Euroopan mestaruudesta kilpailtiin kolmatta kertaa järjestettävissä TikTok Awardseissa Lissabonissa. Taso oli kova. Kilpakumppaneista löytyi muun muassa tämänhetkisen Cannes Lionsin pääpalkinnon Grand Prixin haltija samaan teemaan kuuluvalla työllään. Myös kisajärjestelyt olivat huippuluokkaa.
Aloitetaan voittajasta.
Pedropedropedro kuuluu rallatus, joka tarttuu ja jolta tuskin kukaan somea käyttävä on voinut välttyä. Juuri se on nyt se. Saksan Sony Music kaappasi viraaliksi raketoineella Pedro pesukarhulla TikTok Awardsin välkkyvän Grand Prix 2024 -pokaalin.
Shortilla oli yhteensä yhdeksän työtä, joista kukin oli jo oman alueensa voittaja. Kunnianhimoiseen joukkoon lukeutui muun muassa tämän vuoden Cannes Lions Grand Prix -palkinnon haltija, Amsterdamin Dentsu Creative.
Nettikiusaamisen vastainen kampanja oli johtanut jopa paikallisen lainsäädännön muuttamiseen. Tämänkertainen kilpailutyö TikTok Talkshow kuului samaan sarjaan kuin Ranskan Rivieralla kaikista suurimmalla leijonalla palkittu.
Kansainvälisissä mediapiireissä TikTok Awards Grand Prix’n ennakkosuosikkina nousi kerta toisensa jälkeen Suomi.
Yksi syy on varmasti TikTok Universityn taustalla tehty PR-työ ja sen myötä ansaittu maailmanlaajuinen medianäkyvyys. PR on ollut suomalaisilla selkeä vahvuus.
Shortlistalle päätyneet eurooppalaiset koostuivat nimekkäistä tekijöistä ja maailmaa muuttavista kampanjoista. Tässä he ovat:
- Greatest TikTok UK: Booking.com | We Are Social Amsterdam
- Greatest TikTok DACH: Sony Music Deutschland
- Greatest TikTok France: NYX Professional Makeup | Buzzman | ZO
- Greatest TikTok Italy: NOW | BCube | Wavemaker
- Greatest TikTok Nordics: Haaga-Helia University of Applied Sciences | Bob the Robot / NoA | Toinen PHD
- Greatest TikTok Central Europe: Doritos | Leo Burnett | OMD Romania
- Greatest TikTok Spain: Jumpers | Fuego Camina Conmigo
- Greatest TikTok Netherlands: KPN | Dentsu Creative Amsterdam | A Bigger Circle
Kolmatta kertaa järjestettävä TikTok Awards Grand Prix oli järjestelyineen melkoinen spektaakkeli. Palataan viikko ajassa taaksepäin, mitä oikein tapahtui.
@marketingfinland Bob the Robotin Katariina Ollari avaa TikTok Awardsin Euroopan mestaruudesta kilpailevaa työtä MRKTNG-median Paula Harmaalan haastattelussa. #tiktokawards #bobtherobot #paulaharmaala @Haaga-Helia AMK #katariinaollari #lissabon
Yllätyksenä kisamatka Eurooppaan
Tiistaiaamuna Helsinki-Vantaan lentokentällä on loskaista. Talvikamat saa kuitenkin nyt muutama suomalainen laittaa hetkeksi sivuun, sillä TikTok on kutsunut Pohjoismaiden mestaruuden haltijan kisamatkalle Lissabonin lämpöön. Samalla se on pyytänyt allekirjoittaneen pressimatkalle MRKTNG-median päätoimittajana.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Brand Manager Hanna Huuskonen tulee lähtöportille vastaan bongattuaan toimittajan aihetta käsittelevästä Instagram-stoorista.
”Ihan yllättäen saatiin tällainen mahtava palkinto, että päästiin Lissaboniin reissuun”, hän kertoo iloisena.
Seurueeseen kuuluu yhteensä kahdeksan henkeä, kaksi asiakkaalta ja loput toimistosta. Bob the Robotin Katariina Ollari on ollut pari viikkoa aikaisemmin pokkaamassa TikTok Nordic Awardsin.
”Tukholmassa oli sairaan hauskaa. Oli tosi kiva nähdä eri toimistoja ympäri pohjoismaita, se oli hyvin järjestetty tapahtuma”, hän hehkuttaa.
Bobin PR & Comms Saana Simander luonnehtii TikTok Universityn tekemistä suoraviivaiseksi ja heittää kiitokset suuntaan, joka mahdollisti kaiken.
”Meillä on tosi rohkea asiakas, joka osti idean alkumetreiltä saakka. Muutamassa kuukaudessa se pistettiin kasaan. Jännitti kyllä, kun painoi julkaise-nappia, että mitä tapahtuu”, hän kertoo.
@marketingfinland Lissaboniin lähtee Bob The Robotilta useampikin ?? Katariina Ollari ja Saana Simander lähdön tunnelmissa #tiktokawards @paulaharmaala
TikTok taitaa elämykset
Jännitystä kilpailumatkassa lisää se, että kilpailijoilla on lähtiessä vain menolippu Lissaboniin ja tiedossa kuljetus lentokentältä majoituspaikkaan. Mikä se on, on arvoitus.
