Ukrainian Creative Stories – luovuutta ja tukea yli rajojen

Suomalaisilla luovan alan yrityksillä on mahdollisuus tukea ukrainalaisia suunnittelijoita muun muassa osallistumalla Ukrainian Creative Stories -kilpailuun.

Ukrainan sota koskettaa vääjäämättä kaikkia maan kansalaisia ja kaikkien ammattien edustajia. All-Ukrainian Advertising Coalitionin CEO Maksym Lazebnykin mukaan sodan alettua yli 70 % mainostoimistoista on joutunut keskeyttämään toimintansa.

– Monet mainosalan ihmiset ovat nyt eturintamassa taistelemassa, tekemässä vapaaehtoistyötä tai informaatiosodan barrikadeilla, mikä on myös tärkeä osa kamppailuamme, Maksym Lazebnyk toteaa.

Ukrainian Creative Stories (UCS) on vuosittain järjestettävä mainosalan kilpailu, osa KYIV International Advertising Festival -tapahtumaa, joka sai tänä vuonna uuden muodon ja tehtävän. UCS-projektin tavoitteena ei ole nyt saada suunnittelijoita kilvoittelemaan voittopokaaleista, vaan tuoda taloudellista tukea vaikeassa tilanteessa olevalle ukrainalaiselle mainosalalle sekä kertoa ukrainalaisten suunnittelijoiden osaamisesta. Tämä kaikki toteutetaan positiivisessa hengessä, ja kisaan voi lähettää vain töitä, jotka sopivat ”Positive Change”-otsikon alle.

– Mainonnan, muotoilun ja uusien hankkeiden pitäisi rohkaista ja vaikuttaa muutoksiin asenteissa, havainnoinnissa ja käytöksessä. Tällä on lopulta positiivinen vaikutus maailmaan, Maksym Lazebnyk sanoo.

Festivaalin organisointiavuksi riensivät kollegat Puolasta. SAR Marketing Communication Associations on auttanut ukrainalaista mainosväkeä jo monin tavoin.

– Jo samana päivänä, kun naapurimaahamme hyökättiin, päätimme tarjota tukea Ukrainan mainosalalle. Nyt kutsumme länsieurooppalaiset toimistot osallistumaan kampanjoillaan kilpailuun ja näin auttamaan Ukrainan mainosalan rahoittamisessa, SAR Marketing Communication Associationin toimitusjohtaja Pawel Tyszkiewicz sanoo.

Luovuuden voimalla

UCS-kilpailutöitä voi lähettää 20. toukokuuta asti. Ukrainalaisille tiimeille osallistuminen on veloituksetonta ja muiden maiden osallistujat maksavat 100 € työltä. Tuomarointi tehdään verkossa kesäkuussa.

Kilpailuun kutsuttiin myös kaksi tuomaria Suomesta, SEKin luova johtaja Suvi Lähde ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme.

Halu auttaa on kova, kuten kaikilla. Viime kuukausina monenlaisia ideoita niin alalla yhteisesti kuin omassa toimistossa ja ystäväpiirissä on syntynyt. Tämä tuntuu itselleni oikealta tavalta auttaa, tehdä jotain konkreettista oman työn ja osaamisen kautta, design- ja printtitoteutuksia tuomaroiva Suvi Lähde kertoo.

Suvi Lähde kokee merkitykselliseksi luovan työn, jolla on onnistuttu vaikuttamaan liiketoiminnan lisäksi myös yhteiskuntaan ja ympäristöön.

– Hienoa päästä näkemään kansainvälistä työtä juuri tästä kulmasta. Luovuus kuitenkin on suuri voima, jolla saada aikaan muutos parempaan. Ja nyt jos koskaan luovalla alalla on mahdollisuus vaikuttaa.

Kilpailun voittajat julistetaan 14.–15.6.2022. Lisää aiheesta voi lukea: creative-stories.com.ua

Osaamista Ukrainasta

Ukrainan ja Puolan mainosalan järjestöjen yhteistyönä syntyi kisajärjestelyjen lisäksi myös rekrytointisivusto www.adaid.eu, joka on kanava tarjota työtä ukrainalaisille suunnittelijoille EU-maissa. Tähän mahdollisuuteen on tarttunut jo yli 300 toimistoa, ja yli 750 työtä etsivää alan ammattilaista on rekisteröinyt profiilinsa palveluun.

Maksym Lazebnyk kannustaa kaikkia suomalaisia yrityksiä, joilla on mahdollisuus palkata työntekijöitä, täyttämään avoimesta paikasta kertova lomake sivustolla. Palvelussa on mainostoimistojen lisäksi rekrytoijina mediataloja, tuotantoyhtiöitä, markkinoijia ja viestintätoimistoja.

Suomalaiset toimistot ja brändit voivat tukea Ukrainan luovaa alaa monin keinoin. Jos juuri nyt ei ole sopivaa kilpailutyötä UCS-kisaan tai avointa työpaikkaa, voi lahjoittaa rahaa festivaalisivuston kautta.

Myös Cannes Lions -kisaorganisaatio osallistuu eri tavoin Ukrainan luovan alan ammattilaisten auttamiseen. Tapahtuman sivustolla on julkaistu Ukrainaa tukeva osio canneslions.com/ukraine.  Lisäksi on avattu ukrainalaisten luovien kykyjen hakemisto sekä resurssikeskus.

Teksti: Hanna Velling

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty − five =