Voitto-mainoselokuvakilpailun shortlistalle valittiin jälleen värikäs kattaus vuoden 2021 tasokkaimpia mainoselokuvia. Mainostajista eniten töitä finaaliin sai Lidl Suomi (6).
Tuotantoyhtiöistä eniten shortlistalle päätyi töitä Directors Guildilta (7) ja mainostoimistoista Folk Finlandilta (7). Voittajat palkitaan Voitto-gaalassa 5.4.2022.
Mainoselokuvakilpailussa on tänä vuonna viisi sarjaa: yleinen, yhteiskunnallinen ja kulttuuri, online-video, efekti ja animointi sekä musiikki ja äänisuunnittelu. Yleisö pääsee edellisvuoden tapaan äänestämään suosikkimainoselokuvaansa 1.3.2022 alkaen kilpailun verkkosivuilla osoitteessa www.voittokilpailu.fi/shortlist.
Kilpailutöiden määrä kasvoi viime vuodesta. Töitä ilmoitettiin mukaan 180, joista shortlistalle pääsi yhteensä 35. Listalle nousi myös ennestään tuttuja mainostajia, ja tuomaristo iloitsi monien toimijoiden muuntautumiskyvystä.
”Shortlistalle valikoitujen joukossa on jonkun verran aikaisemmilta vuosilta tuttuja mainostajia, ja erityisesti tuomaristo ilahtui toimijoista, jotka ovat pystyneet uudistumaan. Nopea reagointi kilpailijan tekemiseen sekä hulluttelu, jota ei ole vesitetty liialla järjenkäytöllä, saivat tuomariston hykertelemään. Online-sarjassa arvostettiin myös sisällön tärkeyttä – “jakaisinko tämän omassa somessa” oli yksi käytetyistä kriteereistä”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Katariina Harteela.
Pandemian vaikutukset eivät Harteelan mukaan näkyneet enää yhtä selkeästi vuoden 2021 mainoselokuvien teemoissa:
”Toisena koronavuonna filmeissä ei noussut selkeitä trendejä tai teemoja – pieninä poikkeuksina useammassa kilpailutyössä esiintynyt jalkapallo sekä toimistoympäristö. Tuomaristossa pohdimmekin, onko etätyön tekijöille iskenyt toimistonkaipuu, jota paikataan mainoselokuvilla.”
Harteelan mukaan tuomaristo mietti paljon sitä, missä menee kaupallisen ja yhteiskunnallisen mainoksen raja. Mikä on oikea paikka ja tapa palkita brändejä, jotka käyttävät valtaansa siihen, että maailmasta tulee parempi paikka? Kuinka järjestöjen ja kulttuuritoimijoiden viesteille saa raivattua tilaa mediahälyn keskeltä? Näihin kysymyksiin tuomariston keskusteluissa etsittiin vastausta niin yhteiskunnallista sarjaa kuin online-kategoriaakin pohdittaessa.
”Kaikkiaan kilpailutöiden monipuolisuus ilahdutti niin teemojen, genrejen kuin nousseiden tunnetilojen osalta. Tuomaristo kiittää hyvistä nauruista ja tunnustaa, että myös muutama kyynel vierähti poskelle filmejä katsellessa.”
Suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta edistämään sekä tekijöiden ammattitaitoa kehittämään tarkoitettu Voitto-mainoselokuvakilpailu pidetään tänä vuonna 27. kertaa. Sen järjestää Audiovisual Producers Finland – APFI ry, ja pääyhteistyökumppanina toimii kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland. Finnkino Oy sponsoroi kilpailua.
