Kuva: Miikka Varila
Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä.
Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 29. kerran. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 185 työtä, joista shortlistalle pääsi 35 työtä. Kilpailun järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland.
Koko kilpailun parhaan mainoselokuvan palkinnon eli Grand Prix -palkinnon voitti peliyhtiö Metacoren Confessions: @Janet87. Mainoksen suunnitteli Reaktor ja tuotti Breakfast.
Kilpailun tuomariston mukaan mainoksessa on todellista maailmanluokan elokuvafiilistä. “Tässä spotissa on erinomainen käsikirjoitus, joka kantaa koko mainoksen ajan. Rohkea spotti, joka ei lässähdä, vaan jota jää kaipaamaan lisää! Kohderyhmä on hienosti huomioitu, ja tuote tuodaan hyvin esiin. Onnistunut kokonaisuus, joka huokuu laatua”, tuomaristo kiitteli.
Metacorella uskottiin alusta asti mainoksen rohkeaan ideaan.
”Taktisen mainonnan sijaan päätimme luottaa tarinankerrontaan, jollaista ei ole juurikaan nähty varsinkaan kotimaan mainoselokuvissa. Pyrimme siihen, että mainoksemme ovat yhtä viihdyttäviä kuin pelimmekin”, kertoo Metacoren projektipäällikkö Mira Sallanko.
Mainoksen suunnittelusta vastannut Reaktor korostaa liikkuvan kuvan merkitystä mainonnassa ja brändityössä:
”Suomessa on valtavasti tuotannollista osaamista. Tämä Grand Prix -palkinto on upea tunnustus kotimaiselle yhtiölle, joka on startannut vasta vuosi sitten. Meidän kaikkien vastuulla onkin nostaa rimaa vieläkin korkeammalle, ja tehdä yhä parempia mainosfilmejä”, kannustaa Reaktor Creativen luova johtaja Jan Sederlöf.
Meidän kaikkien vastuulla onkin nostaa rimaa vieläkin korkeammalle, ja tehdä yhä parempia mainosfilmejä
Yleisessä sarjassa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa sekä Film- että Film Craft -palkinnot. Yleisen sarjan Film-kategorian voitti Pågenin Pågenfluencerit-sarja, jonka konseptista ja huumorin hienosta rytmityksestä tuomaristo oli vaikuttunut. Roolituksestakin kiitelty spotti voitti myös Short form -sarjan. Yleisen sarjan Film Craft -kategorian puolestaan voitti Metacoren Merge Mansion -sarja (A Twisted Game & Think Like a Grandma), jonka craft oli tuomariston mukaan kaikin puolin nappisuoritus.
Sekä Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa että Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjassa voitto meni Mannerheimin Lastensuojeluliiton koskettavalle ja aiheeltaan tärkeälle mainosfilmille The AI Abyss. Efekti ja animointi -sarjassa voiton puolestaan vei tuomariston vakuuttanut Burger Kingin Messier 31.
Yleisön äänestämän Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti Kaalimato.comin Liuku tekee hyvää.
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston yhteispisteiden ja shortlistausten määrän perusteella Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Anssi Määttä. Uutena palkintona tänä vuonna jaettiin paljon toivottu Vuoden mainoselokuvaajan palkinto, jonka sai Johan Wasicki.
Screenforce Finlandin hallitus valitsi Vuoden 2023 mainostajaksi DNA:n. Perustelujen mukaan DNA on pitänyt vuosia johdonmukaisesti oman linjansa ja panostanut markkinointiin vahvasti ja pitkäjänteisesti liikkuvan kuvan tuella. Brändin näkyvyys tv-kanavilla on ollut kokonaisvaltaista ja jatkuvaa.
Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen kiittelee DNA:ta huumorin hyödyntämisestä Lahjakäärijä-kampanjassaan. “Jotta mainonta huomataan ja brändi jää mieleen, pitää erottua massasta. DNA käytti luovasti ja ajankohtaisesti Lahjakäärijä-konseptia, käyttäen huumoria kerronnan keinona ja kampanja näytti saavan innokkaan vastaanoton.”
Jotta mainonta huomataan ja brändi jää mieleen, pitää erottua massasta.
Kaikki palkitut mainosfilmit ovat katsottavissa Voitto-kilpailun verkkosivustolla.
VOITTAJAT
Grand Prix -voittaja
Confessions: @Janet87
Mainostaja: Metacore
Mainostoimisto: Reaktor
Tuotantoyhtiö: Breakfast
Yleinen sarja
Film Kulta:
Pågenfluencerit-sarja
Mainostaja: Pågen
Mainostoimisto: Staart
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Film Hopea:
Confessions: @Janet87
Mainostaja: Metacore
Mainostoimisto: Reaktor
Tuotantoyhtiö: Breakfast
Film Pronssi:
Merge Mansion – A Twisted Game & Think Like a Grandma
Mainostaja: Metacore
Mainostoimisto: Reaktor
Tuotantoyhtiö: Bacon
Film Craft Kulta:
Merge Mansion – A Twisted Game & Think Like a Grandma
Mainostaja: Metacore
Mainostoimisto: Reaktor
Tuotantoyhtiö: Bacon
Film Craft Hopea:
Confessions: @Janet87
Mainostaja: Metacore
Mainostoimisto: Reaktor
Tuotantoyhtiö: Breakfast
Film Craft Pronssi:
The AI Abyss
Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mainostoimisto: TBWAHelsinki
Tuotantoyhtiö: TBWAScreen
Short-form -sarja
Pågenfluencerit-sarja
Mainostaja: Pågen
Mainostoimisto: Staart
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarja
The AI Abyss
Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mainostoimisto: TBWAHelsinki
Tuotantoyhtiö: TBWAScreen
Efekti ja animointi -sarja
Burger King – Messier31
Mainostaja: Burger King
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions
Musiikki ja äänisuunnittelu -sarja
The AI Abyss
Mainostaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mainostoimisto: TBWAHelsinki
Tuotantoyhtiö: TBWAScreen
Yleisön Parhaat Sekunnit
Liuku tekee hyvää
Mainostaja: Kaalimato.com
Mainostoimisto: N2 Creative
Tuotantoyhtiö: N2 Studio
Vuoden mainostaja: DNA
Vuoden tuotantoyhtiö: Directors Guild
Vuoden ohjaaja: Anssi Määttä
Vuoden mainoselokuvaaja: Johan Wasicki
Tuomariston kunniamaininta: Näyttelijä Adeliina Arajuuri
Tuomariston kunniamaininta: Leikkaaja Mikko Löppönen
Voitto-kilpailun tarkoituksena on edistää suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta sekä kehittää tekijöiden ammattitaitoa. Vuonna 1999 rekisteröidyn ©Voitto mainoselokuvakilpailu -tavaramerkin haltijoita ovat Audiovisual Producers Finland – APFI ry, Marketing Finland ry sekä Screenforce Finland.
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen ja vastuullisuuden edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.
Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce-verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa.
Lisätiedot:
Projektipäällikkö Olli Nurminen
Audiovisual Producers Finland – APFI
olli.nurminen@apfi.fi / +358 40 146 8210
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.