Urapolku: Max Alfthan

Merkityksellisten arvolupausten sanansaattaja

Max Alfthan löysi oman polkunsa jo nuorena opiskelijana.

– Hain aluksi suuntaa opinnoilleni, mutta sitten markkinointi kolahti. Christian Grönroosin palvelumarkkinointiluennot lupauksilla johtamisesta antoivat ajateltavaa ja ovat olleet punainen lanka urallani. Yrityksen arvolupauksen pitää resonoida asiakkaan tarpeiden kanssa.

Jo ennen valmistumistaan kauppatieteiden maisteriksi Alfthan pääsi harjoittelijaksi mainostoimisto Erva-Latvalalle. Sieltä hän suuntasi Philip Morrisille kenttäpäälliköksi ja pian myös markkinointipäälliköksi. Reilut kolme vuotta amerikkalaisessa yhtiössä olivat hienoa aikaa, mutta vielä parempaa oli tulossa.

– Koffilla pääsin käyttämään markkinoinnin koko keinovalikoimaa ja pian olin vetämässä myös tuotekehitystä. Ravistelimme pölyttynyttä yhtiötä, joka kasvoi haastajasta markkinajohtajaksi.

Samalla innolla Alfthan perusti mainostoimisto Lowe & Partnersin, ja kasvatti siitä 80 henkilön toimiston kolmessa vuodessa 1990-luvun lopussa. Mainosmaailma tuntui kuitenkin väliaskeleelta, josta oli luontevaa jatkaa kansainvälisiin yhtiöihin Amer Sportsille, Fiskarsille ja Koneelle.

– Jokainen työpaikka on muutosmatka. Olen aina kokenut haasteet mahdollisuuksiksi, sillä ilman haasteita ja rajoja ei synny luovia ratkaisuja, toteaa jälleen uuden polun valinnut Alfthan.

1983

Markkinoinnista pääaine Hankenilla.

1989

Sinebrychoffilla yhdeksän vuotta. ”Se oli merkityksellistä aikaa. Toimitusjohtaja Kaj Forssell antoi minulle vapaat kädet toimia. Teimme rohkeita juttuja ja muutimme kaupunkikulttuuria.”

 2001

Vuodet Amer Sportsilla veivät kansainvälisen bisneksen ja urheilun dynaamiseen maailmaan.

2009

Fiskars: Suomen vanhimman yhtiön perusteellinen uudelleen rakentaminen toimitusjohtaja Kari Kauniskankaan kanssa.

 2020

Koneen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävien jättäminen. ”Nyt käytän kokemustani hallitustyöhön, autan pieniä yrityksiä kirkastamaan strategioitaan ja kaupallistamaan ideoitaan sekä neuvon nuoria.”

Teksti: Hanna Velling
Kuva: Niklas Meltio

Artikkeli on julkaistu tuoreessa MRKTNG-lehdessä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 × three =