Somemarkkinointi 2020: Jodel ja Snapchat

Millaisia markkinoinnin työvälineitä löytyy TikTokista, Jodelista, Snapchatista tai Instagram Reelsistä?

Tulos Helsingin Head of Social Media Kaisa Aarnio kertoo, kuinka Suomessa näitä somealustoja voi ja kannattaa käyttää markkinointiin. Koska verrattain harva mainostaja on Suomessa herännyt näiden markkinointikanavien käyttöön, voi niillä saavuttaa tuntuvaa kilpailuetua.

Tässä artikkelin toisessa osassa tarkasteltavana ovat Jodel ja Snapchat. Ensimmäinen osa: TikTok ja Instagram Reels.

Paikallinen ja anonyymi Jodel

Jodel on erinomainen kanava nuorten eli noin 18–30-vuotiaiden tavoittamiseen. Noin 70 prosenttia Jodelin käyttäjistä on 18–26-vuotiaita, ja käyttäjät ovat keskimäärin väestöä korkeammin koulutettuja. Suomessa Jodel saavuttanut jo laajaa suosiota, ja sovellusta käyttää kuukausittain 300 000 suomalaista.

Jodelin erottaa muista suosituista somekanavista kaksi piirrettä: anonyymius ja paikallisuus. Erilaisia keskusteluja siis käydään 10 kilometrin säteellä olevien käyttäjien kanssa anonyymisti. Jodel-kanavia on erilaisia, ja keskustelun sävy riippuu vahvasti kanavasta eli anonyymi kommentointi ei aina tarkoita negatiivista keskustelua. Monissa kanavissa käyttäjät auttavat, tukevat ja tsemppaavat toisiaan pyyteettä. Moderointi on hyvin aktiivista, ja esimerkiksi ihmisten henkilökohtaisia tietoja tai epäasiallista kommentointia sisältävät viestit häviävät kanavilta nopeasti.

Jos noin 18–30-vuotiaat nuoret kuuluvat kohderyhmääsi,
on Jodel ehdottomasti tutkimisen arvoinen mainoskanava.

Jodel sopii markkinointikanavana ennen kaikkea isoille brändeille. Myös erityisesti tapahtumajärjestäjien, paikallisten toimijoiden sekä rekrytoivien yritysten kannattaa tutkia Jodelin mahdollisuuksia. Jos noin 18–30-vuotiaat nuoret kuuluvat kohderyhmääsi, on Jodel ehdottomasti tutkimisen arvoinen mainoskanava.

Jodelissa on käytössä kaksi erilaista mainosmuotoa: boosted post ja display-mainos. Boosted post voi olla formaatiltaan teksti, kuva tai video, ja mainospaikka löytyy heti sovelluksen etusivulta. Juuri kuva- ja videomuotoiset boosted postit kiinnittävät käyttäjien huomion tehokkaasti, sillä ne nousevat hyvin esiin jodlausten seasta. Myös tekstimuotoisia boosted posteja voi käyttää tehokkaasti, kun ne muotoillaan muistuttamaan keskustelunavausta ja kun ne kannustavat käyttäjiä keskusteluun. Display-mainosten formaatti voi olla kuva tai video. Lisäksi Jodelissa on mahdollista toteuttaa color takeover -kampanjoita, joissa koko Jodelin käyttöliittymä väritetään mainostajan määrittämällä värillä 24 tunnin ajaksi. Tämä ei varmasti jää yhdeltäkään Jodelin käyttäjältä huomaamatta, vaan aiheuttaa varmasti keskustelua jodlaajien keskuudessa.

NOSTO: Jodelissa mainontaa voidaan kohdentaa kaupunkikohtaisesti. Suomessa kohdentaminen onnistuu 13 eri kaupunkiin.

Hyperlokaalius leimaa Jodelia kanavana – myös markkinointikanavana. Kohdentamista voidaan tehdä kaupunkikohtaisesti, ja Suomessa kohdistaminen onnistuu 13 eri kaupunkiin. Myös iän perusteella kohdistaminen on mahdollista. Kampanja-ajat ovat tyypillisesti parista päivästä muutamaan viikkoon – pidempiä mainoskampanjoita ei juuri käytetä. Kuten TikTokissa, myös Jodelissa mainonta on vahvasti brändipainotteista, ja mainostilaa ostetaan näyttökertojen perusteella.

