Sustainable Marketing 2030: Nordics Deep Dive

Tuoreen Sustainable Marketing 2030 -tutkimuksen mukaan markkinoinnin vastuullisuus on Pohjoismaissa linjassa muun maailman kanssa.

Markkinoijien kattojärjestö WFA yhdessä tutkimusyritys Kantarin kanssa toteutti kevään aikana Sustainable Marketing 2030 -tutkimuksen . Toukokuussa valmistui raportin pohjoismainen osuus Nordics Deep Dive, joka perustuu 90 vastaukseen Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Nordics Deep Dive -raportin nostoja

Kolme neljästä (80 %) Pohjoismaiden markkinoijasta kertoo noudattavansa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (SDG). Lähes puolet alueen vastaajista (44 %) kertoo, että tavoitteet on sisällytetty organisaation strategiaan. EU-alueella vastaava osuus on 39 % ja globaalisti 35 %. Pohjoismaissa korostuvat myös kierrätys ja tuotteiden korjaaminen.

Muita nostoja:

  • Vastuullisuuden mittaaminen on kehittämisalue markkinoijille sekä Pohjoismaissa että maailmanlaajuisesti.
  • Kaksi viidestä (42 %) pohjoismaisesta markkinoijasta ilmoittaa asettaneensa kestävän kehityksen tavoitteet KPI:ksi markkinointitoimenpiteisiinsä.
  • Vain yksi viidestä yrityksestä  (19 %) sanoi edistyneensä ympäristötavoitteiden sisällyttämisessä osaksi suoritusarviointia ja bonusjärjestelmää. Tämä on jonkin verran alempi taso kuin EU:ssa tai globaalisti.
  • Keskeisiä tekijöitä kestävyystavoitteiden saavuttamisessa ovat tiedon kerääminen siitä, miten kasvua voidaan edistää vastuullisemmin, markkinointitiimien kouluttaminen sekä sitoutuminen itsenäiseen mittaukseen.
  • Innovaatiot, uusien liiketoimintamallien määrittely ja kuluttajien kouluttaminen tarjoavat mahdollisuuksia.
  • Pohjoismaissa kestävyysstrategian suunnitteluun osallistuvat hallitus, toimitusjohtaja ja eri toimialueiden yhteistiimit.
  • Yli puolet vastaajista ilmoitti heillä olevan Chief Sustainability Officer, joka useimmiten raportoi toimitusjohtajalle.

Marketing Finlandin jäsenet: Tutustu tutkimusraportteihin Työkalupakista kirjautumalla jäsentunnuksillasi. Tutkimukset, Resesearch, benchmark, surveys -osiosta löytyvät tutkimukset:

  • WFA Sustainable Marketing 2030 Global
  • WFA Sustainable Marketing 2030 Nordic regional deep dive
  • WFA Responsible Marketing Frameworks
Kiertotalouteen perustuva markkinointi ja kasvu – siirtyminen lineaarisesta toimintamallista kiertotalouden mukaiseen malliin. Lähde: Sustainable Marketing 2030, WFA.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − 16 =