Unilever tavoittelee miljardia kuluttajaa ilman toimistojen apua

Unileverin markkinointijohtaja Keith Weed ei ole vakuuttunut mainos-ja mediatoimistojen dataosaamisesta saati niiden ketteryydestä.

Weed kertoo Unileverin tavoittelevan miljardia one-to-one -suhdetta kuluttajiin investoimalla oman datan käyttöön. Yrityksessä on jo käynnissä jättimäinen tehostamis- ja ulkoistuksen purkamishanke.

Työkaluina hankkeessa yrityksellä on etenkin CRM, sosiaalinen media palautteineen (social listening) ja markkinatutkimus. Paremman kohdentamisen lisäksi panostetaan kampanjoiden luovuuteen.

Viime vuonna Unileverin pienentyneet ostot toimistoilta toivat yritykselle 250 miljoonaa euroa enemmän käytettäväksi mediapanostuksiin ja myymälämainontaan.

Weed: ”Mielestäni toimistot eivät ole riittävän ketteriä: niiden pitäisi tarjota mainostajille valmiita datapalveluita eikä vain auttaa datakeskusten rakentamisessa. Kuluttajat ja teknologia muuttuvat nopeammin kuin muu markkinointitoimiala, meidän on kurottava tuo etumatka umpeen.”

Massamarkkinointi ei ole Weedin mukaan kokonaan poistumassa Unileverin strategiassa, mutta pääpaino on nyt omien voimavarojen kasvattamisessa.

 

Lähde: thedrum.com

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.