WHO, UNICEF ja Lancet haluavat suojella lapsia markkinoinnilta
WHO, UNICEF ja Lancet ovat julkaisseet raportin A future for the world’s children?, jossa ne vetoavat maailman maihin, että ne asettaisivat lapset YK:n Sustainable Development Goals -ohjelman keskiöön. Toimenpiteitä olisivat mm. lapsiin kohdistuvan markkinoinnin tiukemmat rajoitukset, etenkin epäterveellisiksi luokiteltujen elintarvikkeiden ja juomien osalta.
Raportin keskeinen suositus on uuden ”Optional Protocol” -mallin käyttöönotto markkinoinnissa lapsille. Ratifioidessaan protokollan maat sitoutuvat kieltämään tai sääntelemään esimerkiksi sokeripitoisten juomien, epäterveellisten elintarvikkeiden ja alkoholin mainontaa lapsille. Myös markkinoinnin keinoja ja lapsia koskevan datan keräämistä markkinointitarkoituksiin tulee silloin säädellä.
WFA on julkaissut vastineenaan lausunnon, jossa painotetaan toimialan vahvoja standardeja vastuullisesta markkinoinnista etenkin lapsille.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.