Metaversumi tulee – mitä se tarkoittaa liiketoiminnalle?

Tuoreen globaalin selvityksen mukaan vain kolmannes yrityspäättäjistä uskoo, ettei metaversumi tule edistämään liiketoimintaa.

Toinen kolmannes uskoo sen mahdollistavan uusia toimintatapoja ja auttavan kuluttajien tavoittamisessa. Peräti 71 % uskoo sen vaikuttavan liiketoimintaan myönteisesti ja 13 % uskoo sen mullistavan koko liiketoimintaympäristön*.

Insider Intelligence | eMarketer on koonnut tuoretta tutkimustietoa metaversumista. Esimerkiksi noin 60 % amerikkalaisista kokee ymmärtävänsä konseptin heikosti tai melko heikosti.

Accenturen Suomen toimitusjohtaja Tomas Nyström maalailee Helsingin Sanomien artikkelissa metaversumista seuraavaa isoa muutosta:

”Metaversumi on paljon enemmän, kuin mitä ihmiset luulevat”, hän uskoo. Sen sijaan, että internet olisi totutun kaltainen kokoelma sivustoja ja sovelluksia, metaversumi mahdollistaa 3D-ympäristön, jossa siirtyminen ”paikasta” toiseen on yhtä helppoa kuin käveleminen huoneesta toiseen.

Metaversumin mahdollisuudet brändeille

Metaversumi on kiinnostava brändeille, koska siellä kulutetaan hyödykkeitä, voidaan mainostaa ja olla interaktiossa ihmisten kanssa. Pelimetaversumeissa, kuten Fortnightissa ja Robloxissa kasvaa brändeille uusi kiinnostava sukupolvi, joka virtuaalisten ostosten kautta sitoutetaan brändeihin. Italialainen muotibrändi Cucci myykin jo enemmän laukkuja metaversumeissa kuin fyysisissä kaupoissaan. Tapoja olla mukana metaversumissa on monia ja sinne on mahdollista päästä luovuudella myös pienten brändien.

Katso Global Marketer Week -tapahtuman lyhyt video, jossa The Brandtech Groupin CEO David Jones antaa vinkkinsä metaversumista. Kuten muissakin virtuaalisissa mainonnan muodoissa, myös metaversumissa on omat haasteensa, jotka usein liittyvät tekijänoikeuksiin ja ihmisten yksityisyyteen. Jonesin ohje on, että jos menet metaversumiin, opi ymmärtämään sitä. Pelkkä tuotteiden vieminen metaversumiin ei ole järkevää.

Lue koosteartikkeli Global Marketer Weekin annista.

 

*Lähde: Accenture: ”Meet me in the Metaverse” 16.3.2022.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty − eighteen =