Suomalaiset arvostavat kestävyyttä ja työhyvinvointia – optimismi alaa kohtaan varovaisempaa kuin muualla

Talous

Euroopan suurimman markkinointi- ja mediatoimistojen liiton EACA:n marraskuussa 2024 toteuttama Sentiment Survey kartoitti mainos- ja viestintäalan toimistoissa työskentelevien näkemyksiä 23 eri maassa. Suomesta saatujen vastausten perusteella suomalaiset toimistojen työntekijät erottutuivat kestävän kehityksen arvostuksessa, matalammissa stressitasoissa ja varovaisemmassa optimismissa alan tulevaisuutta kohtaan verrattuna moniin muihin maihin.

 

Suomalaiset varovaisempia alan tulevaisuuden suhteen

Kun keskimäärin 54 % kaikista vastaajista oli optimistisia koko toimialan tulevaisuudesta, Suomessa optimismi oli maltillista. Vaikka suomalaiset eivät olleet yhtä pessimistisiä kuin esimerkiksi Saksassa ja Isossa-Britanniassa, he eivät myöskään olleet yhtä optimistisia kuin Romaniassa ja Alankomaissa, joissa alan tulevaisuus nähtiin erityisen valoisana.

 

Suomalaiset luottavat oman toimistonsa menestykseen enemmän kuin koko alan kehitykseen

Suomalaiset suhtautuvat oman toimistonsa tulevaisuuteen optimistisemmin kuin koko alan kehitykseen. Suomessa 61 % vastaajista oli optimistisia oman toimistonsa tulevasta menestyksestä, mikä on hieman korkeampi luku kuin koko alan kohdalla. Tämä kertoo Marketing Finlandin tekemän johtopäätöksen mukaan siitä, että suomalaiset uskovat paikallisten toimistojen kykyyn mukautua markkinoiden muutoksiin ja rakentaa menestystä haasteista huolimatta. Romaniassa ja Kreikassa vastaajat olivat merkittävästi optimistisempia omien toimistojensa tulevaisuudesta, mutta Suomessa näkymät olivat silti positiiviset.

 

Korkea arvostus kestävään kehitykseen

Suomalaiset vastaajat pitivät yritysten kestävän kehityksen sitoumuksia erittäin tärkeinä. 83 % suomalaisista vastaajista piti tärkeänä, että heidän yrityksensä osoittaa vahvaa sitoutumista kestävään kehitykseen, mikä oli tutkimuksen korkein lukema. Tämä osoittaa, että suomalaiset työntekijät odottavat työnantajiltaan aktiivista panostusta vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisiin toimintamalleihin.

Vastuullisuuden merkitys korostuu myös asiakastyössä, sillä 84 % vastaajista haluaisi työskennellä vastuullisesti toimivien asiakkaiden kanssa, mutta 87 % kaipaa lisää koulutusta vastuullisuudesta. Tähän tarpeeseen Marketing Finland on kehittänyt Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelman, jonka on suorittanut jo lähes 80 alan ammattilaista. Marketing Finland Academyn koulutuspäällikkö Reetta Karjalainen kertoo, sertifikaattiohjelmaan osallistuvat useammin brändien edustajat, kuin toimistojen. Vaikka markkinoinnin ja viestinnän toimistoissa on halukkuutta kouluttautumiseen, työntekijät saattavat usein joutua perustelemaan osallistumisensa. Palautteen perusteella kuitenkin koulutuksen läpikäyneet organisaatiot ovat olleet erittäin tyytyväisiä satsaamaansa taloudelliseen ja ajalliseen panostukseen. ”Nyt alkavassa kuudennessa sertifikaattiohjelmassa näyttäytyy sama ilmiö kuin aikaisemmissa, valtaosa osallistujista tulee mainostajien puolelta, ja toimistot ovat vähemmistössä”. Karjalainen kertoo, että poikkeuksiakin löytyy ja esimerkiksi markkinointitoimisto Nitrolta osallistui samaan sertifikaattiohjelmaa neljä henkilöä, koska toimistossa nähtiin vastuullisuus niin kriittisenä kilpailutekijänä.

Myös Marketing Finlandin markkinoinnin hankintatyöryhmä selvitti alkuvuodesta 2023 toimistojen näkemyksiä vastuullisuudesta. Kysely paljasti, että mainostajat näkivät tuolloin vastuullisuuden tärkeämpänä kuin toimistot.

 

Matalammat stressitasot kuin monissa muissa maissa

Suomalaiset raportoivat alhaisempia stressitasoja kuin monissa muissa tutkimukseen osallistuneissa maissa. 67 % kaikista vastaajista koki itsensä stressaantuneeksi, mutta Suomessa tämä luku oli huomattavasti matalampi. Esimerkiksi Islannissa ja Tšekissä stressitasot olivat huomattavasti korkeammat. Tämä viittaa siihen, että Suomessa työhyvinvointiin panostetaan verrattain hyvin tai työskentelyolosuhteet ovat keskimäärin paremmat.

 

Keskeiset kehityskohteet Suomessa

Suomalaiset vastaajat nostivat esille useita kehitysalueita, joihin tulisi kiinnittää huomiota tulevana vuonna. Toimistojen kannattavuus koettiin suurimpana haasteena, mikä kertoo tarpeesta kehittää liiketoimintamalleja, jotka tukevat pitkän aikavälin kestävyyttä. Lisäksi työhyvinvointi ja jaksaminen nousivat esiin tärkeinä teemoina, vaikka stressitasot olivat Suomessa alhaisempia kuin muualla. Henkilöstön jatkuva koulutus ja kehittymismahdollisuuksien tarjoaminen nähtiin myös avaintekijänä alan tulevaisuuden kannalta, sillä työntekijät odottavat työnantajiltaan entistä enemmän tukea ammatilliseen kasvuun.

 

Johtopäätöksiä tutkimuksesta

Suomalaiset markkinointi- ja viestintäalan ammattilaiset ovat keskeisiä toimijoita alan kehityksessä ja arvostavat erityisesti kestävyyttä ja työhyvinvointia. Toimistojen kannattavuuden parantaminen ja työntekijöiden jatkuva koulutus ovat kuitenkin asioita, joihin on kiinnitettävä enemmän huomiota.

Vaikka suomalaiset suhtautuvat koko alan tulevaisuuteen varovaisemmin, he näkevät oman toimistonsa menestysmahdollisuudet hieman valoisampina. Tämä kertoo siitä, että paikalliset toimistot nähdään ketterinä ja mukautumiskykyisinä, vaikka koko toimiala kohtaa epävarmuuksia.

Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa suomalaiselle markkinointialalle ja auttavat suuntaamaan kehitystä oikeisiin kohteisiin tulevina vuosina.

Katso tästä tutkimustulokset

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × one =