Miten minimoida lakon ja kriisien vaikutukset markkinoinnissa ja viestinnässä?

Alkuvuoden työnseisaukset ovat koskettaneet myös Marketing Finlandin jäseniä monin eri tavoin aina logistiikasta markkinointiin ja myyntiin. Tässä artikkelissa käsittelemme kuljetusalan lakkojen vaikutuksia markkinoinnin ja viestinnän toimintaan sekä listanneet asioita, joihin voi varautua. On tärkeää huomioida, että lakon vaikutukset ovat pidemmät kuin itse lakko ja siksi nopea reagointi sekä varautuminen ovat parhaita keinoja vähentää seuraamuksia.

Tulevan lakon vaikutuksia

Työtaistelu ajoittuu pääsiäistä edeltäviin viikkoihin, alkaen maanantaina 11. maaliskuuta klo 6:00 ja päättyen maanantaina 25. maaliskuuta klo 6:45. Lakko pysäyttää lähes kokonaan Suomesta ulkomaankaupan. Näin pitkä lakko aiheuttaa sen, että yritysten täytyy siirtää varastoaan Suomen ulkopuolelle, mikä on jo täyttänyt Suomesta lähtevät laivat. Tällöin kansainvälisiä kuljetuksia hoitavien yritysten pitää priorisoida kuljetukset. Vastaavasti lakon myöhästyttämien kuljetusten purku voi kestää viikkoja. Marketing Finlandin jäsenyrityksen FREJA Transport & Logistics Oy:n toimitusjohtaja Matti Urmas kertoo, miksi lakon vaikutukset ovat moninkertaiset:

”Kun näin pitkän lakon seurauksena kansainvälistä kauppaa harjoittavat yritykset siirtävät varastojaan liiketoimintahaittojen vähentämiseksi Suomesta ulos ja jos yrityksellä ei ole varattuna kuljetuksia ennakkoon, niin on lähes mahdotonta saada enää tavaraa kuljetettua.”

Huomioi nämä asiat viestinnässä

  1. Proaktiivinen viestintä: Asiakkaasi, jälleenmyyjäsi ja kumppanisi arvostavat nopeaa ja läpinäkyvää viestintää lakon vaikutuksista. On tärkeää, että yritykset kommunikoivat avoimesti ja proaktiivisesti asiakkailleen heti, kun tieto lakon mahdollisuudesta tai alkamisesta tulee julki. Etenkin kansainvälisille asiakkaille lakko ja sen aiheuttamat viivästykset voivat tulla yllätyksenä. Läpinäkyvä viestintä kannattaa myös muistaa digitaalisissa ostokanavissa, kuten verkkokaupassa.
  2. Säännölliset asiakastiedotteet: Säännölliset asiakastiedotteet sähköpostitse tai yrityksen verkkosivuilla auttavat pitämään asiakkaat ajan tasalla tilanteen kehittymisestä. On hyvä kertoa, miten yritys aikoo hallita tai lieventää lakon vaikutuksia ja mitä vaihtoehtoisia toimintatapoja on suunniteltu.
  3. Henkilökohtainen viestintä: Poikkeustilanteissa henkilökohtaisen viestinnän merkitys kasvaa ja voit tarjota sen tueksi asiakasrajapinnassa työskenteleville henkilöille valmiita pohjia ja auttaa tunnistamaan viestintätarpeita. Henkilökohtainen viestintä kertoo, että välität asiakkaistasi ja vahvistaa asiakassuhteita.
  4. Sosiaalinen media: Sosiaalisen median kanavien aktiivinen käyttö auttaa tavoittamaan laajan yleisön nopeasti. Kanavia voidaan käyttää reaaliaikaisten päivitysten jakamiseen, asiakkaiden kysymyksiin vastaamiseen ja yleisen tietoisuuden ylläpitämiseen.
  5. Asiakaspalvelu: Lakon aikana asiakaspalvelutiimien tulee olla erityisen valppaina ja valmiita vastaamaan asiakkaiden lisääntyviin tiedusteluihin. Erinomainen asiakaspalvelu ja avoin kommunikaatio auttavat säilyttämään asiakastyytyväisyyden myös haastavina aikoina. Voit tuottaa asiakaspalvelun tueksi valmiita vastauksia sekä organisaatiokarttoja, joiden avulla asiakaspalvelusta löydetään nopeasti oikeat yhteyshenkilöt. Jos lakko aiheuttaa asiakaspalvelun ruuhkautumista, niin kannattaa ennakoida lisäämällä henkilöresursseja, ottamalla tueksi ulkopuolinen kumppani tai avaamalla chat-kanavan.

