Vastuullisuudesta tuli ydinliiketoimintaa

Bernerillä ja Orklalla vastuullisuus nivoutuu osaksi kaikkea liiketoimintaa. Kumpikin yritys on mukana myös YK:n Global Compact -aloitteessa.

Viime vuonna 135-vuotista historiaansa juhlistanut perinteikäs perheyritys Berner viestii vastuullisuuden olevan osa sen DNA:ta. Yritys on mukana monissa vastuullisuutta edistävissä järjestelmissä.

”YK:n Global Compact -aloitteen perusperiaatteita noudatimme jo ennen mukaan lähtöä. Parhaiten maailmaa parannetaan konkreettisten tekojen, kuten kierrätyksen, avulla.”, toimitusjohtaja Antti Korpiniemi kuvaa.

Laatu- ja ympäristösertifikaatit yrityksellä on ollut jo pitkään, ja yritys on liittynyt Kemianteollisuuden Responsible Care -ohjelmaan.

”Ohjelma korostaa ympäristönäkökulmaa, kuten luonnonvarojen kestävää käyttöä, resurssitehokkuutta ja turvallisuutta.”

Tuotteen ja palvelun ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki löytyy noin 80 tuotteesta, jotka valmistetaan Heinäveden-tehtaalla. Käytössä ovat Avainlippu sekä Design from Finland -merkit. Yksi yrityksen tuotesalkun harvinaisuuksista on kotimainen hammastahna Oxygenol.

”Suomalaisen työn liiton listoilla olemme tuotemäärällämme kärkipäässä. Avainlippu on yli 350 tuotteessa. Allergiatunnus on noin sadalla tuotteella.”

Berner on luopunut mikromuoveista tuotteissaan  

Biohajoavia kosmetiikkapakkauksia kehitetään yhteistyössä uuden innovatiivisen yrityksen, Sulapacin, kanssa.

”On todella kiinnostavaa, että Sulapacin biohajoava materiaali korvaa muovin. Muovien kierrätys lisääntyy nopeasti, mutta säilyvyys- ja hygieniaominaisuuksien vuoksi muoveja ei pystytä korvaamaan nopeasti.”

Kuluttajakysyntä ohjaa yritystä hyödyntämään entistä enemmän biopohjaisia raaka-aineita.

”Uusia ratkaisuja tuodaan suuriin brändeihimme. Käytämme kosmetiikkaan luonnollisia öljyjä, kuten mustikan siemenöljyä. Kaurapohjaiset tuotteet kiinnostavat nyt. Valmistamme myös Green Care -tuotteita ilman eläinperäisiä ainesosia.”

Kiertotalouden uusista sovelluksista Korpiniemi nostaa kotimaisen Tracegrown, joka pystyy ensimmäisenä maailmassa puhdistamaan alkaaliparistoista kahta hivenainetta luomulannoitteen raaka-aineeksi.

Yrityksen brändit etsivät omia keinojaan toteuttaa vastuullisuutta. Yhtiötasolla Berner lanseeraa lähiaikoina uusia kiertotalouteen ja resurssitehokkuuteen liittyviä teemoja.

Omaa tuotekehitystä tekee noin 20 asiantuntijaa, jotka pyrkivät työssään kehittämään yrityksen toimintaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Esimerkiksi pesuaineita kehitetään ajatuksella, että vähemmän on sopivasti, eli minimoidaan turhat kemikaalit pois, eikä käytetä hajusteita.

”Jokaisesta muutoksesta ei tehdä isoja mediakampanjoista, vaan vastuullisuustyö on jatkuvaa. Mietimme tarkkaan, miten mikäkin ratkaisu vaikuttaa ympäristöön pitkällä aikavälillä.”

Toimitusjohtaja Korpiniemi ja markkinointijohtaja Satu Laakso muistuttavat, että vastuullista on myös valmistaa vain tuotteita, jotka asiakkaat löytävät.

”Ympäristön kannalta huonoin tuote on käyttämättä jäänyt tuote. Kotimaista ostamalla voi olla sataprosenttisen varma, että ympäristö- ja ihmisoikeusnormit on otettu huomioon maailman korkeimmalla tasolla.”

Orkla viestii vastuullisesti  

Norjalaiskonserni Orklan tuotesalkkuun kuuluu vahvoja suomalaisbrändejä, kuten Erittäin hieno suomalainen shampoo, Panda ja Taffel. Osalla tuotteista on Avainlippu-merkki.

”Tuomme vastuullisuutta esille konsernitasolla, mutta bränditasolla vastuullisuus markkinoinnin pääviestinä tekee edelleen tuloaan”, vuoden alusta Orkla Suomen viestintäpäällikkönä työskennellyt Nina Olin kertoo.

