Vetoomus markkinoinnin termien muuttamiseksi

Exclusion List

Sanoilla on suuri merkitys – parhaimmillaan ne inspiroivat parempiin tekoihin ja pahimmillaan ne voivat aiheuttaa haittaa ja jopa yllyttää väkivaltaan.

Global Alliance for Responsible Media -hankkeen mukaisesti World Federation of Advertisers (WFA) kannustaa kaikkia jäseniään lopettamaan välittömästi etniseen taustaan vihjaavien termien black list ja white list käytön. Näillä termeillä viitataan yleisesti sisältöön ja sivustoihin, jotka halutaan sulkea pois mediakampanjoista tai sisällyttää niihin.

Vaikka oletuksena on, että näitä termejä ei ole alun perin luotu tai otettu käyttöön kielteisessä tarkoituksessa, on kuitenkin tiedostettava, että niiden käyttö on väärin. Termien käyttö pahentaa jo olemassa olevia ennakkoluuloja ja aiheuttaa niin tiedostamatonta kuin tietoista kärsimystä.

WFA:n pyyntö on yksinkertainen:

  1. Vaihda termejä: Sisältöön ja sivustoihin, jotka halutaan sisällyttää kampanjoihin viitataan sisällytettävien listalla (Inclusion Lists). Ja päinvastoin sisältö ja sivustot, jotka poistetaan kampanjoista viitataan poissuljettujen listalla (Exclusion Lists).
  2. Aktivoi verkostosi: Markkinointijohtajina ja organisaatioidenne edustajina viekää muutosta eteenpäin ja ohjatkaa verkostoanne oikeaan terminologiaan. Puuttukaa kohteliaasti niihin tilanteisiin, joissa muutos ei toteudu.
  3. Toteuta: Toteuttakaa muutos päivittämällä kaikki operatiiviset asiakirjat, erityisesti markkinoijien, toimistojen, alustojen ja teknologiakumppaneiden väliset sopimukset.

Markkinoinnin alan on ryhdyttävä kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin välttääkseen puolueellisuutta ja luodakseen turvallisuutta. Tämän hankkeen tiimoilta WFA haluaa tuoda esiin kumppanuutensa GroupM, American Association of Advertising Agencies (4A’s) ja Advertiser Protection Bureau (APB) kanssa.

WFA:n oma Inclusion & Diversity -työryhmä haluaa tämän muutoksen myötä nostaa esiin tämän myös hyvänä tilaisuutena uudelleen arvioida lähestysmistapoja laajemmassa kokonaisuudessa. Vaikka tämän kaltainen bränditurvallisuuden teknologia on välttämätöntä väärien uutisten estämikseksi sekä vihapuheen vähentämiseksi, se voi myös tahattomasti poissulkea vähemmistön ääniä tai median monimuotoisuutta.

Alamme tulee varmistaa kuluttajien turvallisuus, mutta myös löytää brändeille sopivat keinot, joilla tukea aktiivista journalismin alaa. Kahdella lisävaiheella WFA rohkaisee markkinoinnin johtoa ja organisaatioiden edustajia:

  1. Tarkista poissuljettujen listat (Exclusion Lists) varmistaaksesi, että ne eivät sisällä laajasti ymmärrettäviä ja yleisiä sanoja, jotka saattavat tahattomasti vähätellä vähemmistöyhteisöjä.
  2. Omaksu aktiivinen osallistaminen: Pohdi kuinka voit aktiivisesti sisällyttää erilaisia mediaotsikoita tai verkostoja sisällytettävien listoihisi (Inclusion Lists) tavoittaaksesi ja tukeaksesi näitä yleisöjä.

Kieli, jonka valitsemme vaikuttaa sisäiseen kulttuuriimme ja yhteiskuntaamme laajasti, eikä sen arvioimisen tule loppua näiden kahden termin ”black list / white list” kohdalla. Samaa pohdintaa tulisi käydä kaikkialla käyttäessämme sanoja, jolla on tahatonta vaikutusta sukupuoleen, ikään tai etniseen taustaan tai kieltä, jolla on jopa väkivaltaista merkitystä.

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × 2 =