Uusi mediabudjettien rahoitusmalli Suomeen

”Tavoitteena maksimoida kotimaisten kasvuyhtiöiden kasvurahoitus ja liikevaihdon kasvunopeus.”

Tulonjakorahoitus on ulkomailla viime vuosina yleistynyt rahoitustrendi, jonka Foppa tuo ensimmäisenä Suomeen. Yrityksen perustajaosakkaan ja toimitusjohtajan Antti Kaihlasen mukaan tarve mediabudjettien rahoitukselle on valtava, sillä Suomessa erityisesti brändimarkkinointiin panostetaan aivan liian vähän.

Vaikka vertailu länsinaapurin brändeihin on ehkä hieman kulunut, on kuilu siitä huolimatta edelleen suuri.

”Jos katsotaan Ruotsiin, niin meillä on vielä paljon opittavaa globaalien brändien rakentamisesta. Meillä on erittäin hyvää teknologista osaamista, mutta aivan liian usea innovaatio jää lähtötelineisiin, koska niitä ei tehdä riittävän nopeasti tunnetuksi ja haluttaviksi. Tämän haluamme muuttaa”, Foppan Antti Kaihlanen kertoo.

Foppan rahoitusmallissa yhtiön omistajien omistusosuudet eivät laimene kuten osakeanneissa, eikä rahoituksella ole perinteistä korkoa kuten lainassa. Tulonjakorahoituksessa rahoitettava yhtiö maksaa rahoituksesta tietyn prosenttiosuuden liikevaihdostaan kuukausittain, kunnes sovittu takaisinmaksukatto on saavutettu.

”Rahoitusmallimme ei kilpaile muiden rahoitusinstrumenttien kanssa vaan täydentää niitä. Rahoituksemme avulla yritys voi maksimoida kasvurahoituksensa, moninkertaistaa mainosbudjettinsa ja nopeuttaa kasvuaan merkittävästi”, Kaihlanen summaa.

Mainontaan sijoitetut rahat ovat investointi, sillä tutkimustulokset puhuvat kannattavuuden puolesta sekä kasvuyritysten että sijoittajien näkökulmasta. Myös kokemukset Foppan asiakkuuksista tukevat samaa havaintoa.

”Mainonnan tuotto syntyy pitkällä, jopa kolmen vuoden aikavälillä. Tämä tarkoittaa, että kasvunopeuden maksimoimiseksi on tehtävä mittavia, etupainotteisia mainosinvestointeja. Tämä asettaa haasteen kasvuyhtiöiden kassalle, jonka mallimme nyt ratkaisee”, Kaihlanen jatkaa.

Tulevaisuudessa Foppan tavoitteena on auttaa suomalaisia brändejä myös maailmalle.

”Tavoitteenamme on maksimoida kotimaisten kasvuyhtiöiden kasvurahoitus ja liikevaihdon kasvunopeus. Tulevaisuudessa autamme yrityksiä kansainvälistymään rahoittamalla mediabudjetteja muun muassa Pohjoismaissa ja Euroopassa.”

Lisätietoja:
Antti Kaihlanen
antti@foppa.fi
040 842 9226
CEO & Co-Founder

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 − eight =