Stereotyyppisiä mainoksia rajoitetaan Isossa-Britanniassa

Ison-Britannian mainontaa valvova elin CAP ohjeistaa mainostajia stereotypioiden välttämisessä.

CAP on myös tehnyt ohjeistuksen mainostajille erilaisten roolimallien esittämisestä mainonnassa, olipa kyse perinteisestä mainonnasta tai somekampanjasta.. Esimerkkeinä stereotypioista mainitaan mm. ulkoisten seikkojen kuten ulkonäön tai kodin siisteyden korostaminen äidin arjessa, isän vaikeudet vaippojen kanssa, naisten heikommat parkkeeraustaidot sekä rohkeus liitettynä vain poikiin ja huolehtiminen vain tyttöihin.

Ohjeissa ei sinänsä puututa mainoksissa esiintyvään kauneuteen, terveyteen, menestykseen, luksukseen tai siihen kuinka eri sukupuolet ovat edustettuina mainoksessa. Uudet tiukemmat säännöt otetaan käyttöön 14.6.2019.

“Harmful gender stereotypes have no place in UK advertisements,” said Shahriar Coupal, director of CAP. “Nearly all advertisers know this, but for those that don’t, our new rule calls time on stereotypes that hold back people and society.”

 

Lähde: WARC

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − 9 =