Warc-tutkimusyhtiön Global Ad Trendsin arvion mukaan koko hakukonemarkkinoinnin arvo on noin 100 miljardia dollaria vuonna 2018. Kasvu olisi siten 11 prosenttia. Mobiilin osuus hakukonemarkkinoinnista on jo 62 prosenttia.
Google syö lähes kokonaan tämän paid search -mainoskakun – sillä on nyt lähes 90 prosentin markkinaosuus mobiilihaussa, ja viime vuonna se tahkosi yli 85 miljardia dollaria. Myös Badiu, Yahoo ja Microsoft saavat pienempiä mutta silti miljardiluokan siivuja hakukonemarkkinoinnista.
Syynä kasvuun ovat hakumarkkinoinnin hyvät tulokset: CTR on jopa 6 kertaa parempi ja konversio yli 4 kertaa parempi kuin display-mainonnassa.
Eniten vähennystä on display-mainonnan osuudessa. On kuitenkin huomattava, että vahvaa kasvua selittää myös uusien pienten ja keskisuurten mainostajien mukaantulo hakumarkkinoinnin ostajiksi.
Samaisen Warcin selvityksen mukaan jo 20 prosenttia digimarkkinoinnin ostoista tehdään ohjelmallisesti in-house (mainostajan itse hallinnoima ostaminen).
In-house ostaminen yleistyy vauhdilla, mutta edellyttää mm. kouluttautumista ja uudelleen organisointia yrityksissä.
Lähde: Warc
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.