Verkkokauppa jatkaa pandemian vauhdittamaa kasvua. Ostoksia tehdään yhä enemmän mobiililaitteilta, ja keskimääräinen kertaostosten summa on nousussa.
Salesforce julkaisi huhtikuun puolessa välissä vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen kattavan Shopping Index -tutkimuksen, joka sisältää yli miljardin ostoksentekijän dataa. Shopping Indexin mukaan verkkokauppa kasvoi Pohjoismaissa 70 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Globaalisti pandemia ja rajoitukset kirittivät verkkokaupan määrän nousun 58 prosenttiin.
Verkkokauppaan myös käytetään enemmän rahaa kuin viime vuonna. Maailmanlaajuisesti rahaa käytettiin tämän vuoden alussa 31 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Pohjoismaissa keskimääräinen verkko-ostoskorin hinta oli noin 91,5 euroa. Ostoskorin arvo nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna noin 16 prosenttia.
”Verkkokaupan kasvu ensimmäisellä vuosineljänneksellä on merkki yrityksille ja vähittäiskaupalle siitä, että investointi digitalisointiin kannattaa. Kun pandemia on selätetty, yritysten kannattaakin pohtia fyysisten myymälöidensä roolia ja sitä, miten ne voivat toimia tärkeänä osana ostokokemusta. Yritysten on tarjottava tasapaino digitaalisen ja fyysisen kauppapaikkojen välillä vastaamaan kuluttajien uusiin tarpeisiin ja tottumuksiin,” toteaa Salesforcen Suomen markkinoinnista vastaava Jenny Tallholm.
Shoppailijat hyödyntävät hakutoimintoa ja ostoksia hoidetaan yhä enemmän mobiililaitteilla
Seitsemän prosenttia pohjoismaalaisista verkkoshoppailijoista hyödyntää verkkokauppojen hakutoimintoa, eli etsii haluamaansa tuotetta sivuston hakupalkin avulla. Tämä on kiinnostavaa sen vuoksi, että jopa 22 prosenttia kauppojen myyntituloista tulee hakutoimintoa käyttäneiltä shoppailijoilta.
Ostoksia tehdään yhä enenevissä määrin mobiililaitteilta. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana Pohjoismaissa 69 prosenttia käytti verkko-ostoksiin mobiililaitetta, 28 prosenttia tietokonetta ja kolme prosenttia tablettia.
“Verkkokauppa ei näytä vetäytymisen merkkejä, vaan pandemian alulle panemat muutokset tulevat näkymään vielä tulevaisuudessakin. Yritysten kannattaakin viimeistään nyt panostaa digitaalisiin ostokokemuksiin aina joustavista toimituksista erilaisiin maksuvaihtoehtoihin asti,” Tallholm tiivistää.
Lähde: Salesforce
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.