Twitter, Meta ja Google Analytics – tilannekatsaus

Somealustat

Moni mainostaja, vaikuttaja ja palveluntarjoaja miettii tällä hetkellä mikä on alustojen tulevaisuus ja millaisia investointeja uskaltaa tehdä. 

Keräsimme tähän pienen koosteen siitä, mikä mietityttää mainostajia tänään.

Twitterin turvallisuus mainosalustana puhuttaa

Twitter on juuri nyt kaikkien huulilla, koska kukaan ei tiedä mitä Elon Muskin toimitusjohtajuus tuo tullessaan. Hallitsematon ja vihapuheella täytetty somekanava on myrkkyä mainostajille. Harva brändi haluaa näkyä haitallisten sisältöjen yhteydessä tai tukea mainosrahoillaan alustaa, jossa saattaa kyteä seuraava terrori-isku tai kansanmurha.

Elon Musk irtisanoi melkoisen asiantuntijajoukon Twitteristä, ja on selvää, että loput pelkäävät oman asemansa puolesta, jos sanovat vastaan tai eivät toteuta uuden johtajansa toiveita. Jo tehdyt muutokset laittavat väkisinkin miettimään ymmärretäänkö yrityksen johdossa enää omien algoritmien toimintaa saati sitten sosiaalisen median negatiivista puolta.

Twitter on mukana mainostajien vetämässä GARM-hankkeessa, joka haluaa tehdä internetistä turvallisen alustan käyttäjille ja mainostajille. Mainostajat ovat jo ilmaisseet huolensa Twitterin suuntaan, ja muutama iso brändi on  jäädyttänyt mainoksensa alustalta. Se tuleeko Twitterissä tapahtumaan mainostajien joukkopako riippuu seuraavien viikkojen toimista. Voihan olla, että Elon Musk havahtuu siihen, että jo riski mainostajien joukkopaosta voi kaataa Twitterin.

Marketing Finlandilla seuraamme tarkasti Twitterin seuraavia askelia, ja kattojärjestömme WFA:n kautta käymme myös dialogia alustan suuntaan. On hyvä muistaa, että Twitter on edelleen mukana GARM-hankkeessa ja sitoutunut parantamaan alustojen turvallisuutta. 

Google Analytics – voiko sitä käyttää?

Useammassa isossa firmassa on lähdetty miettimään viimeisen vuoden aikana uutta teknologiaa korvaamaan Google Analytics -teknologiaa sen jälkeen kun EU-alueen tietosuojaviranomaiset kyseenalaistivat järjestelmän turvallisuuden. Tämän jälkeen muutamissa isommissa ja lähinnä kansainvälisissä yrityksissä annettiin organisaatioille Google Analyticsin käyttökieltoja.

Täysin korvaavia ratkaisuja on ollut kuitenkin vaikea löytää tilalle, vaikka IT-osastoilta asiaa onkin pyritty kiirehtimään. Viime viikolla tavatessamme kansainvälisiä mainostajia edustavia yhteisöjä kyselimme miten Google Analyticsin käyttöön on suhtauduttu muissa maissa. Yhteenvetona todettakoon, että sen käyttöön suhtaudutaan Saksassa muita maita selkeästi negatiivisemmin, mutta yleinen linjaus tuntui olevan, että käyttöä jatketaan normaalisti. Useimmat uskovat Googlen pääsevän kevään 2023 aikana lopputulokseen, joka tyydyttää EU:n tietosuojaviranomaisia.

Instagram-tilejä blokattu ja kaapattu ennätyksellisesti

Metan palvelinongelmat ja kaapatut tilit, ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia alustojen päälle liiketoimintansa rakentaneille vaikuttajille sekä myös ihan peruskäyttäjille. Suosittuja tilejä on suljettu tai kaapattu erityisen paljon viimeisten kuukausien aikana. Jotkut vaikuttajat ovat myös huomanneet selittämättömiä laskuja omien julkaisujensa näkyvyydessä, ja osa on raportoinut etteivät heille lähetetyt viestit tule perille. Meta suosittelee vaikuttajille Instagram Verifiied badgen eli blue tick -tunnisteen hakemista. Sen saaminen on kuitenkin osoittautunut hankalaksi suomalaisille 10 000-60 000 seuraajaa omaaville vaikuttajille. Marketing Finland käy keskustelua Metan kanssa ongelmista ja koittaa kiirehtiä tilien avaamista.

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland
p. +358 40 578 1974

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve − nine =