Verkkokaupan Suomi–Ruotsi-maaottelu, missä olemme vahvoilla ja missä on kehitettävää

Suomalaisilla ja ruotsalaisilla on aina pientä maaottelua meneillään. Kysyimme pohjoismaiselta verkkokauppa-alustatoimittajalta, missä suomalaiset verkkokaupat ovat vahvoilla ja mitä ruotsalaisten onnistumisista voisi oppia.

“Suomalaiset leipovat hyvän kakun, mutta ruotsalaiset osaavat myös kuorruttaa sen”, Viskanin Suomen toimitusjohtaja Jussi-Pekka Moilanen tiivistää.

Viskan kuuluu Visma-konserniin, ja sillä on yli sata asiakasta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, muun muassa Kappahl ja Lager 157.

Suomalaiset ovat teknisiä, laadukkaita ja luotettavia

Moilasen mukaan suomalaisten verkkokauppojen vahvuuksia ovat vahva teknologiaosaaminen ja tekoälyn käyttö, luotettavuus ja tuotteiden erinomainen laatu sekä vastuullisuus.

Tekoälyn konkreettinen hyödyntäminen on vielä lapsenkengissä kaikkialla, mutta suomalaisten etuna on teknologiaorientoitunut kulttuuri.

“Olemme taitavia ottamaan uusia teknologioita käyttöön. Tämä on ehdoton etu, sillä tekoälyn menestyksekäs hyödyntäminen vaatii laajaa käyttöönottoa”, Moilanen sanoo.

Samalla kun kuluttajien kodit täyttyvät heikkolaatuisesta Kiina-krääsästä, laatutuotteiden arvo nousee uudelle tasolle. Vastuullisuusvaatimukset kasvavat niin kuluttajien, yritysasiakkaiden kuin EU-direktiivienkin tahoilta.

Sääntelyyn säntillisesti suhtautuvana kansana suomalaiset ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä.

Suomalaisten etuna on teknologiaorientoitunut kulttuuri.

Visuaalisuuteen ja elämyksellisyyteen kannattaa panostaa

Suomalaisverkkokaupoille ominaiset laadukkaat tuotteet, vastuullinen ja läpinäkyvä tuotantoprosessi, luotettava asiakaspalvelu ja sujuva ostokokemus luovat vahvan perustan, joka vaatii kuitenkin tuekseen tehokasta brändäystä ja markkinointia.

“Onko heikko laatu tai epäeettisyys osa yhdenkään maailmalla tunnetun suomalaisen brändin ydintä? Aivan oikein, ei ole. Jopa Ruotsissa arvostetaan suomalaisia brändejä laadukkaina ja luotettavina. Pelkkä markkinoinnilla luotu kuorrute ei kuitenkaan riitä, vaan myös sisustan on oltava kunnossa. Tässä on suomalaisen verkkokaupan suurin potentiaali”, Moilanen sanoo.

Sen sijaan visuaalisuudessa ja elämyksellisyydessä suomalaisilla verkkokaupoilla on vielä tekemistä.

“Täällä ollaan yleensä asiallisia, ei viihdyttäviä. Jotta tuotteet ja sisältö houkuttelevat asiakkaita ja palvelevat hakukonenäkyvyyttä, niistä täytyy olla saatavilla runsaasti hyvälaatuista kuva- ja videomateriaalia”, Moilanen sanoo.

Ruotsalaisten myyntikampanjoissa keskiössä on asiakasrekisterin kasvattaminen.

Ruotsalaiset koukuttavat asiakkaat tuotteella kuin tuotteella

Verkkokauppa on Ruotsissa joiltakin osin rohkeampaa ja edistyneempää kuin Suomessa. Esimerkiksi asiakkaiden tarkka segmentointi ja markkinointitoimenpiteiden kohdentaminen eri asiakasryhmille ovat Ruotsissa selvästi pidemmällä kuin Suomessa.

“Ruotsalaisten verkkokauppiaiden yleinen motiivi esimerkiksi Black Fridayn kaltaisten myyntikampanjoiden käyttöön on asiakasrekisterin kasvattaminen, ei niinkään kampanjan aikainen myynti. Nämä kanta-asiakkaat voidaan myöhemmin koukuttaa ostamaan yrityksen tuotteita normaalihintaan. Tähän pitäisi Suomessakin pyrkiä enemmän.”

Suomalaisten kannattaisi ottaa ruotsalaisilta mallia myös kansainvälistymisessä. Moilanen kertoo, että Ruotsissa lähdetään alusta pitäen rakentamaan kansainvälistä brändiä ja valloittamaan maailmaa. Tämä ajatus ohjaa kaikkea toimintaa, jokaista valintaa matkan varrella.

Säästämällä harvoin saa aikaan kasvua.

Katse rohkeammin kansainvälistymiseen

”Suomalaisten verkkokauppojen katse on helposti vain kotimaan markkinassa. Näin hukataan kansainvälisiä mahdollisuuksia ja otetaan merkittävä maariski. Jos Suomen talous notkahtaa, notkahtaa myös oma myynti”, Moilanen huomauttaa.

Ruotsalaiset ovat usein rohkeampia investoimaan kasvuun ja ulkopuoliseen osaamiseen parhaiden tulosten saavuttamiseksi pitkäjänteisesti. Suomalaiset sen sijaan ovat enemmän säästöjä etsivää tee-se-itse-kansaa.

“Meillä ei ihan vielä tunnisteta säästämisen, kustannuksen ja investoinnin eroa. Säästämällä harvoin saa aikaan kasvua. Mutta investoinnilla voidaan saada säästöjä – hyvä esimerkki on kansainvälisen skaalautumisen mahdollistava, toimintaa tehostava verkkokaupparatkaisu”, Moilanen sanoo.

Jussi-Pekka Moilanen on Viskan Suomen toimitusjohtaja, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus verkkokaupasta eri rooleissa aina kehittäjästä liiketoiminnan kehittäjäksi.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

14 + 7 =