Yrityksen kotisivuilla vastuullisuus saa paljon tilaa. Vastuullisuuslupaukset kuuluvat: teemme terveellisestä elämästä helpompaa, innovoimme ympäristön hyväksi, panostamme 100-prosenttiseen tuoteturvallisuuteen, tavoitteenamme ovat 100-prosenttisesti vastuulliset raaka-aineet ja toimimme muutoksen edelläkävijänä. Orklan valmistamat ja myymät tuotteet täyttävät kaikissa maissa samat vaatimukset.

Lupaukset näkyvät käytännön tekoina koko tuotantoprosessissa. ”Ketsupin ympärillä on tehty erityistä vastuullisuuskampanjaa, jossa kerrotaan ketsuppipullojen pakkaus- ja kuljetusuudistuksista, jotka vähentävät merkittävästi pullojen ympäristövaikutusta. Lisäksi markkinoille on tullut luomutuotteita sekä tuotteita, joissa on vähennetty suolaa ja sokeria.”

Hankintoja tehtäessä varmistetaan, että raaka-aineet on tuotettu ihmisille, eläimille ja ympäristölle turvallisella tavalla. Lähivuosien tavoite on, että kaikkien tuotekategorioiden raaka-aineet on hankittu kestävästi. Yksi tavoitteista saavutettiin tänä syksynä, kun Möller Kalanmaksaöljystä tuli maailman ensimmäinen MSC-sertifioitu kalanmaksaöljyvalmiste. Myös kaikki tonnikalatuotteet on MSC-sertifioitu. MSC-sertifiointi kertoo kuluttajalle, että tuotteen kala on aina kestävästi kalastettu ja jäljitettävissä. Tavoite luopua palmuöljystä on jo lähes saavutettu, ja käytöstä luovutaan kokonaan parin vuoden kuluessa. Tavoitteena on myös, että vuoteen 2025 mennessä kaikki tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä ja 75 prosenttia niistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

Myös kiertotalouteen liittyvät ratkaisut ovat yrityksessä arkipäivää. Haraldsbyssä Ahvenmaalla yrityksen biokaasulaitos valmistaa perunankuorista tuotantoon energiaa.

”Vastuullisuustyö on todella pitkäjänteistä työtä. Asiakkaat kiinnittävät siihen huomiota yhä enemmän. Seuraamme tarkasti muun muassa sitä, miten kuluttajat haluavat vastuullisuuden tulevan esille tuotteissa ja kampanjoissa. Viestimme myös vastuullisesti tekemisen kautta, eli noudatamme siinäkin vastuullisuutta.”

—–

Global Compactin 10 periaatetta perustuvat YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistukseen, ILO:n työelämän perusperiaatteita ja -oikeuksia koskevan julistukseen, YK:n Rion ympäristöä ja kehitystä koskevan julistukseen ja YK:n korruption vastaisen yleissopimukseen.  Periaatteet ovat:

Ihmisoikeudet 

  • Periaate 1: Yritysten tulee tukea ja kunnioittaa yleismaailmallisia ihmisoikeuksia omassa vaikutuspiirissään.
  • Periaate 2: Yritysten tulee huolehtia, että ne eivät ole osallisina ihmisoikeuksien loukkauksiin.

Työelämä

  • Periaate 3: Yritysten tulee vaalia yhdistymisvapautta sekä kollektiivisen neuvotteluoikeuden tehokasta tunnustamista.
  • Periaate 4: Yritysten tulee tukea kaikenlaisen pakkotyön poistamista.
  • Periaate 5: Yritysten tulee tukea lapsityövoiman käytön tehokasta poistamista.
  • Periaate 6: Yritysten tulee tukea työmarkkinoilla ja ammatinharjoittamisen yhteydessä tapahtuvan syrjinnän poistamista.

Ympäristö 

  • Periaate 7: Yritysten tulee tukea varovaisuusperiaatetta ympäristöasioissa.
  • Periaate 8: Yritysten tulee tehdä aloitteita, jotka edistävät vastuullisuutta ympäristöasioissa.
  • Periaate 9: Yritysten tulee kannustaa ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämistä ja levittämistä.

Korruption vastaisuus 

  • Periaate 10: Yritysten tulee toimia kaikkia korruption muotoja vastaan, mukaan lukien kiristys ja lahjonta.

Suomessa Global Compact -yrityksiä on yli 60. Aloitteessa on mukana etenkin kansainvälistä kauppaa tekeviä yrityksiä.

 

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eighteen − eleven =