Edullista mainontaa Snapchatissa

Toisin kuin muut tässä artikkelissa esille nostetut markkinointikanavat, Snapchat on jo hyvän aikaa sitten vakiintunut suomalaisten käyttöön. Nykyään Snapchatin mainostyökalujen kirjo vetää vertoja jopa Facebookille, ja mainostilan ostaminen on muihin somekanaviin verrattuna erittäin edullista.

Nykyään Snapchatin mainostyökalujen kirjo
vetää vertoja jopa Facebookille.

Snapchatissa voi brändäävien kampanjoiden lisäksi muun muassa ohjata liikennettä verkkosivustolle, tehdä konversiotavoitteellista mainontaa, videokampanjajoita ja jopa katalogimainontaa. Mainosmuotoja on perinteisten kuva ja videomainosten lisäksi paljon. Valikoimaan lukeutuu esimerkiksi tarinamainoksia, tuotekatalogimainoksia, filttereitä, lisättyä todellisuutta käyttäviä Lenses-mainoksia sekä commercial-videomainoksia, joiden ohittaminen on estetty kokonaan.

Snapchatin kohdennusmahdollisuudet ovat kehittyneet samaan suuntaan kuin Facebookin targetointityökalut. Kohdistaminen onnistuu muun muassa sijainnin, kiinnostuksenkohteiden, laitteen tai asiakaslistojen perusteella. Snapchat-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovatkin ylivoimaisesti paremmat kuin muissa tässä artikkelissa mainituissa somekanavissa.

Snapchatin edullisuus mainoskanavana tulee monille yllätyksenä. Tulos Helsingin tekemissä Snapchat-kampanjoissa tuhannen näyttökerran hinta on kalleimmillaankin 1 euron tuntumassa. Kun taas Facebookissa vastaava hinta on 3–5 euroa, TikTokissa noin 5-8 euroa ja Jodelissa peräti 17 euroa. Snapchat-mainonnan toteutuksen ei siis pitäisi jäädä ainakaan mainostilan hinnasta kiinni.

Snapchat on markkinointikanavana hyvin edullinen:
jo parilla sadalla eurolla voi saada tuloksia. 

Suomessa Snapchatin käyttäjiä on noin 1,3 miljoonaa, joista aktiivisia käyttäjiä on vuoden 2019 tietojen mukaan noin 365 000. Suurin käyttäjäryhmä ovat 13–17-vuotiaat, mutta myös 18–34-vuotiaiden käyttäjäryhmä on varsin laaja. Kyse ei ole vain nuorten kanavasta, vaan kanavasta löytyy käyttäjiä yli 35-vuotiaisiin saakka. Snapchatin käyttäjien demografinen jakauma vaihtelee maittain; esimerkiksi Norjassa yli 35-vuotiaat muodostavat Snapchatin suurimman käyttäjäryhmän (yli 52 prosenttia kaikista käyttäjistä). Snapchat-mainonnan mahdollisuuksia kannattaakin siis käyttää myös kansainvälisesti ja ottaa huomioon maakohtaiset eroavaisuudet käyttäjien demografiassa.

Snapchat on siis markkinointikanavana hyvin edullinen: jo parilla sadalla eurolla voi saada tuloksia. Kanavan mahdollisuudet ovat laajat, ja eri mainosmuotojen ja sisältöjen testaaminen on edullista. Markkinoijan kannattaakin siksi ehdottomasti ottaa Snapchat osaksi sosiaalisen median kanavamixiä. Mainontaa voi kohdentaa myös aikuisille käyttäjille, mutta parhaiten kanava toimii nuorten yleisöjen tavoittamiseen.

Lue koko artikkeli: MRKTNG 3-2020

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

One thought on “Somemarkkinointi 2020: Jodel ja Snapchat

  1. Jodel - mikä se on ja miten se toimii? - Markkinoinnin trendit

    […] Jodelia käyttää kuukausittain 300 000 suomalaista. Sovellus on erityisesti korkeasti koulutettujen käyttämä media, sillä sen […]

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eighteen − 10 =