Suositus henkilön kuvan käyttämisestä markkinoinnissa

kuvan käyttö markkinoinnissa

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan järjesti 11.1.2024 julkistamistilaisuuden suosituksesta, joka koskee henkilön kuvan käyttämistä markkinoinnissa.

Etenkin markkinointi sosiaalisen median alustoilla sekä vaikuttajamarkkinointi  ovat kanavia, joissa ei aina kiinnitetä riittävää huomiota henkilön kuvan käyttämisen pelisääntöihin.

Suosituksessa kuvataan, minkälaisia epäkohtia henkilön kuvan käyttämiseen kaupallisessa viestinnässä liittyy. Lisäksi suosituksessa kuvataan henkilön tunnistettavuutta, kerrotaan suostumuksesta ja sopimuksesta henkilön kuvan käyttämiseen sekä annetaan konkreettisia esimerkkejä henkilön kuvan käyttämisestä kaupallisessa viestinnässä.

Jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muussa markkinointimateriaalista, markkinoijalla on oltava asianomaisen henkilön suostumus. Suojaa nauttivat julkisuuden henkilöt ja yksityishenkilöt, mukaan lukien lapset. Henkilön maineen hyödyntäminenkin markkinoinnissa edellyttää hänen suostumustaan.

Lue lisää ja lataa koko suositus

Artikkelia on päivitetty 18.1.2024

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen − 2 =