Valio nousee takaisin ykköseksi, kun kuluttajat arvioivat brändien kestävyys- ja vastuullisuustyötä Suomessa.
Viime vuoden voittaja, Elovena, sijoittuu kolmanneksi ja S-Ryhmä nousee toiseksi, kertoo tuore Sustainable Brand Index -tutkimus, jossa yli 12 000 suomalaista kuluttajaa arvioi, mitkä brändit koetaan kestävimmiksi.
Kahdeksan vuotta sijoituksen kärjessä oltuaan Valio joutui viime vuonna väistymään Elovenan tieltä. Merkittäviä muutoksia ovat esimerkiksi Yliopiston Apteekin nousu sijalta 14. sijalle 5., S-marketin nousu sijalta 18. sijalle 10. sekä Kariniemen nousu sijalta 51. sijalle 14.
Teboil putosi 77 sijaa, Euronics 66 sijaa, Fortum 64 sijaa ja H&M 59 sijaa kokonaissijoituksessa.
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1 600 eri brändiin.
Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin.
TOP 10 brändit 2023 | Sustainable Brand Index
1. Valio
2. S-Ryhmä
3. Elovena
4. Myllyn Paras
5. Yliopiston Apteekki
6. Prisma
7. Fiskars
8. Fazer
9. Oululainen
10. S-market
Toimialojen voittajat 2023
Valio | Food |
S-Ryhmä | Consumer Goods Corporations |
Yliopiston Apteekki | Pharmacies |
Prisma | Grocery Stores |
Fiskars | Hobby & Leisure |
Finlayson | Furniture & Decoration – Brands |
Sini | Cleaning & Hygiene |
Paulig | Beverage |
VR | Transport |
S-Pankki | Banks |
Marimekko | Clothes & Fashion – Brands |
Pentik | Furniture & Decoration – Stores |
Partioaitta | Clothes & Fashion – Stores |
Lumene | Beauty |
Sokos Hotels | Hotels |
Matkahuolto | Parcels & Logistics |
tori.fi | E-commerce |
Vattenfall | Electricity & Heating |
Elisa | Telecommunications |
Kotipizza | Restaurants, Cafes & Take-away |
ABC | Fuel |
Nokia | Home appliances & Consumer electronics |
LähiTapiola | Insurance & Pension |
Finnair | Airlines |
Volvo | Automotive |
Aurinkomatkat | Travel & Tourism |
Eniten sijoitustaan parantaneet brändit
Kariniemen | +37 |
Telia | +32 |
Kotipizza | +28 |
IKEA | +26 |
Matkahuolto | +26 |
Jysk | +25 |
Kovanen | +24 |
Hartwall | +22 |
PUUILO | +20 |
Elisa | +20 |
Eniten sijoituksessa laskeneet brändit
Teboil | -77 |
Euronics | -66 |
Fortum | -64 |
H&M | -59 |
Stemma | -55 |
Vantaan Energia | -54 |
Coca-Cola | -53 |
Tesla | -53 |
St1 | -52 |
CDON | -49 |
Lataa raportti täällä.
Lähde:
Sustainable Brand Index / SB Insight
www.sb-index.com | www.sb-insight.com
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.