Tiistaina 3.12. järjestettiin Marketing Finlandin toinen Vaikuttajaforum, joka kasasi virtuaalisesti ja paikan päällä yhteen lähes 80 vaikuttajaa. Vaikuttajaforumit ovat Marketing Finlandin vaikuttajaverkoston jäsenille tarkoitettu verkotoitumis- ja keskustelutilaisuus. Tilaisuus järjestettiin suomalaisen kiinteistöomistajan Antiloopin uudessa työskentelykiinteistössä Siltasaari 10:ssä, jonka tilavalikoimasta löytyy myös laajasti muita kokous- ja podcast-tiloja. Vaikuttajaforumin kokoustarjoilusta vastasi Picnic Group.
Vuoden toinen Vaikuttajaforum keskittyi vaikuttajamarkkinoinnin sääntelyyn, jonka keskiössä oli Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisten päivittämä linjaus, ICC:n päivittyvä ohjeistus sekä lausuntokierroksella ollut ohjeistus lapsille suunnatusta epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnista.
Eniten tilaisuudessa puhutti eri ohjeistusten välinen ristiriitaisuus. Vaikuttajat haluavat noudattaa olemassa olevaa sääntelyä, mutta eri ohjeistuksien ristiriitaisuus on koettu haastavaksi, eikä ole ollut myöskään selvää, mitä ohjeistuksia Mainonnan eettinen neuvosto soveltaa lausuntojensa taustalla. Kaikkien toiveena on selkeä ja linjassa oleva ohjeistus vaikuttajamarkkinoinnista.
Sosiaalisessa mediassa pidetään erittäin haastavana sitä, että mainonta kiellettäisiin täysin alle 18-vuotiailta tietyissä tuoteryhmissä, kuten epäterveellisten elintarvikkeiden kohdalla. Nuoret eli 16–18-vuotiaat liikkuvat pitkälti samoissa kanavissa aikuisten kanssa, jonka takia alustoilla voi olla haasteellista eriyttää viestintää 16–18-vuotiaille.
Keväästä 2024 lähtien myös vaikuttajat ovat voineet liittyä Marketing Finlandin jäseneksi ja heille on luotu vaikuttajien ammattiosaamisen kasvua tukeva vaikuttajajäsenyystaso. Marketing Finlandiin kuuluvat myös Suomen johtavat vaikuttajatoimistot, jotka työskentelevät oman työryhmänsä kautta ja kokoontuvat aktiivisesti keskustelemaan vaikuttajamarkkinoinnin ajankohtaisista teemoista. Vaikuttajamarkkinoinnin työryhmä on myös aktiivisesti osallistunut Kilpailu- ja kuluttajaviraston päivittämän vaikuttajamarkkinoinnin linjauksen tekoon.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.