Talouden heikentyneistä näkymistä huolimatta enemmistö markkinoijista on optimistisia ja odottaa liiketoiminnan kehittyvän myönteisesti ensi vuonna, kertoo uusi WARC-raportti.
The Voice of the Marketer 2024 on syväsukellus The Marketer’s Toolkit 2024 -tutkimukseen, joka perustuu yli 1 400 markkinoijan vastauksiin ympäri maailmaa.
Tutkmuksen keskeiset havainnot:
Markkinoijat ovat optimistisia talousnäkymistä huolimatta
Kaksi kolmasosaa (64 %) markkinoijista sanoo, että talouden taantumalla on suurin vaikutus markkinointistrategioihin vuonna 2024, ja 41 % vastaajista painotti inflaation vaikutusta ostovoimaan.
Silti lähes kaksi kolmasosaa markkinoijista (61 %) odottaa liiketoiminnan kehittyvän myönteisesti ensi vuonna, ja 41 % sanoo markkinointibudjetin kasvavan. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa hieman yli kolmasosa markkinoijista odottaa panostusten kasvavan vuonna 2024, ja peräti puolet APAC-alueella markkinoijista odottaa kasvua.
Tulosten perusteella yhä useammat markkinoijat uskovat, että brändimarkkinoinnin ylläpitäminen tai jopa sen lisääminen on tehokasta talouden taantumassa.
TikTok ja YouTube lisäävät suosiotaan, panostukset X:ään laskussa
Markkinoijat aikovat lisätä panostuksiaan online-videoon (+66 %), sosiaaliseen mediaan (+59 %) ja mobiiliin (+51 %) Investointien odotetaan vähenevän perinteisissä kanavissa kuten printissä (-41 %), televisiossa (-16 %) ja elokuvissa (-13 %).
TikTok ja YouTube ovat ne alustat, joille odotetaan suurinta mainospanostusten kasvua vuonna 2024. Kolmasosa markkinoijista (31 %) odottaa panostusten vähenevän X:ssä. Sitäkin harvempi odottaa panostusten kasvavan metaversumiin: kasvua ennakoi vain 11 %, kun luku oli 47 % viime vuonna.
Brändit yrittävät pysyä kehittyvien mittausmenetelmien tahdissa
Maailmanlaajuisesti neljä kymmenestä (39 %) markkinoijasta nimesi mittauksen huolenaiheekseen vuodelle 2024. Silti vain harva (4 %) käyttää kaikkia saatavilla olevia markkinoinnin mittausmenetelmiä yhdistettynä, ja viidesosa myönsi, ettei käytä minkäänlaista mallinnusta mittauksessa.
Yli puolet (54 %) markkinoijista sanoo brändimittareilla (tietoisuus, harkinta, ostoaikeet) olevan suurin vaikutus markkinointistrategiaan, ennen ROI:ta (44 %), myyntiä (36 %) ja markkinaosuutta (34 %).
Yhteenveto tutkimuksesta on ladattavissa WARCin sivustolla: The Voice of the Marketer 2024
Lähde: WARC
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.