Ole tarkkana mainossopimusten kanssa!

Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän roolit hämmentävät

Nyt kun uusi markkinointikausi on saatu startattua käyntiin, on tärkeää kiinnittää huomio markkinoinnin sopimuksien sisältöön. Etenkin henkilötietojen omistajuuden ja käsittelyn osalta on ollut epäselvyyttä ja hyvin erilaisia käytäntöjä riippuen mainostajasta ja mediasta. Etenkin ne mainostajat, joilla ei ole omia juristeja lukemassa ja tulkitsemassa sopimustekstien sisältöjä ovat saattaneet sitoutua ehtoihin, jotka velvoittavat sekä rajoittavat.

Yleiseurooppalaisen tietosuoja-asetuksen GDPR:n voimaantulon jälkeen mediatalot ja mediatoimistot muuttivat omia sopimuksiaan ja Marketing Finlandin tietoon on tullut tapauksia, joissa mediatalot ovat koettaneet siirtää datan omistajuutta itselleen ja jättää mainostajalle vain datan käsittelijän rooliin. Asia on tärkeä, siksi että se määrittää kenellä on päätösvalta dataan sekä mitkä eri tahojen velvoitteet datan suhteen ovat.

Mainostaja, älä rajaa omia oikeuksiasi

Mainostajien ja medioiden välillä on hiertänyt se, kenellä on rekisterinpitäjän ja kenellä vain henkilötietojen käsittelijän rooli. Rekisterinpitäjällä tarkoitetaan tietosuoja-asetuksessa oikeushenkilöä, joka yksin tai yhdessä toisten kanssa määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Henkilötietojen käsittelijällä taas tarkoitetaan oikeushenkilöä, joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun. Rooli on tärkeä, koska se määrittelee oikeudet ja velvollisuudet suhteessa rekisteriin.

Marketing Finlandin näkemys on, että tietojen käsittelyn tarkoitus on olennaisessa roolissa sen määrittämisessä, kuka on tietosuoja-asetuksen mukaisesti rekisterinpitäjä ja kuka ei. Kun käsittelyn tarkoitus on mainoskampanjan mittaaminen, on selkeästi kyseessä toiminta mainostajan lukuun eli mainostaja on tällöin rekisterinpitäjä kyseisen tiedon osalta. Marketing Finlandin tietoon on tullut useita tapauksia, joissa median toimittamassa sopimuksessa mainostaja on määritelty käsittelijän rooliin.

Tämä tulkinta ei kuitenkaan noudata tietosuoja-asetuksen linjaa, vaan perustuu median omaan liiketoimintaintressiin. Käsittelijän rooliin sitoutuminen aiheuttaa mainostajalle velvollisuuden poistaa mittaamisdatan, jos rekisterin ylläpitäjä näin vaatii sekä velvoittaa mainostajan hyväksyttämään omat alihankkijansa rekisterin ylläpitäjällä. Eli mainostajalla olisi kuitenkin edelleen tietosuojalainsäädännön mukaan rekisterinpitäjän velvoitteet samalla, kun se on rajoittanut sopimusteitse rekisterinpitäjän oikeuksia.

Eli kun teet medioiden kanssa ostosopimuksia, niin varmista että rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän roolit on määritelty oikein.

 

Katso lisää aiheesta Euroopan komission sivulta.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × 3 =