Saksaan uudet vaikuttajamarkkinoinnin ohjeet

Saksan kuluttajaviranomainen BMJV aikoo muuttaa somepostausten merkintäkäytäntöä.

Uusissa ohjeissa merkintää ei enää tarvita, jollei vaikuttaja ole saanut rahallista tai muuta korvausta tuotetta tai palvelua käsittelevästä postauksestaan. Tämä poikkeaa viranomaisen linjasta, jossa kaikkien tuotemainintojen osalta vaaditaan merkintä kaupallisesta yhteistyöstä.

Suomessa Marketing Finland on ollut mukana suunnittelemassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston julkaisemaa vaikuttajamarkkinoinnin linjausta, joka julkaistiin keväällä 2019. Lisäksi olemme tuottaneet jäsenportaalistamme löytyviä tukimateriaaleja:

  • Ohje yhteistyösopimuksen laatimiseen vaikuttajan kanssa
  • “Vaikuta hyvin” -ohjeistus, jossa huomioidaan myös yritysten arvot

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen − sixteen =