Tekoäly ja ESG pääprioriteetteja ICCO:n World PR -raportissa

Viestintäjohtajat näkevät tekoälytyökalujen hallitsemisen tulevaisuuden tärkeimpänä taitona ja viestinnän investointien kohdistuvan eniten ESG:n osa-alueisiin vuonna 2024.

Viestintä- ja PR-toimistoja edustava International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on julkaissut vuosittaisen tutkimuksen, joka selvittää viestintäalan investointien kohdistumista sekä alan tulevaisuuden kehityssuuntia, teknologioita, monimuotoisuutta, mittareita ja osaamistarpeita. Tutkimus on jaoteltu seitsemän maantieteellisen alueen mukaan. Raportti on laadittu 300 viestintä- ja PR-johtajalle tehdyn kyselyn pohjalta, joka toteutettiin vuoden 2023 elo-syyskuussa.

Tekoäly ohittaa strategisen konsultoinnin viestinnän avaintaitona

Raportista on havaittavissa merkittävä ajatusmallin muutos koskien tekoälyn roolia ja vaikutusta. Viestintäjohtajat pitävät tulevaisuuden tärkeimpänä taitona tekoälytyökalujen hallintaa, jonka 45 % arvioi kolmen tärkeimmän taidon joukkoon ja näin se nousee strategisen konsultoinnin (42 %) edelle. Vastaajista 86 % sijoittaa tekoälyn kolmen tärkeimmän tulevaisuuden teknologian joukkoon, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 40 %. Tietotekniikka jää luokittelussa toiseksi, 41 % (vuonna 2022 luku oli 42 %).

Tärkein uuden teknologian sovelluskohde on ”toiminnan tehostaminen”, jonka osuus on tänä vuonna 55 %, kun vielä edellisenä vuonna se sijoittui neljänneksi (40 %). Verkkoyhteisöjen luominen on toisella sijalla 47 %:lla (44 % vuonna 2022) ja työntekijöiden sitoutumisen parantaminen kolmannella sijalla 38 %:lla (41 % vuonna 2022).

Viestinnän alan investoinnit keskittyvät yhä enemmän ESG:hen – vaikuttajaviestintä ja konsultointi edelleen kysyttyjä

Yritysten tarpeet ESG:hen liittyvään viestintään nähdään suurimpana viestinnän alan investointikohteena. Tänä vuonna prosenttiosuus on 49, kun vuonna 2022 osuus oli 44 % ja vuonna 2021 32 %. Vaikuttajaviestintä ja strateginen konsultointi täydentävät kärkikolmikon jo toisena vuonna peräkkäin. Tärkein yhteiskunnallinen haaste, jonka asiakkaat asettavat etusijalle, on kestävyys ja ympäristö (osuus vuonna 2023 69 %, 2022 62 %). Tämä on valittu ensimmäistä kertaa jokaisella seitsemällä tutkimusalueella tärkeimmäksi yhteiskunnalliseksi haasteeksi.

Merkittävimmäksi haasteeksi viestintä- ja PR-johtajat nostivat ”yleisen taloustilanteen” sekä asiakkaiden haluttomuuden sijoittaa riittävästi rahaa viestinnän toteuttamiseen, molempien osuus oli 42 %.

Johtajien käsitykset kasvusta ja kannattavuudesta ovat edelleen myönteisiä: alan palvelutarjoajista 96 % odottaa kasvavansa seuraavan viiden vuoden aikana. Keskimäärin (7,0) ne ovat samaa mieltä siitä, että PR-markkinat tulevat kasvamaan vuonna 2024. Tämä odotusarvo on kuitenkin hieman pienempi verrattaessa viime vuoteen, jolloin vastaava luku oli 7,3. Johtajat odottavat myös organisaatioidensa kannattavuuden kasvavan (6,2), vaikka luku onkin laskenut vuodesta 2022 (7,0).

