Creative Director Elisa Konttinen on valittu tuomariksi Dubai Lynxiin Digital and Social & Influencer -kategoriaan. MRKTNG-haastattelussa hän kertoo odottavansa törmäävän töihin, jollaisiin ei muuten törmäisi.
Miten tulit valituksi Dubai Lynxiin tuomariksi?
En tiedä ihan tarkkaan itsekään, mutta olen ihan megainnoissani. Onhan se aina mieletön kunnia, jos pääsee kisoja tuomaroimaan, ja nyt vielä kansainvälisiä.
Dubai Lynx on ollut minulle se selkeästi erilaisin kilpailu, joten on tosi jännittävää päästä tähän mukaan.
Syksyllä Cannes Lions -organisaatiosta tuli yhteydenotto, kun he etsivät Eurobestiin tuomareita. Täytin tiedot ja lähetin CV:n, mutta sillä erää ei kulunut mitään. Ajattelin kuitenkin, että olipa kiva, kun kysyivät. Myöhemmin tuli ilmoitus, että minut on valittu ADC-kilpailuun tuomariksi ja sitten tuli vielä tämä tieto valinnasta Dubai Lynxiin.
Miksi juuri Dubai Lynx on sinulle erityinen?
Monesti katson Cannesin, D&AD ja Eurobestin shortit läpi, millaisia duuneja siellä on ja mitkä ovat valittu parhaiksi.
Dubai Lynx on taas hyvin erilaisesta kulttuurista, kisoihin ilmoitettuja töitä ei välttämättä muualla tule vastaan. Siellä on monesti aika villiä kamaa, tosi mielenkiintoisia juttuja.
Mistä töiden erilaisuus johtuu?
Tuntuu, että Saudi-Arabiassa on aika paljon isommat markkinointibudjetit. Ainakaan raha ei ole rajoitteena, kun tehdään markkinointia. Toki kulttuurinen konteksti on erilainen.
On mielenkiintoista nähdä, miten raha ja luovuus kulkevat käsi kädessä sekä miten alueen kulttuuri ylipäätään vaikuttaa. Onko jotain juttuja, joita ei heti itse tajua vai ovatko hyvät ideat tosi yleismaailmallisia. Isot budjetit eivät tietenkään automaattisesti tarkoita, että työ on hyvä.
Joskus aiemmin vastaan on tullut juttuja, jotka eivät Suomessa menisi varmasti läpi. Voiko asialle edes nauraa? Sitä voi pohtia myös hyvällä tavalla.
Toisaalta mukana on myös hyvin kantaaottavia töitä. Huumoripuolelta mieleen on jäänyt ainakin monet ohjaaja Ali Alin työt sekä se, kuinka avoimesti nauretaan järkyttävän hitaalle netille (Connection) tai vaikkapa surkealle tieinfralle (Lada) ja tehdään näistä epäkohdista mieleenpainuvaa huumoria.
Toisaalta myös naisen asemaan liittyvät työt ovat tehneet vaikutuksen, kuten Adidaksen Liquid Billboard tai rintasyöpäkampanja, jossa leivontavideoiden avulla naisia opetettiin tutkimaan rintansa.
Mitä tuomarointi tulee pitämään sisällään?
Uskoisin, että Digital and Social & Infuluencer -kategorian tuomarina pääsee tutustumaan myös kulttuurisiin eroihin.
Töihin tutustuminen ja alkutuomarointi tehdään etänä. Paikan päällä järjestetään tuomariston kokoontuminen ja keskustelut, valitaan palkittavat työt sekä jaetaan palkinnot.
Oletko aiemmin ollut Dubaissa?
En ole käynyt ikinä ennen Dubaissa, tämä on ensimmäinen kerta.
Mitä odotat kokemukselta?
Odotan just sitä, että tulee törmäämään töihin, jollaisiin ei muuten törmäisi. Kaikki työt eivät myöskään pääse shortlistalle asti, niin varmasti aika laajalla skaalalla näkee erilaisia duuneja. Uskon, että minut valittiin siksi, että tuomareita haluttiin hyvin erilaisista lähtökohdista. Erityisen kiinnostavaa on tavata muita tuomareita ja nähdä, millaisia keskusteluja syntyy.
Oletko aiemmin ollut tuomarina?
Olen ollut suomalaisissa kisoissa, Vuoden Huipuissa ja Effiessä, mutta kansainvälisiä kisoja en ole aiemmin tuomaroinut. Tänä vuonna olen myös tuomarina ADC:n kuvitussarjassa, joten edessä on hyvä oppimatka tuomarointiin ja laajentamaan siinä osaamista.
Kerro työstäsi ja työpaikastasi
Olen ollut Reaktor Creativella reilut kolme vuotta ja työskentelen luovana johtajana. Sitä ennen tein pitkän pätkän Bobilla ja TBWA:lla.
Syy, miksi päätin hypätä Reaktorille, oli nähdä erilaista tekemistä. Vaikka työskentelemme luovan suunnittelun ja brändin parissa hyvin samalla tavalla kuin muissakin toimistoissa, Reaktorin tuoma teknologinen ymmärrys ja työtavat tekevät meistä erilaisen. Luovuuden ja teknologian liitto tekee yhdistelmästä mielenkiintoisen.
Uskoisin, että juuri tässä on yksi syy, miksi tulin valituksi tuomariksi Digital and Social & Influencer -kategoriaan.
–
Marketing Finland on Cannes LIONS -edustaja Suomessa. Edustamme myös Cannes-perheeseen kuuluvia Eurobest, Spikes Asia ja Dubai Lynx -kilpailuja. Järjestämme vuosittain Young Lions Finland -kilpailun, josta kunkin sarjan voittajatiimi pääsee osallistumaan kansainväliseen Young Lions -kilpailuun ja Cannes Festival of Creativity -tapahtumaan kesäkuussa Ranskan Cannesissa.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.