Yleinen sarja
E
Mainostaja: Snellmanin Lihanjalostus
Mainostoimisto: United Writers
Tuotantoyhtiö: Grillifilms
Kekkilä – Kukoistaville suhteille
Mainostaja: Kekkilä
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki
Freeze Frame
Mainostaja: Gigantti
Mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Lucy Loves Stories
Bussikuski
Mainostaja: Saarioinen
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Kansallislehti (KÄÄK)
Mainostaja: Sanoma Magazines / Aku Ankka
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Vaasalaisesta sähköstä riittää jaettavaa
Mainostaja: Vaasan Sähkö
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Toinen puoliaika
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Puuseppä ja nukke
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Tavoitteena maailman onnellisimmat silmät
Mainostaja: Silmäasema
Mainostoimisto: Wörks
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions
HSL – Ei kotiintuloaikoja
Mainostaja: HSL Helsingin seudun liikenne
Mainostoimisto: Sherpa
Tuotantoyhtiö: Long Story Short
Bounce
Mainostaja: Woodio
Mainostoimisto: Domino Analytica
Tuotantoyhtiö: Woodpecker
Veikkaus – Huippu urheilija Kiri-Kalle: Grönholm
Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Woodpecker
Prisma – Paluu arkeen
Mainostaja: S-Ryhmä
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
SAKA – Kyllä kyllä (galleria)
Mainostaja: Saka Finland
Mainostoimisto: Avidly
Tuotantoyhtiö: Grillifilms
Niille, jotka eivät syö Mä****rissä
Mainostaja: Burger King
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: TBWA\Screen
Puhelu
Mainostaja: Digita
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Mjölk
Wolt City
Mainostaja: Wolt
Mainostoimisto: Wolt
Tuotantoyhtiö: Milford Film & Animation
Yhteiskunnallinen ja kulttuuri
Yksinäinen tyttö
Mainostaja: Pelastusarmeija
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Mielinauha 2021
Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Woodpecker
Virtuaalivaikuttaja Myrsky
Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki
Online-video
Elisa – Pidetään yhteyttä. Pidetään yhtä
Mainostaja: Elisa
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki
Lidl – Kursoripeli
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Lidl Atlético – Ensimmäinen puoliaika
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Pohjantähti: Läsnäolo vs poissaolo
Mainostaja: Pohjantähti keskinäinen vakuutusyhtiö
Mainostoimisto: Kauas Creative
Tuotantoyhtiö: Kauas Creative
Make Sure You Can Trust Your Mac – The Blue Wire
Mainostaja: Clean My Mac X
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Mjölk
Virtuaalivaikuttaja Myrsky
Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki
Suunto 9 Peak
Mainostaja: Suunto
Mainostoimisto: Mjölk
Tuotantoyhtiö: Mjölk
Pukukoodi: Vapaus
Mainostaja: Zalando
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: Simelius & Simelius
Efekti ja animointi
HS Ympäristö – Lue itsesi osaksi ympäristöä
Mainostaja: Helsingin Sanomat
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions
Teleport to Any Reality – Introducing Varjo Reality Cloud
Mainostaja: Varjo
Mainostoimisto: 20/20 Helsinki
Tuotantoyhtiö: 20/20 Helsinki
Kesäihmisen paras ystävä
Mainostaja: S-Ryhmä / S-Market
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki
Hintaharmitus
Mainostaja: Nordea Rahoitus
Mainostoimisto: N2 Creative
Tuotantoyhtiö: N2 Studio
Musiikki ja äänisuunnittelu
Maku, joka herättää tekijän
Mainostaja: Paulig
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: OSASTO
Puuseppä ja nukke
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Lidl Suomi feat. Spekti – Ay Makarena
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild
Tuomaristo
Kilpailun yleiseen, online-video sekä yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjojen tuomaristoon kuuluivat puheenjohtaja, Creative Director Katariina Harteela, Reaktor Creative; tuottaja Juhana Salminen, Tonto Helsinki; Art director & Director Jenni Salonen, Veli Studio; tuottaja Seppo Kerkelä; Creative Director Taneli Mustonen, Don Films; Executive Creative Director Marko Vuorensola, We Are Open; Copywriter/Creative Lead Juha Snellman, Wunderman Thompson Finland; Liiketoimintajohtaja, yksityisasiakkaat, Group CMO Karolus Viitala, Mehiläinen; Director of Marketing and Communications Seppo Niemelä, Verkkokauppa.com; Senior Brand Marketing Manager Eeva Aaltonen, Rovio sekä toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland, jonka korvasi ensimmäisessä kokouksessa Senior Advisor Maarit Aarrekangas, Marketing Finland.
Kilpailun efekti ja animointi -sarjan tuomaristoon kuuluivat ohjaaja Misko Iho; Colorist Henri Pulla; VFX Supervisor/3D Lead Lasse Kilpiä, Post Control sekä Creative Lead/Marketing Video Production Jussi Lehto, Rovio.
Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjan tuomaristoon kuuluivat äänisuunnittelija Jukka Åkerman, Toast Post; leikkaaja/säveltäjä Antony Bentley; säveltäjä/äänisuunnittelija Tuomas Nikkinen, Helsinki Sound Factory sekä muusikko Eva Louhivuori.
Lisätietoja antaa:
Olli Nurminen, projektipäällikkö
Audiovisual Producers Finland – APFI ry
olli.nurminen@apfi.fi
puh. 040 146 8210
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.
Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Oy, Sanoma Media Oy, Discovery Finland, Fox Networks Group ja ViacomCBS Networks International Nordics. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.