Voitetaanko Super Bowl 2025 suomalaisvoimin?

Kuten tiedämme, amerikkalainen jalkapallo on Yhdysvalloissa maan katsotuin ja rakastetuin urheilulaji. Los Angeles Rams on puolestaan hienon historian omaava perinteikäs joukkue, jolla on vahva asema maan seuratuimman urheilusarjan ammattilaisliigassa NFL:ssä.

Los Angeles Rams on tunnettu paitsi huomattavista panostuksistaan joukkueensa rakentamiseen myös ennakkoluulottomasta strategisesta ajattelustaan.

Siksi ei olekaan ihme, että Rams tiedotti 2.10.2024 aloittaneensa yhteistyön ensimmäisenä NFL-joukkueena suomalaisen startup-yhtiön Sprint AI oy:n kanssa.

Los Angeles Rams tähyää menestystä suomalaisen startupin avulla

Sprint AI on suomalainen vuonna 2020 perustettu teknologiayritys, joka hyödyntää tekoälyä ja data-analytiikkaa urheilijoiden ja joukkueiden suorituskyvyn optimoimiseksi.

Sprint AI jalosti algoritminsa yhteistyössä Kuortaneen olympiavalmennuskeskuksen kanssa, ja räätälöi nyt mallinsa yhdessä Ramsin kanssa amerikkalaisen jalkapallon tarpeisiin.

Tunnettujen markkinointiosaajien yhtiö

Sprint AI:n perustajiin kuuluvat aiemmin Nokialle urheiluviihdesisältöjä tuottanutta Starcut-nimistä yhtiötä johtanut CEO Juha Tiihonen, Small Giant Games -yhtiöstään ja sen myymisestä yhdysvaltalaiselle Zyngalle tunnettu Timo Soininen sekä aiemmin kansainvälisissä urheilumarkkinointiyrityksissä työskennellyt, nyt Sprint AI:n kansainvälisestä laajentumisesta ja kumppanuuksista vastaava Chief Growth Officer Mikko Simon.

Tavoitin Mikon neuvottelumatkalta ulkomailta. Onnittelin Los Angeles Rams -sopimuksesta ja tiedustelin, miten Sprint AI on löytänyt näin maineikkaan ja näkyvän asiakkaan markkinassa, jonne varmasti on tunkua?

Kun haluat merkittäviä kansainvälisiä asiakkaita, varmista, että saat oikeat ihmiset oikeisiin pöytiin. Sellaisiin, joissa päätökset tehdään.

Simon kertoi, että Sprint AI:lla on tiimi, jolla on vuosikymmenten kokemus eri tekoälyyn, digitaalisiin palveluihin ja urheiluun liittyvillä aloilla. Hän painotti, että menestys on pitkällisen työn tulosta.

Vain kärsivällisesti, mutta määrätietoisesti etenemällä päästään oikeiden ihmisten kanssa päätöksentekopöytään. Istuminen väärien ihmisten kanssa väärissä pöydissä on paitsi turhauttavaa, tulee myös kalliiksi.

Tämä on huomattu molemmilla puolilla pöytää.

”On todella jännittävää, että monet joukkueet ovat selvästi heränneet näihin mahdollisuuksiin, mutta he myös alkavat ymmärtää, etteivät he ole teknologiayrityksiä,” Simon kertoi Sports Business Journal -medialle, ja jatkoi: ”Uskomme, että yhteistyö kaltaisemme organisaation kanssa voi nopeuttaa prosessia ja auttaa joukkuetta saavuttamaan tavoitteensa paljon nopeammin, murto-osalla siitä kustannuksesta, mitä oman tiimin rakentaminen maksaisi.”

Lopuksi kysyin Mikko Simonilta, onko odotettavissa lisää hyviä uutisia?

“Sellaisia on tulossa. Uskoisin, että vielä tänä vuonna on uutta kerrottavaa…”

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Ja vielä vastauksena otsikon kysymykseen: Los Angeles Rams ei kuulu suurimpiin Super Bowl -ennakkosuosikkeihin.

Mutta kun on oikeat työkalut, eihän sitä koskaan tiedä…

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

13 + four =