Huomioi nämä asiat markkinoinnissa

  1. Muokattavat markkinointisuunnitelmat: Lakon aikana on olennaista, että markkinointitiimit ovat joustavia ja valmiita muokkaamaan kampanjoitaan. Jos tuotteita ei pystytä toimittamaan, ei välttämättä kannata tehdä laajaa markkinointikampanjaa tai jos messuosallistuminen peruuntuu, webinaari voi olla tehokas tapa ylläpitää näkyvyyttä ja sitouttaa asiakkaita. Printtikampanjoita ei kannata ajastaa hetkeen, jolloin ihmisiä ei ole toimistoissa.
  2. Kansainväliset messut ja tapahtumat: Kun lakko pysäyttää tai viivästyttää messukuljetuksia, se voi johtaa siihen, että yritys ei pysty osallistumaan suunnitellulla tavalla tapahtumaan, mikä voi heijastua suoraan myyntiin ja brändikuvaan. Siksi messukuljetukset kannattaa varata hyvissä ajoin, vaikka tapahtuma olisi vasta lakon jälkeen.
  3. Luvatut toimitusajat ajan tasalle: Kun tiedät toimitusaikojen muutoksesta, on reilua kommunikoida se läpinäkyvästi myös asiakkaillesi, tapahtui osto henkilökohtaisen myyntityön tai verkon kautta.
  4. Liikelahjat ja muut markkinoinnin tuotteet: Lakko vaikuttaa myös tilaamiesi tuotteiden saapumiseen. Etenkin aika- ja lämpötilaherkkien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden osalta on tärkeä varmistaa, että perille tullessa tuotteet eivät ole pilaantuneet.
  5. Vaihtoehtoiset kuljetusmuodot ja kuljetushintojen nousu: Lakon aikanakin kuljetukset liikkuvat, mutta niiden hinnat nousevat ja voi olla, etteivät kaikki toimijat pysty tuottamaan kuljetuksia, jos lakko koskee heidän omaa henkilökuntaansa. Siksi, jos oma kuljetuskumppanisi ei pysty toimimaan lakon aikana, se ei tarkoita sitä, ettei joku toinen pystyisi.
  6. Välivarastointi ratkaisuna: Tilanteissa, joissa on lakon uhka, voi olla järkevää siirtää osa kriittisistä tuotteista Suomen ulkopuolelle välivarastoon. Jos tuotteita käytetään Suomen ulkopuolella jatkuvasti, välivarastointi nopeuttaa toimituksia sekä vähentää toimituskustannuksia ja kuormittaa ympäristöä vähemmän.

Lakon vaikutusten hallinnassa keskeistä on ennakoiva suunnittelu, nopea reagointikyky muuttuviin tilanteisiin ja avoin dialogi asiakkaiden kanssa. Vaikka lakko tuo haasteita, se tarjoaa myös mahdollisuuden osoittaa yrityksen resilienssiä ja sitoutumista asiakassuhteiden ylläpitämiseen. Tilaamalla kuljetukset ajoissa pystyt välttämään ongelmatilanteita, mutta olet myös vastuullisempi. Mitä aikaisemmin kuljetustilaus tehdään, sitä paremmin huolitsija pystyy suunnitelmaan reittejä ja varmistamaan, että kuljetuskalusto täytetään tehokkaasti ja reitit suunnitellaan ekologisesti.

Marketing Finland neuvoo jäseniään kaikissa lakkoon ja muihin erikoistilanteisiin liittyvissä asioissa. Voit olla yhteydessä sähköpostilla info@marketingfinland.fi tai ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty − nine =