Asiantuntijoiden nostoja tutkimuksesta

ICCOn toimitusjohtaja Robin Morbin
”Tämänvuotinen raportti on vakaa muistutus alamme kyvystä kasvaa, sopeutua ja investoida jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Olemme omaksumassa uutta teknologiaa, ammattitaitovaatimuksia ja tarvetta parantaa työntekijöiden hyvinvointia, monimuotoisuutta, tasa-arvoa sekä eettisyyttä. Kaikki tämä tapahtuu laajalle levinneiden geopoliittisten kriisien ja taloudellisen epävarmuuden vallitessa. Tekoälyn, disinformaation ja ilmaston aiheuttamien haasteiden kanssa kamppaileminen sekä samalla luovien ja lahjakkaiden tiimien kasvattaminen ei ole mikään helppo tehtävä. Näihin haasteisiin liittyy kuitenkin myös mahdollisuuksia saada aikaan hyvää, enkä epäile, etteikö alamme jatkaisi kehittymistä ja kukoistamista, kuten olemme tehneet lukemattomia kertoja ennenkin.”

Ishtar Schneider, Global People, Inclusion & Diversity Communications Lead, Mars Petcare
”On lupaavaa nähdä, kuinka alueet, joilla on eniten tehtävää monimuotoisuuden ja tasa-arvon kehittämisessä, ovat ottamassa käyttöön tarvittavia toimintaperiaatteita ja -käytäntöjä. Paraskin käytäntöpolitiikka on kuitenkin vain sanoja sivulla ilman asianmukaista ja jatkuvaa mittausta, raportointia ja hallinnointia, joilla muutos saadaan aikaan”.

Richard Bagnall, Co-Managing Partner, CARMA
”Mittareita otetaan käyttöön kaikkialla: 82 % käytetään raportointiin, yli puolet suunnitteluun ja suuri osa kustannusten arviointiin ja päätöksentekoon. Tämä on merkki siitä, että yritämme olla yhä nokkelampia numeroiden kanssa ja käyttää niitä laivan ohjaamiseen sen sijaan, että vain kartoittaisimme kurssia”.

Christina Forsgård, Founder, Netprofile, ICCO Ethics Chair.
”On rohkaisevaa huomata, että 78 % viestintätoimistoista on päättänyt kieltäytyä tietyistä asiakastarjouksista tai projekteista. Tämä rohkea kannanotto on selkeä osoitus eettisten näkökohtien todellisesta vaikutuksesta alan toimintaan.”

Lataa koko raportti luettavaksi täältä.

Raportti sisältää asiantuntija-analyysejä erityisesti alueittain (Iso-Britannia, Itä-Eurooppa, Länsi-Eurooppa, Afrikka, Lähi-itä, Aasian ja Tyynenmeren alue, Pohjois-Amerikka ja Etelä-Amerikka) sekä aihepiireittäin (Osaaminen, Mittaaminen ja Arviointi, Diversiteetti ja Inkluusio, Etiikka).

 

ICCO
Kansainvälinen viestintätoimistojen kattojärjestö (International Communications Consultancy Organisation, ICCO) toimii viestintä- ja PR-yritysten äänenä ympäri maailmaa. ICCO:n jäseninä on 40 järjestöä, jotka edustavat 82 maata ja 3000:tta alan toimistoa eri puolilla maailmaa.

Jäsenet jakavat näkemyksiä ja tietoa ja työskentelevät yhdessä parantaakseen ammatillisia ja eettisiä standardeja, puolustaakseen PR:n arvoa liike-elämässä ja valmistellakseen alaa tulevaisuuden teknologioihin, ammattitaitovaatimuksiin ja liiketoimintamalleihin. ICCO yhdistää yrityksiä, jotka etsivät kumppanuuksia eri puolilta maailmaa, ja hyödyntää konsulttitoimistojen laajaa verkostoa kansainvälisen liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Marketing Finland on ICCO-jäsenyritys.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 × three =