”Palkittu markkinointi on tehokasta. Ja huikeasti palkittu markkinointi on huikean tehokasta” 

Riku Vassinen

Hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen avasi päätuomarin roolissa Effie Awards Finland -gaalan Pikku-Finlandiassa 15.2. toteamalla, että ilmassa väreili Suomen paras markkinointi.

Ja näin toden totta oli. Maamme etevimpiä markkinointialan ammattilaisia niin asiakkaan kuin toimistojenkin puolelta oli kokoontunut juhlistamaan yhteistä asiaa: tuloksellista markkinointiviestintää.

“Effie Awards Finland on maamme merkityksellisin markkinointiviestinnän katselmus ja kilpailu, sillä se on  Suomen ainoa ja paras markkinointiviestinnän tuloksellisuutta mittaava kilpailu”, sanoo Vassinen. 

Millainen työ voi menestyä Effiessä?

 Effiessä palkitaan hyvin perusteltuja ja toteutettuja strategioita, siellä menestyvät vain poikkeuksellisen nerokkaat kampanjakokonaisuudet.

”Kilpailutöiltä vaaditaan paljon, eikä riitä, että on hyvä kampanja tai hyvät tulokset”, päätuomari vastaa ja jatkaa: ”Effie palkitsee toteutuneen tehokkuuden, ei pelkästään hyviä aikeita”.

Vassinen painottaa, että Effie on ennen kaikkea argumentointikilpailu, jossa tarina ja strategia ratkaisevat. Mutta ei millainen tahansa strategia.

Effie palkitsee toteutuneen tehokkuuden, ei pelkästään hyviä aikeita.

Hyvä strategia on ovela

Vassinen sanoo, että markkinointialalla puhutaan paljon luovuudesta ja rohkeudesta, mutta ei tarpeeksi oveluudesta. 

 ”Hyvä strategia on ovela strategia”, Vassinen tiivistää. 

Hän sanoo oveluuden tarkoittavan tässä yhteydessä, että löydetään kilpailijoita kehittyneempi tapa ratkaista haaste tai tarttua mahdollisuuteen. Että saa halutessaan suuren näyttämään pieneltä, pienen suurelta, että jokseenkin irrelevanteista tuoteominaisuuksista on löydetty erotteleva kilpailuetu, että on käytetty medioita, joita kilpailijat eivät ole hoksanneet hyödyntää, että tavoiteltu aivan erilaisia kohderyhmiä kuin kilpailijat. 

”Oveluudella kilpailukyvyn voi muuttaa kilpailueduksi ja kaikissa Effie Awardilla tänä vuonna palkituissa töissä oli oveluus vahvasti läsnä”, päätuomari painottaa. 

Kiitos ”maailman tiukimmalle” Effie-tuomaristolle

Vassinen kiittää kilpailun korkeatasoista tuomaristoa, joka koostui alan ansioituneista asiantuntijoista, parhaista markkinointiviestinnän ostajista, suunnittelijoista, strategeista ja median edustajista.

“Voisin jopa sanoa, että Suomen Effiessä oli ainakin Euroopan ellei jopa maailman tiukin tuomarointi”, Vassinen suitsuttaa jurya.

Tuomaristo oli vahvasti samoilla linjoilla kuin arvostetut kansainväliset juryt.

Tuomarointiprosessi on jaettu kahteen osaan, jossa ensin jokaisen tuomarin näkemysten mukaisesti muodostetaan shortlista.  Toisessa vaiheessa tuomaristo keskustelee eniten kannatusta saaneista ehdokkaista päätuomarin johdolla. Tässä vaiheessa viimeistään jyvät erottuvat akanoista.

“Päätuomari ei äänestä töistä, vaan ohjaa tuomaristoa ja siunaa päätökset”, Vassinen tarkentaa päätuomarin roolia.

Vassisen huomio tuomariston korkeatasoisuudesta saa vahvistusta siitä, että se oli vahvasti samoilla linjoilla kuin arvostetut kansainväliset juryt.

Tänä vuonna Effie Awards Finlandissa yhden kultaisen Effien ja Grand Prix -palkinnon voittanut NORD DDB Helsingin Suomen McDonald´sin toimeksiannosta toteuttama McDrip-kampanja palkittiin viime kesänä markkinointiviestinnän olympialaisissa – Cannes Lionsissa – hopealla ja kahdella pronssilla, korkealle arvostettu ADCE Awards palkitsi suomalaiset tekijät kullalla, Crestasta tuli kolme pronssia ja yksi hopea sekä Gerety Awardsissa vielä hopeaa.

Vuoden huipuissa kampanja arvioitiin yhden hopean arvoiseksi.

Teksti: Anssi Järvinen
Kuva: Petri Mast

Kaikki Effie Awards Finlandissa palkitut kampanjat löydät täältä.
Vuoden 2024 Effie Finland Awardsin aikataulun löydät täältä.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen + seven =