. Lisäksi tapahtumista on alkanut myös yhteistyöneuvotteluja.

Sirpa Salmi, Health Capital Helsingin Marketing project manager, kertoo Health TV:n merkittävyydestä: ”Health TV on uusi tapa herättää kansainvälistä kiinnostusta suomalaiseen terveysosaamiseen. Health TV -webinaarit ovat onnistuneet tavoittamaan satoja terveysalan kansainvälisiä asiantuntijoita. Webinaarit ovat myös pystyneet tarjoamaan konkreettista tietoa siitä, miksi kansainvälisten yritysten kannattaisi sijoittaa Suomeen tuotekehityshankkeisiin. Käänteentekevät tutkimusmahdollisuudet ovat täällä mahdollisia, sillä meillä on erottavia menestystekijöitä, joita ei löydy muualta. Niistä pitää vain kertoa oikealla tavalla oikealle kohderyhmälle.”

Case Ympäristöministeriön New European Bauhaus

New European Bauhaus on Euroopan komission käynnistämä hanke, jonka tavoitteena on löytää parempia elämisen ja asumisen tapoja. Hankkeen konkreettinen sisältö muotoutuu yhteissuunnittelulla eurooppalaisten toimijoiden ideoista ja toiveista. Osana suunnittelua näitä ideoita haluttiin kerätä suomalaisilta toimijoilta, kuten arkkitehdeiltä, muotoilijoilta, taiteilijoilta, tutkijoilta ja yrityksiltä.

Haaste

Ympäristöministeriön haasteena oli löytää Bauhaus-projektille toimiva yhteissuunnitteluprosessi, jonka avulla taklattaisiin koronapandemian asettamia rajoitteita. Source Creative valittiin rakentamaan YM:n ja Archinfon kanssa moderni webinaaritapahtumien sarja vaihtoehtona perinteisille seminaareille.

Toteutus

Alkupään suunnittelussa pyrittiin olemaan mahdollisimman avoimia erilaisille ideoille ja toteutusvaihtoehdoille. Ensimmäinen tärkeä rakennuspalikka oli Nordic Bauhaus -webinaarin visuaalinen ilme. Kyseessä on arkkitehtuurin ammattilaiset, joten visuaalinen näyttävyys näyttelee merkittävää roolia. Seuraavana askeleena tapahtumalle luotiin sisältö.

Ensin mietittiin tilaisuudelle rakenne, joka tukisi parhaalla mahdollisella tavalla tavoitteiden saavuttamista. Ihmiset tulevat kuuntelemaan vain, jos luvassa on kiinnostavia esiintyjiä, joten puhujiksi haluttiin alan kovimpia nimiä niin Euroopan unionista kuin ammattipiireistä: ministeri, kaksi EU-komissaaria sekä alan kansainvälisiä huippuasiantuntijoita.

Vuorovaikutteisuutta ja osallistamista saatiin aikaan jakamalla ihmiset pienryhmiin ideoimaan Bauhaus-projektiin liittyviä asioita eri näkökulmista. Tärkeänä tekijänä onnistumisen kannalta oli oikeiden työkalujen valinta, jotka tässä tapauksessa olivat Teams-pienryhmät ja Jamboard. Jokaisen pienryhmän ohjelma mietittiin pienintä yksityiskohtaa myöten ja harjoiteltiin vetäjän kanssa.

Tärkeä osa kokonaisuutta ja laatuvaikutelmaa oli tapahtumasivusto, jonne kerättiin kaikki tapahtumaan liittyvät asiat. Osallistujat pystyivät livestriimin seuraamisen lisäksi tutustumaan sivuston kautta ohjelmaan ja puhujiin sekä osallistumaan äänestyksiin ja pienryhmiin. Myös kaikki materiaalit löytyivät yhdestä paikasta. Sinne kerättiin yhden sateenvarjon alle kaikki Bauhaus-projektin 10 webinaaritapahtumaa. Sarjamaisuus ja jatkuvat sisältöpolut on se juttu.

Tulokset

New Nordic Bauhaus -webinaari oli suurin Ympäristöministeriön järjestämä virtuaalitapahtuma lähes tuhannella osallistujalla. Tilaisuus sai erityisesti kehuja laadukkuudesta niin teknisessä toteutuksen, kuin toteutuksen yksityiskohtien osalta. Myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä kiiteltiin, millä oli suuri merkitys toteutuksen onnistumisen kannalta.

Tom Wilén

Source on täyden palvelun markkinointiviestintätoimisto, joka tekee asiakkaistaan Suomen parhaimpia tarinankertojia. Asiantunteva tiimimme luo mielenkiintoiset ja strategiset kulmat asiakkaidemme tarpeisiin niin kampanjoinnin, digi- ja videoviestinnän kuin palvelumuotoilun keinoin.

1.6.2021 Erotu videolla – etäesiintymistaitojen perusteet

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen + 6 =