Syyskuun 2016 lopulla havaittiin sittemmin Methbotiksi nimetty mainoshuijaus, jonka uskotaan olevan toistaiseksi suurin ad fraud -tapaus maailmassa.
Venäläinen kyberrikolllisten joukko AFK13 loi 6 000 domainia ja 250 000 URL-osoitetta huijauksensa perustaksi ja alkoi myydä niissä mainostilaa videoille. Samalla se loi valeklikkauksia saiteilleen jäljitellen oikeiden verkonkäyttäjien klikkaustapoja.
Tämän mahdollisti mainosverkostojen heikot huijauksenestoteknologiat. Google, Facebook ja jopa White Opsin tapaiset mainosalan tietoturvayritykset olivat aluksi voimattomia. Methbot keräsi parhaimmillaan 3-5 miljoonaa dollaria päivässä huijauksen luoneelle ryhmälle. Mainostajat maksoivat suurimman osan näistä klikkihuijauksista, myös mediatalot menettivät huomattavia summia.
AdEx on yksi uusi lohkoketjuteknologiaan perustuva mainosverkosto, joka pyrkii estämään yhä yleistyviä klikkihuijauksia.
Lähde: medium.com
Lohkoteknologia klikkihuijauksien estoon
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.