Tämä jäi päällimmäisenä mieleen Cannesista 2022 

Se mitä Cannesista jäi käteen, riippuu siitä mihin ohjelmaan osallistui ja mitä lähti Rivieralta hakemaan. Itse osallistuin Marketing Finlandin järjestämään maksuttomaan oheisohjelmaan, yhteen seminaariin sekä Cannes Lions -loppugaalaan. Ohessa tuli katsottua jonkin verran shortille päässeitä töitä sekä luettua muiden tekemiä Cannes-koosteita. Silmin pistävää on, että Cannesin oheispaikat ovat täyttäneet teknologiajätit, mutta merkittävä valon pilkahdus oli Smartly.io:n ja DoubleVerifyn yhteinen jahti. Markkinointi on Cannesissakin paljon teknologiaa, mutta onneksi ei pelkästään sitä. Myös teknologiajätit tunnustavat, että luovuus on tekijä, joka auttaa löytämään yleisön digikanavissa. Mielenkiintoisena pidän talouspuolen toimijoita, jotka näkevät markkinoinnissa mahdollisuuden. Meille ehkä talouspuolelta tuttu PWC on maailman isoimmille brändeille myös tärkeä kumppani markkinoinnin tehokkuuden ja läpinäkyvyyden saralla.  

Loistavasta ja runsaasta ohjelmasta huolimatta itselleni parasta antia olivat keskustelut muiden Cannesiin suunnanneiden kanssa, joista osalla oli tapahtumapassi ja osalla ei. Suomesta löytyi lopulta reilut 200 suomalaista tai suomalaista brändiä edustavaa alan vaikuttajaa, joten keskustelukavereista ei ollut puutetta. Viikon aikana tuli sparrattua ja vaihdettua ajatuksia saman verran kuin koronavuosien aikana. Kun samassa pöydässä istuu alan kokeneita veteraaneja, brändijohtajia, mediaostajia, data-analyytikkoja, tuottajia ja alalle tulleita luovia, niin jo itse tilanteesta inspiroituu. Välillä oli pakko istua ihan hiljaa ja vain kuunnella ihaillen muiden syvällisiä analyysejä markkinoinnin kehityksestä.    

Alla muutamia tekemiäni huomioita Cannesista  

1. Markkinointiaktivismi on tätä päivää 

Green Peace näytti Cannesissa, mitä markkinointiaktivismi on. Gaalassa palautettiin edellisen vuoden palkinto, yhtenä päivänä vallattiin ranta ja toisena koko palatsi. Markkinointiaktivismin kohteeksi joutuminen on todellinen uhka kaikille brändeille, jotka eivät toimi vastuullisesti. 

2. Luova ajattelu on jälleen muodissa 

Teknologioiden ja alustojen huumassa moni mainostaja unohti sen tärkeimmän, eli luovuuden. Luovuus on kuitenkin erottava tekijä, jota mikään teknologia ei voi paikata ja jolla ihmistä puhutellaan. Luovuus ei koske vain mainontaa, vaan koko liiketoimintaa. 

3. Markkinoinnin suunnittelevat asiakas ja toimisto yhdessä 

Tämän päivän CMO ei voi ulkoistaa vastuuta toimistolle tai medialle. Markkinointijohtajat kantavat itse vastuun, minkä takia suunnittelu pitää tehdään yhdessä toimiston kanssa. Samalla varmistetaan, että markkinointi on osa liiketoimintaa, eikä sarja irrallisia kampanjoita. 

4. Performance Branding on uusi tapa arvioida brändiä 

Tapa, jolla yhä useampi brändi arvioi oman brändinsä kyvykkyyttä luoda pitkällä aikavälillä tuloksellisuutta. Se pureutuu lukujen ja 360 ° näkymän kautta yrityksen sisäisiin voimavaroihin, asiakkaisiin ja kilpailijoihin.  

5. Brändit rohkeasti vaikuttamassa 

Ruotsin Postin homoseksuaali joulupukki -kampanja on loistava esimerkki siitä, miten perinteisetkin brändit uskaltava ottaa kantaa ja niiden odotetaan ottavan kantaa. Mainonta on tehokas työkalu vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja Postin kaltaiset vanhat brändit ovat uskottavia vaikuttajia.  

6. Suomalaisilla kaikki edellytykset tehdä maailman parata mainontaa 

Useamman suomalaisen luovan suusta kuultuna; ”Oli kiva tajuta, että mekin pystyisimme tekemään tuollaisia mainoksia”. Meillä on Suomessa maailman parata luovaa osaamista, tuotanto-osaamista ja teknologiaa, joista toivottavasti näemme ensi vuonna useampia näytteitä Cannesissa.  

7. Hyvä brändi on tulevaisuuden kestävä 

Vastuullisuus nousi esiin kaikilla Cannesin areenoilla. Ympäristövastuu ehkä isoimmassa, mutta sosiaalinen vastuu ja diversiteetti lähes yhtä suuressa roolissa. Vastuullisuuden pitää olla yrityksen DNA:ssa, jos se haluaa olla olemassa myös tulevaisuudessa. 

Teksti: Riikka-Maria Lemminki

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen − three =