Pian jo 20 000 LinkedIn-seuraajaa – miten onnistuit, Timo Avdo?

Suomen seitsemänneksi seuratuimman työelämävaikuttajan LinkedIn-verkosto on rakentunut parissa vuodessa. Verkostot supervoimakseen nimeävä Verkostovoiman perustaja paljastaa MRKTNG-median haastattelussa oivalluksiaan, jotka edelsivät eturiviin astumista. Poimi vinkit talteen!

”Alun perin tulin LinkedIniin, koska ajattelin sen olevan paikka, josta löydän töitä. Vuonna 2022 kohtasin suurimman pelkoni, kun sain potkut muutosneuvotteluissa. Halusin varmistaa, etten enää koskaan joudu kokemaan samaa”, Timo Avdo kertoo.

Hän ajatteli, että oman työn näkyväksi tekeminen LinkedInissä on väylä onnistumiseen. Tämä askel vei kuitenkin uusien pelkojen äärelle. Oli tultava näkyväksi ja uskallettava.

”Huomasin epävarmuuteni, en ollut sinut itseni kanssa. Kuka edes olen”, Timo kertoo pohtineensa.

Lopulta hän huomasi seisovansa perimmäisen kysymyksen äärellä. Haluatko elää vai kuolla?

”Jos haluat elää, sinun täytyy ottaa riskejä ja uskaltaa”, Avdo filosofoi.

Kuka minä olen

Jotta voi astua esiin, on hyvä tietää, kuka on. Mikä on minulle tärkeää? Esiin nousi luotettavuus. Olenko minä ihmisenä luotettava?

Ystäviltään Avdo kuuli olevansa äärimmäisen luotettava, mutta itse hän ei pystynyt sanomaan samaa itsestään.

”Tärkeimmät lupaukset eivät ole niitä, jotka olen antanut muille, vaan ne, jotka olen luvannut itselleni. Ymmärsin, etten ole pystynyt pitämään niistä puoliakaan”, hän kertoo.

Enää ei ollut niinkään väliä, pitääkö joku toinen luotettavana. Eniten vaakakupissa painoi suhde itseensä.

”Rehellisyydestä ja totuudenmukaisuudesta tuli ensisijainen arvoni”, Avdo sanoo.

Mä olen vain mä.

Millaisessa piirissä

Ympärillä olevilla ihmisillä on valtava merkitys.

”Ystävät ja lähipiiri vaikuttavat alitajuntaasi. Suurin osa peilaa toiseen omia pelkojaan. Omista rajoitteista tulee silloin toisen rajoitteita”, Avdo varoittaa.

Haastavissa tilanteissa vertaisseuraan ei kannata tukeutua liiaksi, sillä pahimmillaan päätyy kasvattamaan eristävää muuria ympärilleen.

Esimerkkinä Avdo nostaa esiin LinkedInissä äänekkääksi nousseen työnhakuun turhautuneiden joukon. Omassa kuplassa saa helposti sympatiaa, mutta haasteeksi saattaa nousta näköalattomuus.

”Eikö kannattaisi ennemmin hakeutua sellaiseen joukkoon, jossa töitä on”, hän kysyy.

Näkyväksi tuleminen

LinkedInin algoritmi suosii sisältöä, joka edistää merkityksellistä vuorovaikutusta ja tarjoaa arvoa verkostolle. Keskustelua herättävät ja reaktioita aikaansaavat julkaisut saavat enemmän näkyvyyttä.

Avdo päivittää LinkedIniä usein, tekee elämänsä ja ajatuksensa näkyviksi sekä kutsuu ihmisiä verkostoitumaan.

”Haluan, että ihmiset oppivat tuntemaan, kuka olen. Se on minulle väylä löytää niin uusi työpaikka, kumppani kuin yhtiökumppani”, Timo Avdo kertoo.

”En piiloudu yrityksen, brändin tai tuotteen taakse. Mä olen vain mä.”

Timo Avdo on Favikonin mukaan Suomen 7. seuratuin työelämävaikuttaja 2025 ja Verkostovoima Oy:n perustaja. Hän uskoo, että aitous, rohkeus ja verkostojen voima vievät eteenpäin.

Timon askelmerkit

  1. Inspiraatio. Ihmiset innostuvat heistä, jotka ovat innostuneita itsestään ja siitä, mitä tekevät. Jokainen haluaa olla osa positiivista, elämää tuovaa yhteisöä.
  2. Positiivisuus. Negatiivisuudessa ei ole pitkäaikaisesti tarttumapintaa. Jos nostaa esiin vain ikäviä asioita tai kommentoi aina vastarannan kiiskenä, se ei rakenna.
  3. Luovuus valloilleen! Mitä luovempaan energiatilaan pääset, sitä enemmän rakastat elämääsi. Aloita uusi harrastus, se auttaa nollaamaan päivän tai minkä tahansa hetken. Parhaat LinkedIn-postaukset kirjoitan aina sen jälkeen, kun olen ollut harrastamassa jotain.
  4. Rohkeus. Älä hinkkaa liikaa. Inhimillisyys ja autenttisuus julkaisuissa resonoivat. Anna mennä!

Haluatko oppia lisää LinkedInistä? 

19.11.2024 LinkedIn C-Suite henkilöbrändäyksessä

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two + twenty =