Saksan kilpailuviranomainen Bundeskartellamt on arvioinut Googlen käyttäjädataa koskevat käytännöt kilpailulainsäädännön vastaisiksi.
Alustavan päätöksen mukaan Googlen tapa yhdistellä hakupalvelunsa, karttapalvelunsa, YouTuben jne. tietoja luo erittäin yksityiskohtaisia käyttäjäprofiileja mainonnan kohdentamiseen.
Google ei viranomaisen mukaan tarjoa palvelujensa käyttäjille riittävästi valintoja ja läpinäkyvyyttä keräämiinsä käyttäjätietoihin. Omien tietojen Googlelle luovuttamisen kieltäminen on myös vaikeampaa kuin tietojen käyttölupaan suostuminen.
Googlella on mahdollisuus kommentoida Saksan kilpailuviranomaisen ratkaisuluonnosta ennen viranomaisen lopullista päätöstä tämän vuoden aikana.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.