Cannes Lionsin aikana TikTok on jo kahtena kesänä pitänyt majaa Carlton-hotellilla, jonka sisäpihalla on ollut tapahtumaviikon ajaksi pystytetty oma rakennus. Lissabonin päässä ilmenee, että majoitukset on järjestetty hyvin samantyylisessä historiallisessa kohteessa, Pestana Palacessa.
Samassa paikassa ovat vuosien varrella majoittuneet monien maiden päämiehet, kuten Tony Blair, Kofi Annan, Bill Clinton, Ronald Reagan sekä pop-taivaan ikonit, kuten Madonna, Prince ja Kiss-yhtye.
Palatsin on 1900-luvun alkupuolella rakennuttanut perheelleen yksityiskodiksi mittavan omaisuuden kaakaolla kartuttanut José Luís Constantino Dias. Hallitsijoiden kanssa erityisen hyvissä väleissä ollut Dias saavutti vaurauden ohella myös yhteiskunnallisesti vaikuttavan aseman. Hän sai Valle Flórin markiisin arvon ja toimi São Tomén kaupunginjohtajana.
Persoonallinen palatsi on aikoinaan suunniteltu heijastamaan omistajansa aristokraattista elämäntyyliä persoonallisine yksityiskohtineen. Elämyksellinen kohde siis kaiken kaikkiaan, johon mahtuu mukavasti kaikki kilpailijat sekä ympäri Eurooppaa kutsutut medioiden edustajat.
Ja juuri siihen TikTok selvästikin pyrkii, luomaan elämyksiä – ei vain digitaalisesti vaan myös livenä, ottaen huomioon pienimmätkin yksityiskohdat.
Spektaakkelimainen gaala
Mainosmaailma on täynnä kilpailuja, enemmän ja vähemmän merkittäviä.
Cannes Lions, Effie ja Drum nousevat myös TikTok Awardsin kilpailijoiden puheissa toistuvasti esille. Selvää on, että TikTok haluaa tänä vuonna kolme vuotta täyttäneellä mainoskisallaan nousta samaan, maailman arvostetuimpien kilpailujen joukkoon.
Jos wow-efektiä on luotu majoittamalla koko konkkaronkka omaleimaiseen Pestana Palaceen, on yksi elämys kyyti palkintogaalaan.
@marketingfinland Näin taittuu matka Pestana Palace -hotellilta TikTok Ad Awards Grand Prix palkintogaalaan, Bob the Robot ja @Haaga-Helia AMK tiimit lähtöviivalla #tiktokadawards #bobtherobot #haagahelia #tuktuk #lissabon #pestanapalace ?? @paulaharmaala
Hotellin kivipihalla on odottamassa rivistö TukTukeja eli riksoja. Illan pimeydessä pomppuinen kyyti lämpimän välimerellisessä ilmastossa on hassu ja ikimuistoinen kokemus.
Itse gaala pidetään brändivärien mukaan valaistussa tehdaskiinteistössä, joka on taiteilijoiden muraaleilla koristama. Paikallisilta taiteilijoilta on tilattu gaalavieraille kaakeleille vedostettuja printtejä, joita saa valintansa mukaan ottaa tuliaisina kotiinviemisiksi.
Tunnelman ylläpitäminen pitkissä gaalatapahtumissa on aina oma haasteensa. TikTok Awardissa se on ratkaistu lyhytvideomaiseen tapaan yllätyksellisyydellä, luovuudella ja hauskuudella.
Gaalaa vetää viihteellisellä otteella TikTokissa ilmiöksi noussut @CopenhagenKid.
@marketingfinland @CopenhagenKid vetää gaalan juontamisen persoonallisella asenteellaan, seuraavalla videolla TikTok Ad Awards Euroopan Grand Prix shortlistatut joten ? #tiktokadawards
”Vielä pari vuotta sitten oli eri meininki, nyt ollaan aidompia ja vähän brättejä”, hän julistaa lavalta pinkeissä karvasaappaissaan rocktähden elkein. Valokeila seuraa juontajaa, kun hän välillä hyppää yleisön joukkoon haastattelemaan kilpailijoita.
Kun kisatöitä esitellään, niistä näytetään vain lyhyet otteet, jotta yleisö ei pitkästy. Rytmi on kuin lyhytvideoissa, koukuttava ja mukaansatempaava.
Kun voittaja julkistetaan, juhlat vasta alkavat.
Torstaina kaikilla on kotiinpaluun aika. Hotellin respassa tulee vastaan haastatteluissa tutuksi tulleita kilpailijoita. Jonkun kanssa sovitaan, että nähdään ensi kesänä Cannesissa.
Hymy on kaikilla herkässä eikä ketään tunnu yhtään harmittavan, että kisan pääpokaali meni pehmolelulle.
Suomeen laskeuduttua kilahtaa Haaga-Helian Brand Managerilta WhatsApp-viesti, joka kiteyttää kaiken.
”Upea reissu.”
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.